منابع دولتی: مسودۀ توافق‌نامه بین امریکا و طالبان به‌دست آمده است

0 580

منابع دولتی که خواستند از آن‌ها نامی گرفته نشود به رادیو آزادی گفته اند که ارگ متن توافق‌نامه احتمالی صلح میان امریکا و طالبان را به‌دست آورده است.

به گفتۀ این منابع، انتظار می‌رود این توافق‌نامه روز سوم یا چهارم عید قربان، میان زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان طالبان امضاء شود.

منابع می‌گویند، براساس مسودۀ این توافق‌نامه، قرار است در مرحلۀ اول ۵ هزار نظامی امریکایی در حدود چهار و نیم ماه و سپس هشت هزار نظامی دیگر امریکایی در جریان دو سال افغانستان را ترک کنند.

در حال حاضر حدود ۱۴ هزار نظامی امریکایی در افغانستان مستقر اند.

در این مسوده آمده است، طالبان هنگام خروج سربازان امریکایی از افغانستان از حمله به آن‌ها خودداری خواهند کرد.

منابع می گویند،اگر این توافق‌نامه در سوم یا چهارم عید امضا شود، یک هفته بعد از آن گفتگوی بین‌الافغانی در اوسلو پایتخت ناروی برگزار خواهد شد.

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان هشتم اگست با مقامات ناروی در بارۀ پروسۀ صلح، گفتگو کرده است.
آقای خلیل‌زاد از طریق تویتر نوشته، ناروی در فراهم آوری تسهیلات برای مذاکرات پیشتاز است و ناروی می‌تواند افغانستان را در رسیدن به صلح کمک کند.

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

به گفتۀ منابع، در متن مسودۀ این توافقنامه از حکومت افغانستان خواسته شده که از پنج تا ۱۰ هزار زندانی طالبان را در جریان دو هفته از حبس رها سازد.

در این متن، گروه طالبان امارت اسلامی خوانده شده‌ است.

اما دفتر سیاسی طالبان در قطر و هیئت امریکایی متن این مسوده را تا هنوز تأیید نکرده و در این مورد به رسانه‌ها چیزی نگفته اند.

اما قبلاً طالبان به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته بودند، اختلاف نظر در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تضمین در امر مبارزه با تروریزم از حانب این گروه، رفع شده است.

این در حالیست هشتمین دور گفتگوها بین هیئت امریکایی و نماینده‌گان طالبان در قطر ادامه دارد. با وصف این تلاش‌ها جنگ و درگیری در افغانستان به‌شدت ادامه دارد و روزانه قربانی می‌گیرد.

حسین حقانی سفیر سابق پاکستان در واشنگتن و کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سؤال که مفاد این توافق‌نامه احتمالی در چنین شرایط چگونه عملی خواهد شد به رادیو آزادی گفت،”صلح در افغانستان صرف در صورتی تحقق می‌یابد که طالبان بپذیرند، افغانستان اکنون نسبت به سال ۲۰۰۱ بسیار تغییر کرده‌است. آن‌ها باید خود را امارت اسلامی نخوانند و قبول کنند که آن‌ها در افغانستان امروز یک طرف از چندین گروه در گیر این منازعه اند. آن‌ها باید به این آرزوی افغان‌ها احترام قائل شوند که می‌خواهند جزء قرن بیست ویکم باشند.”

آقای حقانی می‌افزاید، قبل از این پالیسی امریکا در مورد صلح افغانستان این بود که هر گونه پروسۀ صلح در این کشور به رهبری و مالکیت افغان‌ها خواهد بود، ولی توافق احتمالی کنونی به گفتۀ وی، صرف خروج سربازان امریکایی از افغانستان را تضمین می‌کند.

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در این اواخر گفت که او دنبال توافق‌نامه خروج سربازان امریکایی نه، بلکه در صدد یک توافق‌نامه صلح در افغانستان است که زمینه را برای خروج سربازان امریکایی از این کشور مهیا سازد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

به گفتۀ منابع آگاه، در متن توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان که به دست ارگ ریاست جمهوری رسیده است، طالبان مکلف شده‌اند که روابط خود را با شبکۀ القاعده قطع کنند، ولی در بارۀ داعش چیزی گفته نشده است.

هر چند ریاست جمهوری افغانستان هنوز کدام واکنش رسمی در برابر توافق‌نامه احتمالی نشان نداده‌است، ولی برخی منابع در ارگ می‌گویند روی برخی مواد این متن اعتراض‌ها وجود دارد.

از جمله این‌که طالبان امارت اسلامی خوانده شده‌اند؛ متن توافق‌نامه احتمالی به مخالفت طالبان با داعش اشاره نمی‌کند؛ سوم این‌که رها ساختن پنج تا ده هزار زندانی طالبان در دو هفته عملی به نظر نمی‌رسد و اساساً نباید کدام جانب در این مورد به حکومت افغانستان دستور دهد.

منابع دولتی می‌گویند، این توافق‌نامه احتمالی سرنوشت شورای طالبان در کویته را نیز لاینحل مانده و در مادۀ خودداری طالبان از حملات بر عساکر امریکایی، نیروهای افغان شامل نیستند.

 

da.azadiradio.com

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply