دوام مهمان‌نوازی‌های طالبان؛ ریشه ناامنی را بخشکانید

0 710

یافته‌های سرخط نشان می‌دهد که طالبان در منطقه جنگل ولسوالی امام صاحب ولایت کندز بزرگ‌ترین مرکز اموزش‌های انتحاری را تاسیس کرده اند و خطرناک‌تر اینکه؛ بسیاری از کودکان را جذب کرده اند.
به نقل از منابع محلی، افزون بر مشاورین روسی اتباع پاکستانی، تاجیکستانی، اوزبیکستانی و چیچن نیز در این منطقه جا گرفته و به جنگجویان طالب آموزش‌های نظامی می‌دهند.

ولسوالی امام صاحب ولایت کندز با تاجیکستان سرحد مشترک دارد و ساحات سرحدی این ولسوالی کنار دریای آمو؛ کاملآ با جنگلات طبیعی پوشانیده شده است.
گروه طالبان؛ این مطنقه سرحدی ولسوالی امام صاحب را کاملاً در اختیار دارند و دولت در آنجا اصلاً حاکمیتی ندارد. نزدیکی روابط میان طالبان و روسیه در مدت‌های اخیر سبب گردید تا طالبان با کمک مسکو استحکامات شان را تقویت بخشند. مشاورین روسی که حالا به مهمانان اصلی طالبان مبدل گردیده اند؛ با گذشتن از دریای آمو آزادانه به مناطق تحت تسلط طالبان در افغانستان رفت‌و‌آمد منظم دارند.

باشنده‌گان قریه جنگل امام صاحب می‌گویند، مشاورین خارجی طالبان در میانه‌های جنگل و نزدیکی‌های دریای آمو داخل خاک افغانستان؛ برای خود مراکز ساخته اند. یکی از باشنده‌گان ولسوالی امام صاحب به سرخط می‌گوید: «اتباع خارجی چون پاکستانی، روسی، ایرانی، تاجیکی در همین جنگل امام صاحب با طالبان همکار هستند».

یگانه هدف از حضور این اتباع روسی در صفوف طالبان؛ مشوره‌دهی به جنگجویان طالب در شمال و شمال شرق افغانستان خوانده می‌شود.
به نقل از باشنده‌گان محل؛ به تازه‌گی اطفال نیز جذب گروه‌ طالبان گردیده اند و مشاورین پاکستانی که اکثریت شان جنرالان متقاعد هستند، به آنان آموزش‌های انتحاری می‌دهند.

از این نقطه برمی‌آید که منطقه جنگل ولسوالی امام صاحب حالا به خط نخست کمربند دفاعی روسیه و طالبان مبدل گردیده و از طریق ولایت‌های بغلان، سمنگان و غور حتی به غرب و جنوب غرب افغانستان نیز طالبان را از لحاظ تسلیحات جنگی اکمال می‌کنند.

منابع می‌گویند، روسیه از طریق همین سرحد باز دریای آمو میان افغانستان و تاجیکستان؛ پیشرفته‌ترین و سنگین‌ترین تسلیحات جنگی را در اختیار طالبان قرار داده و تا حد امکان توازن قوا با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را حفظ کرده است.
محبوب الله سعیدی ولسوال امام صاحب ولایت کندز نیز در صحبت با سرخط می‌پذیرد که علاوه بر اتباع روسی؛ اتباع شماری از کشورهای دیگر به شمول تاجیکستان، اوزبیکستان، پاکستان و چیچن نیز در جنگل امام صاحب با زمینه‌سازی از سوی طالبان؛ جای پا یافته اند.

او می‌گوید: »ما با دشمن بسیار خطرناکی مواجه هستیم. در تمامی جاهای که طالبان حضور دارند، در آنجا آموزش‌های انتحاری، نظامی و ماین‌گذاری‌ها داده می‌شود».
سال‌های زیادیست که جنگل ولسوالی امام صاحب بدست طالبان بوده و ریشه ناامنی‌ها به سطح شمال و شمال شرق کشور پنداشته می‌شود، ولی مسوولان امنیتی، بار دیگر از اقدام زودهنگام بر ضد مراکز این گروه در منطقه متذکره سخن می‌گویند.

خلیل ضیایی قوماندان زون ۸۰۸ سپین در شمال شرق می‌گوید: «اطلاعات ما نیز نشان می‌دهد که طالبان در جنگل امام صاحب حضور دارند. فعالیت آنان زیر نظارت ارگان‌های کشفی قرار داشته و با ریاست امنیت ملی پلان‌های زیر دست داریم تا جنگجویان این گروه سرکوب شوند».

ولسوالی امام صاحب در هفتاد کیلومتری مرکز ولایت کندز واقع است و زمانی به مرکز عطف روسیه مبدل گردید که مسکو خطر گروه داعش را حس کرد، اما مقامات روسی بارها آن‌را رد کرده اند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply