مبارک، مبارک، مبارک: نجیب مایل هروی ایرانستانی شد

میرعبدالرحیم عزیز

0 684

8/14/2020

بعد از پسر سوزی، نجیب مایل هروی قادر شد که بعد از مدت 50 سال تابعیت ایران را بدست آورده  و ایرانستانی شود. درینجا گزارش بی بی سی را بدون تصرف خدمت هم میهنان تقدیم میدارم.

https://www.bbc.com/persian/afghanistan-53563961

ایران به نجیب مایل هروی تابعیت داد

7/28/2020

واتس‌اپ

همرسانی در واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

https://www.bbc.com/persian/afghanistan-53563961

چگونه میتوانید این مطلب را به دیگران برسانید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

پنجره همرسانی را ببندید

به گفته محمد تقی هاشمی نجیب مایل هروی پس از خواندن سوگند نامه و انجام آزمون تابعیت، مراحل قانونی این فرآیند را طی نموده است

محمد تقی هاشمی، مدیر کل امور اتباع خارجی استانداری خراسان رضوی گفته که ایران به استاد “نجیب مایل هروی” شاعر و نویسنده برجسته افغان تابعیت داده است.

(میر عبدالرحیم عزیز: معلوم نیست که آیا بی بی سی کلمۀ افغان را به نجیب مایل هروی نسبت داده یا  محمد تقی هاشمی؟ معمولاً نظام فاشیستی آخندی ایران وجواسیس اش در افغانستان غرض تفرقه افگنی  و هویت زدائی، عوض کلمۀ افغان، “افغانستانی”  را استعمال می نمایند).

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آقای هاشمی گفته که اعطای تابعیت ایران به این “هنرمند” افغان مقیم ایران پنجم اسد/مرداد با تلاش و همکاری تمامی وزارتخانه‌های مرتبط صورت گرفته است.

این مقام ایرانی گفته که نجیب مایل هروی پس از خواندن سوگند نامه و انجام آزمون تابعیت، مراحل قانونی این فرآیند را طی نموده و اسناد تابعیتی او نیز در ماه‌های آینده صادر خواهد شد.

مدیر کل امور اتباع خارجی استانداری خراسان رضوی گفته که علاوه بر آن مسائل مرتبط با سند مالکیت آپارتمان و بیمه بازنشستگی آقای هروی نیز مورد پیگیری قرار گرفته است.

در جوزای/خرداد امسال شهاب مایل هروی، فرزند نجیب مایل هروی به بی‌بی‌سی گفته بود که در اعتراض “به تبعیض دولت ایران علیه پدرش” در برابر نمایندگی وزارت خارجه ایران در مشهد خودسوزی کرده است.

او در آن زمان گفته بود که یک ماه پیش به دلیل “رفتار تحقیرآمیز دولت ایران با پدرش، عملی نشدن وعده‌های دولت، ندادن شهروندی به پدرش پس از ۴۹ سال زندگی در ایران و ندادن مسکن مصوبه هیات وزیران” خود را آتش زد.

آقای هاشمی گفته که “بازتاب حمایت ایران از نخبگان و فرهیختگان افغانستانی ساکن ایران در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی هر گونه سیاه نمایی و فضاسازی شبکه‌های خبری مغرض را کمرنگ خواهد نمود.”

اعطای تابعیت ایرانی به چه معناست؟

وقتی به فردی تابعیت یک دولت و کشور داده می شوند به معنی آن است که شهروند دارای اسناد هویتی آن کشور می‌شوند و از تمام حقوق و تکالیفی که قانون معین کرده برخوردار می‌شوند. وقتی شخصی به تابعیت ایران در می‌‌آید به معنی آن است که شناسنامه ایرانی می‌گیرد، می‌تواند تقاضای گذرنامه ایرانی کند، در ایران به طور قانونی زندگی، تحصیل و کار کند. در انتخابات شرکت کند، املاک و مستغلات در ایران به نام خود بخرد و دارای همه حقوقی شود که یک ایرانی باید برخوردار باشد. در برابر تکالیفی هم مقابل دولت دارد.

هروی ده ها اثر در ادبیات فارسی در کارنامه دارد

زندگی نامه نجیب مایل هروی

نجیب مایل هروی متولد سال ۱۳۲۹ شهر هرات است.

او دوره دبستان و دبیرستان (تحصیلات ابتدایی و متوسطه) را در شهر کابل به پایان رساند. چنانچه از خود او نقل قول شده است:

“بنده به روایت مادرم در سال ۱۳٢۱ و به روایت پدرم در سال ۱۳٢٩ شمسی در شهر خمام متولد شدم، مسلماً روایت پدرم ارجح است. آوان کودکی را در هرات گذراندم. شهری از خراسان که در تاریخ فرهنگ فارسی، شهر شناخته‌شده‌ای است. در مکتب‌خانه‌های هرات آموختن را شروع کردم و در پی مهاجرت پدر به پایتخت افغانستان – از سن شش سالگی – بنده هم از هرات منتقل شدم و تحصیل را در مدارس کابل دنبال کردم.”

آقای هروی در سال ۱۳۴٩ خورشیدی، در انجمن تاریخ کابل به امور فرهنگی مشغول شد و در آن زمان آموزش نسخه‌شناسی را از پدرش فراگرفت. سپس، در سال ۱۳۵۰، برای ادامه تحصیل عازم ایران شد.

نجیب مایل هروی از محققان عرفان و ادبیات فارسی و اهل هرات است و از ۱۳۵۰ تاکنون ساکن ایران

از او نقل قول شده است:” بعد به‌خاطر مقاله‌ای که در سال ۵۰ در کابل منتشر کردم، چنین مقدر شد که بنده کار دانشگاهی و تحصیلات خود را در زمینۀ زبان و ادبیات فارسی در ایران دنبال کنم.”

او در سال ۱۳۵۰ وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد و از سال ۱۳۵٧ تا ۱۳٦۰ نیز به فهرست‌برداری در کتابخانه آستان قدس رضوی مشغول شد. پس از آن، شروع به کارهای تحقیقاتی برای تهران کرد. اما زمانی که بنیاد پژوهش‌های اسلامی تأسیس شد، در سال ۱۳۶۵، به این بنیاد پیوست و به پژوهش در زمینه نسخه‌شناسی پرداخت. این همکاری در زمینه نسخه‌شناسی، کتاب‌شناسی و تصحیح متون و تدریس در همین زمینه‌ها سال‌ها ادامه داشت.

نجیب مایل هروی نویسنده، پژوهشگر، نسخه‌شناس، ویراستار و مردم‌شناس است، که رشته اصلی‌اش عرفان اسلامی است و از او به عنوان یکی از محققان شایسته در نقد و تصحیح متون کلاسیک نام گرفته شده است که با تألیف، تصحیح و بررسی بیش از ۳۰ کتاب ارزشمند و نگارش صدها مقاله، به این مهم پرداخته است.

از آثار مهم نجیب مایل هروی می‌توان به “برگ بی برگی: یادنامه استاد رضا مایل هروی”، “این برگ های پیر، مجموعه ۲۰ اثر چاپ ناشده فارسی از قلمرو تصوف”، “مذکر احباب”، “مقامات جامی، گوشه‌های از تاریخ فرهنگی و اجتماعی خراسان در عصر تیموریان”، “کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی”، “تاریخ نسخه‌پردازی و تصحیح انتقادی نسخ خطی”، “شرح فصوص الحکم شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی” و ده ها اثر از این دست نام برد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply