خودسری‌های دیپلوماتان دولت افغانستان؛

0 731

خودسری‌های دیپلوماتان دولت افغانستان؛
شارژدافیر سفارت افغانستان در پراگ به گروه مشخصی کار می‌کند

یافته‌های سرخط نشان می‌دهد که عبدالقدوس خلیل؛ شارژدافیر سفارت افغانستان مقیم جمهوری چک «پراگ» به عمل غیرقانونی و خلاف عرف دیپلوماتیک مبادرت ورزیده است.
اسنادی که به روزنامه سرخط رسیده، نشان می‌دهد که آقای خلیل در یک اقدام خلاف عُرف دیپلوماتیک؛ در نامه‌ای رسمی از شخص وزیر امور خارجه جمهوری چک خواسته است تا دولت این کشور به یک نهاد غیر دولتی موسوم به «آریا بویوهایموم» کمک مادی نماید.

در نامه‌ای رسمی که ضمیمه است، آمده که دولت افغانستان از موسسه «آریا بویوهایموم» ضمانت و حمایت مالی می‌کند، در حالی که چنین نیست.
دریافت‌های سرخط نشان می‌دهد که عبدالقدوس خلیل شارژدافیر سفارت افغانستان مقیم پراگ که از اقارب نزدیک مارشال محمد قسیم فهیم معاون فقید رئیس جمهور پیشین افغانستان است؛ در عوض رسیده‌گی به کارهای دولتی در تلاش اقدامات انتفاعی به نفع اشخاص و افراد مشخص است.

او در یکی از اقدامات خلاف عُرف دیپلوماتیک در نامه‌ای مورخ «هفدهم فبروری سال ۲۰۱۶» از لوبومیر زاورلیک وزیر امور خارجه جمهوری چک خواسته است تا دولت این کشور از درک کمک‌های بشر دوستانه به یک موسسه غیر دولتی موسوم به «آریا بویوهایموم» کمک نماید. نامه ضمیمه است.

موسسه «آریا بویوهایموم» مالکیت دانیل لاندا، یارسلوف باستا از اتباع جمهوری چک و فواد نادری تبعه‌ای افغان است. براساس دریافت‌های روزنامه سرخط، مالکیت اصلی این موسسه غیر دولتی؛ به فواد نادری برمی‌گردد، اما به دلیل تسهیل در کسب پروژه و پول از سوی دولت‌ها؛ اتباع خارجی را نیز از موسسین و شرکا معرفی کرده است.

فواد نادری در واقع نماینده بنیاد مسعود به ریاست احمد ولی مسعود و کمیته ملی المپیک به رهبری ظاهر اغیر در اروپا نیز بوده و از روابط نزدیک با سیاسیون و حزب جمعیت اسلامی و از افراد مورد اعتماد آنان می‌باشد. شخص او سابقه جرمی نیز دارد و در سال ۲۰۰۸ میلادی از بهر اخاذی از یک تاجر چکی؛ توسط پولیس جمهوری چک دستگیر و به زندان محکوم شده بود.

براساس دریافت‌ها؛ شخص نادری از روابط نزدیک با عبدالقدوس خلیل شارژدافیر سفارت افغانستان مقیم جمهوری چک برخوردار بوده و در اوایل سال گذشته میلادی از او خواسته بود تا نامه‌ای رسمی عنوانی سفارت افغانستان مقیم جمهوری چک را به شخص لوبومیر زاورلیک وزیر امور خارجه آن کشور بفرستد و در آن برای موسسه شخصی او درخواست کمک نماید.

این نامه پس از سلسله سفر دانیل لاندا به افغانستان که ظاهراً از موسسین و شرکای موسسه غیر دولتی «آریا بویوهایموم» عنوانی وزیر امور خارجه جمهوری چک نوشته شده است. موسسین این موسسه غیر دولتی به نام‌های فواد نادری «افغان»، دانیل لاندا «چکی» و صدیق شباب آهنگ‌خوان افغان «عضو موسسه غیر دولتی آریا بویوهایموم» در سفر حدود دو سال قبل به افغانستان به شمول بسم الله محمدی، فرزند مارشال محمد قسیم فهیم، محمد یونس قانونی، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، محمد ظاهر اغبر، احمد ولی مسعود و شماری دیگر از سیاسیون حلقه مشخص و وابسته به حزب جمعیت اسلامی دیدار کرده تا سندی دال بر انجام کارهای بشر دوستانه در افغانستان به دولت جمهوری چک تهیه نماید.

بنیاد مسعود به ریاست احمد ولی مسعود و شورای صلح و ورزش به ریاست ظاهر اغیر نیز اسنادی با متن ارسالی فواد نادری تبعه افغان با این موسسه تهیه کرده است. این نامه‌ها که ضمیمه بوده و از لحاظ متن و محتوا هیچ تفاوتی با هم ندارند.

موسسه غیر دولتی «آریا بویوهایموم» ظاهراً از فعالیت‌های منظم برخوردار بوده و صاحب وبسایتی با آدرس http://en.nadace-aria.cz/ است، ولی گزارشی دقیق از فعالیت‌ها و تطبیق پروژه‌های عام‌المنفعه در آن وجود ندارد، اما ذکر شده است که انکشاف منطقوی، رشد ساینس و تکنالوژی، فرهنگ و سپورت با مصوونیت و صحت از عرصه‌های کاری این موسسه در افغانستان است.
تا حال معلوم نیست که آیا دولت جمهوری چک به این موسسه غیر دولتی پروژه‌ای داده یا خیر؛ ولی در اینجا موضوع از تلاش برای انجام یک اقدام غیر قانونی و درآوردن پول زیر نام خدمت به افغان‌هاست.

براساس قانون؛ دیپلوماتان و هیچ کارمند دولتی در دوره رسمی انجام وظیفه از هر نوع اقدامات انتفاعی ممنوع گردیده اند و تنها در پاسخ به مکتوب رسمی دولت‌ها؛ فعالیت موسسات غیر دولتی را تائید کرده می‌توانند، ولی شخص عبدالخلیل قدوس؛ شارژدافیر سفارت افغانستان مقیم پراگ بدون رعایت سلسله مراتب؛ خود به صورت مستقلانه و بدون رعایت عُرف دیپلوماتیک به این عمل مبادرت ورزیده است.

هیچ مقام و مسوول در وزارت امور خارجه به شمول شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت، حاضر به صحبت در مورد نیست و با وصف تلاش‌های مکرر حاضر به پاسخ‌های روزنامه سرخط نگردید.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply