توقع مردم افغانستان از کمیسون مستقل انتخابات

نیلوفر مستعد

0 439

مردم افغانستان بعداز چندین دهه جنگ و ویرانی نخستین بار در سال ۲۰۰۴ انتخابات را به گونه ای دموکراتیک آن با وجود تمامی مشکلات پس از جنگ برگزار نمودند  بنیان نظام را گذاشتند که مبتنی بر اراده مردم افغانستان بود. از آن زمان تا اکنون به شمول انتخابات اخیر سه انتخابات دیگر برگزار گردیده است.

انتخابات های گذشته الی ۲۰۱۴ برآیند از یک نظام شکسته و جنگ زده بوده است به همین دلیل انتخابات های گذشته مشکلات اساسی خود را داشت. مردم افغانستان در چهار دور انتخابات ریاست جمهوری به منظور تحکیم اراده خویش و بازگشت حاکمیت مردم به خود مردم پای صندوق های رای رفتند. رفتن پای صندوق های رای در انتخابات های چند دوره ریاست جمهوری منجمله انتخابات اخیر برای مردم افغانستان ساده نبوده، مردم افغانستان به قیمت جان، عضو بدن، تحمل سختی راه  و دشواری مریضی و در کل با پذیرش تهدیدات امنیتی از سوی دشمنان این کشور به شمول تهدیدات حملات انتحاری گروه مسلح طالبان رای خود را استفاده نمودند تا از یک طرف از نظام مردم سالاری و یا نهادینه شدن حاکمیت مردم حمایت و دفاع نموده باشند و از سوی دیگر نظام را شکل بدهند که بر اساس خواسته عموم مردم افغانستان باشد.

مردم افغانستان در انتخابات اخیر با عین مشکلات که در فوق ذکر گردید پای صندوق های رای رفتند تا اراده خود را تمثیل کنند، اما این نکته قابل ذکر است که انتخابات اخیر تفاوت ویژه ای نسبت به انتخابات گذشته دارد و توقع مردم نیز از کمیسون مستقل انتخابات نسبت به انتخابات گذشته متفاوتر است. انتخابات ۲۰۱۴ از دید مردم بحران ساز شد و در نتیجه آرای مردم افغانستان به گونه ای درست آن مدنظر گرفته نشد و از طرف تهدید های امنیتی نیز بالا بود اما این انتخابات به گونه ای متفاوتر برگزار گردید  و توقع مردم نیز از برآیند آن متفاوتر از انتخابات های گذشته است.

از یک طرف انتخابات ۱۳۹۸ به شدت از سوی نیرو های امنیتی از لحاظ امنیتی تامین امنیت شد و از طرف دیگر حالا دیده میشود که بعضی از عناصر وجود دارند که میخواهند انتخابات به بحران کشیده شود تا زمینه برای ایجاد حکومت موقت مهیا شود و مردم افغانستان یکبار دیگر ازنوع بی ثباتی سیاسی سرنوشت را تجربه کنند که در گذشته جز ناامیدی برای شان دستاورد دیگر نداشته، اما عناصر که میخواهند حکومت موقت ایجاد شود خود شان بتوانند منافع خود را بدست بی آروند.اما توقع مردم افغانستان از کمیسون مستقل انتخابات  این است که اینبار نگذارند که به سرنوشت مردم بازی صورت بگیرد و تمامی آن تلاش های را که مردم بخاطر حفظ دستاوردهای  نظام مردم سالار در ۱۸ سال گذشته برای آن تلاش ورزیدند از دست بدهند و نوع حکومتی را تجربه کنند که خلاف اراده عموم است. در واقع تلاش بیشتر کمیسون مستقل انتخابات و کارکرد آنها بر اساس طرزر العمل های موجود که بتواند رای پاک مردم افغانستان را از رای ناپاک جدا سازد و نتیجه را برآیند دهد که مطابق به طرز العمل ها، قانون انتخاباب و قانون اساسی کشور باشد. سرنوشت مردم افغانستان تا پنج سال آینده در گرو کارکرد و تصمیم عاقلانه کمیسون های انتخاباتی کشور است.

تلاش صادقانه و بی طرفانه کمیسون های انتخاباتی تضمین کننده دموکراسی و مردم سالاری و بردن افغانستان بسوی ترقی و توسعه است. اما اگر نتایج انتخابات بی طرفانه و براساس قانون نباشد این نکته فراموش نشود که این انتخابات بدتر از انتخابات ۲۰۱۴ بحران ساز خواهد شد و نه تنها که بی ثباتی سیاسی و یک حکومت ضعیف را ببار خواهد آورد که باعث افزایش جنگ از سوی گروه مخالف نیز خواهد شد. پس آنچه توقع مردم افغانستان از کمیسون مستقل انتخابات است تلاش صادقانه بی طرفانه بر اساس طرز العمل های انتخاباتی، قانون انتخابات و قانون اساسی کشور است تا مردم افغانستان در پنج سال آینده حکومت را شاهد باشند که از یک طرف بتواند با جامعه جهانی خوبتر کار کند و از طرف دیگر از سطح تهدیدات دشمن کاسته و صلح دایمی را در کشور حاکم سازد و در کل بر اساس رای پاک مردم افغانستان و اراده عموم شکل گرفته باشد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply