افغانستان در میان گرگ‌های منطقه تنها نمی‌ماند/ سحر احسانی

0 954

دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی کمتر از افغانستان و اوضاع این کشور گفتند، اهداف آینده امریکا در مورد افغانستان را مشخص مطرح نکردند و این موضوع سبب شد تا گمانه‌زنی‌هایی در محافل سیاسی به وجود آید که ایالات متحده از افغانستان و جنگ این کشور دلسرد شده است.

مطالبی مطرح شد و دشمنان اندکی شاد شدند که دیگر جامعه‌ی جهانی افغانستان را در محراق توجه خود قرار نخواهند داد؛ اما با گذشت زمان این موضوع معکوس ثابت شد و رهبران دنیا یکی پس از دیگری با بیان مطالبی اعلام کردند که همچنان در کنار افغانستان خواهند بود.

قوماندان نیروهای خارجی در افغانستان خواستار نیروی بیشتر شد و این موضوع اهمیت افغانستان برای امریکا را نشان می‌دهد. در این چند روز و در سفر رییس جمهور غنی به نشست امنیتی مونیخ آلمان اما بر همه ثابت شد که افغانستان در میان گرگ‌های منطقه تنها نخواهد ماند.

افغانستان را گرگ‌های محاصره کرده که در انتظارند که چه زمان از سوی کشورهای جهان فراموش می‌شود تا دوباره دست شوم خود را دراز کنند.
رییس جمهور غنی در سفرش به مونیخ با بیش از ده رهبر دنیا دیدار کرده است. در تمام دیدارها رهبران دنیا به آقای غنی وعده سپرده اند که بیشتر همکار خواهند بود و توجه کشورشان نسبت به افغانستان افزایش خواهد یافت.

در درشت‌ترین مورد مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، شخصی که در مبارزات انتخاباتی‌اش از افغانستان یاد نکرد، اکنون معاونش به رییس جمهور غنی گفته که “افغانستان براى ما از اهمیت خاص برخورداراست و ایالات متحدۀ امریکا به حمايت ها و همکاری های خود با مردم و دولت افغانستان ادامه میدهد. وی از قربانى و شهامت نيروهاى امنیتی و دفاعی افغانستان نیز به نیکی یاد کرد.”

این مطالب در حالی مطرح شده که موشک پرانی‌های پاکستان پس از حمله تروریستی خونین در ایالت سند، بر ولایت ننگرهار افغانستان از سر گرفته شده و مقام‌های ناتو در افغانستان نیز از این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند.
افغانستان جایگاهش را در میان جوامع بین‌الملل یافته و کشورهای دنیا نیز اهمیت افغانستان با ثبات و مرفه را دانسته‌اند.
اکنون اما این جنبه‌های خوب سیاست خارجی افغانستان دو موضوع را برای می‌تواند آسان بسازد.

یکی اینکه افغانستان با کسب اعتماد خوب جوامع بین‌الملل، با کشورهای منطقه و کسانی که همچنان درتلاش مداخله در امور کشور هستند، با زبان زور و قدرت سخن بگوید. دنیا وعده کرده که منافع افغانستان منابع صلح منطقه است و از این مجرا افغانستان می‌تواند قاطعانه پاسخ هرگونه تعرض نظامی و سیاسی را با شهامت بدهد.

و دوم اینکه دولت افغانستان می‌تواند از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و برای رشد اقتصاد داخلی و جذب کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر استفاده کند.
شاید در کنار این موارد آغاز یک فصل جنگی تازه همراه با حملات تعرضی و سرکوب گرایانه نیز برای دولت افغانستان خالی از مفاد نباشد، افغانستان کشورهای جهان را در کنارش دارد و می‌تواند موقف دفاعی را به تهاجمی تغییر داده و تروریستان را در جایی که هستند سرکوب و نابود کند.

ترسیم سیاست خارجی درست، جلب اعتماد کشورهای بین‌المللی و همکاری صادقانه در بخش‌های مختلف با کشورهایی که روابط داریم، می‌تواند به گونه محکم بر بهبود وضعیت کشور در آینده تاثیر گذار باشد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply