اين دروغ مطلق است، که اګر اشرف غنی نمی برآمد

ولی فروزان

1,585

اين دروغ مطلق است، که اګر اشرف غنی نمی برآمد، حکومت مشترک بوجود می آمد و همه چیز در جای خود می ماند، نخیر!!! آيا تا زمان برآمدن ريس جمهور غنی چيزي بنام حکومت باقيي بود؟ چنانچه وزير خارجه امريکا ميګويد که از اشرف غني مکررآ خواست تا وادارش کند زير رهبري طالب حکومت مشترک را آغاز کند ، با کسيکه بيست سال جنگ کرده . نوشته و کاپي ذيل به اين سوالات جواب خواهد پرداخت . تاریخ را نمیشود با دروغ نوشت! باوجودیکه تاریخ پانزدهم آگست در پیش چشم ما گذشت یک تعداد بشمول دولت امریکا، سیاسیون افغان و آقای خلیلزاد حالا اینطور وانمود میکنند که اگر غنی فرار نمیکرد حکومت و همه چیز بجای خود باقی میماند و صرف او میرفت بشکل مسالمت آمیز و بس.

آینها حادثات را قسمی بیان میکنند که گویا اول غنی فرار کرد و سپس حکومت و نظام از هم پاشید. صرف نظر از دیدگاه سیاسی ما این حقیقت باید درج تاریخ شود که غنی یکی از آخرین اشخاصی بود که فرار کرد. ولسوالی ها تسلیم شد مگر غنی هنوز بود. والی ها تسلیم شد مگر غنی هنوز بود. فرقه ها تسلیم شد مگر غنی هنوز بود. وکلا فرار کرده بود مگر غنی هنوز بود. رهبران سیاسی فرار کرده بود مگر غنی هنوز بود. قول اردو ها سقوط کرده بود مگر غنی هنوز بود. ولایت ها سقوط کرده بود مگر غنی هنوز بود. وقت که طالب ها داخل منطقه ی ارزان قیمت و پتخاک شدند غنی فرار کرد. وقتیکه همه کارمندان دولت ساعت ده و نیم صبح بخانه های شان رفتند باز غنی فرار کرد. وقتیکه محافظین همه دفاتر دولتی لباس های نظامی شان را تبدیل کردند و لباس های شخصی پوشیدند و به خانه های شان رفتند آنوقت بود که غنی فرار کرد. این دروغ مطلق است.

تاریخ را به دروغ قلم نزنید. لهذا چون حکومت را از هم پاشانده بودند که غنی فرار کرد. او فرار کرد چون دیگر اردوی وجود نداشت که از او و یا از وطن دفاع میکرد. سی و سه ولایت سقوط کرده بود و در بخش های از ولایت سی و چهارم هم طالبان داخل شده بودند. حالا اینها قسمی وانمود میکنند که همان روز هیت ما به دوحه میرفت و حکومت همه شمول در یک روز تشکیل میداد؟؟؟ خیلی باید آدم ساده باشد که قبول کند کاری را که از سال 2009 کوشش داشتند کنند و نتوانسته بودند حالا میتوانستند در یک روز انجام بدهند؟ آنهم در وقتی که طالبان به بتخاک وارد شده بودند؟ وقتی که سی و سه ولایت را داشتند و اردو هم از هم پاشیده بود طالبان چه احتیاجی داشتند که با شما حکومت مشترک بسازند؟ طالبان چیزی را که در بیست و پنج سال نکرده بودند حالا در روز آخر میکردند؟ اینها میخواهند که ما باور کنیم که طالبان در روز آخر با سیاسیون شکست خورده فراری وارد یک توافق سیاسی میشدنذ؟ در حالیکه شب قبلی اش مارشال و امپراطورش هم فرار کرده بود؟ غنی ممکن است دزدی و همه خیانت ها را کرده باشد اما بیائید با تاریخ دروغ نگویم که با فرار او همه چیز از هم پاشید چون وقتی که او فرار کرد دیگر چیزی برای پاشیدن باقی نمانده بود. این خیانت با تاریخ است که بگوئید اگر غنی فرار نمیکرد همه چیز بجایش باقی می ماند چون وقتی که او فرار کرد دیگر هیچ چیزی در جایش باقی نمانده بود. طالبان یک گروه تمامیت خواه هستند و هیچ گاه حاضر به تقسیم قدرت نبوده اند، نیستند و نخواهند بود. این یک تراوش ذهنی آقای خلیل زاد بود که گویا طالبان در اثر فشار دیپلوماتیک با سیاسیون داخل افغانستان حکومت مشترک میساختند. و این تراوش به یک خیال و خوابی به یک تعداد سیاسییون استفاده جو که خود را دوباره شریک حکومت میخواستند ببینند مبدل شده بود. جلسه استجوابیه مجلس سنای امریکا را در یوتیوب ببینید. هیچ مقامی در امریکا از سقوط حکومت افغانستان متعجب نبود.

در آن جلسه بصورت واضح شرح میدهند که همه در امریکا، بشمول اردو، کانگرس، CIA و حکومت امریکا میدانستند که تا خزان امسال حکومت افغانستان سقوط میکرد. امریکائی ها توقع داشتند که افغانها تا خزان جنگ کنند تا اینکه در روند خروج شان مشکل ایجاد نشود. آنها از سقوط حکومت غنی متعجب نیستند. چون خودشان ميخواستند ولي آنها از سقوط سریع در دو هفته متعجب هستند. اما برای ما افغانها چه تفاوتی میکرد که نظام ما در تابستان سقوط میکرد یا در خزان؟ ایالات متحده امریکا میدانست که جمهوری اسلامی افغانستان سقوط میکند، با وجود دانستن این موضوع به خروج نیرو هایش ادامه داد، بمباردمان را توقف داده بود و قراردادی هایکه به نیرو های هوائی افغانستان همکاری تخنیکی میکردند نیز از افغانستان خارج شده بودند. اردوی افغانستان مانند اردوی امریکا بدون پوشش هوائی قابلیت جنگ را نداشت. هدف من دفاع از کسی نیست. من صرف یک وضاحت تاریخی میدهم چون دارند با تاریخ دروغ میگویند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.