سایه‌ی “هوشنگ ابتهاج” برای همیشه از سرِ ادبیات فارسی کم شد

499

سایه‌ی “هوشنگ ابتهاج” برای همیشه از سرِ ادبیات فارسی کم شد.

هوشنگ ابتهاج, شاعر ایرانی, متخلص به سایه, در سال ۱۳۰۶ در رشت متولد شد. درست نمی‌دانم از جند سالگی ولی می‌دانم که از کودکی اسم این شاعر ارزشمند را شنیدم و هرچه بزرگتر شدم بیشتر با عقاید و اشعارش آشنا شدم و فهمیدم که بدون شک سایه گوهری بی بدیل است برای ادب پارسی.

زندگانی سایه نیز هم‌چون هر انسان دیگری فراز و نشیب‌های بسیار به همراه داشت که می‌توان با آن‌ها مخالفت کرد و برای آن‌ها قلم نقد در دستان گرفت و یا با آن‌ها ابراز هم‌دلی و هم‌دردی کرد. اما نمی‌توان کتمان کرد که از ابتدای وجودش استوانه‌ای بود برای آن دسته از انسان‌هایی که با ناامیدی و سرخوردگی سر سازگاری ندارند. آن‌هایی که برای برپایی عدالت اجتماعی در جامعه از هیچ کوششی فروگذار نکرده و نمی‌کنند. و این اشعار بی‌نظیر سایه بود که همواره مشعل دار مسیر و روشنگر جان این افراد بود.
وی در سال‌های پیش از انقلاب ۵۷ ، سرپرست بر نامه‌ی گلها در رادیو ایران و نیز بنیانگذار برنامه‌ی رادیویی گلچین هفته بود که هردو ویژه‌ی موسیقی و آواز ایرانی بودند.
برخی آثار وی شامل: نخستین نغمه ها, شبگیر, و حافظ به سعی سایه است. وی در این اثر به تصحیح غزل های حافظ پرداخته است.

هوشنگ ابتهاج در کشور آلمان، در سن ۹۴ سالگی از دنیا رفت و برای ابد فارسی سایه‌اش را از دست داد. شهریار خطاب به سایه گفته بود:

سایه جان رفتنی استیم بمانیم که چه؟
این همه درس بخوانیم و ندانیم که چه؟

با تسلیت به خانواده‌ی محترم ابتهاج و تمامی فارسی زبانانِ پهن دشت گیتی،

یادش برای همیشه پایا…

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.