تغییر در استراتژی رژیم ایران؟

93

تجمیع آراء محافظه‌کاران در انتخابات ایران به پیروزی جلیلی کمک خواهد کرد، در حالی که پزشکیان اصلاح‌طلب

مسیر بالقوه‌ای برای پیروزی دارد: تغییر در استراتژی رژیم؟

در دوره اول انتخابات ریاست جمهوری ایران، مسعود پزشکیان اصلاح‌طلب ۴۲.۵٪ آرا را کسب کرد، در حالی که سعید جلیلی تندرو ۳۸.۶٪ آرا را به دست آورد. با آماده شدن دو نامزد برای دوره دوم در ۵ جولای، غیاب واضح تفرقه در آراء محافظه‌کاران و تاریخچه و ماهیت رژیم نشان‌دهنده پیروزی جلیلی محافظه‌کار است، اما چندین عامل مسیر مشکل ولی احتمالی برای پیروزی نامزد اصلاح‌طلب را نشان می‌دهد.

تجمیع آراء محافظه‌کاران

تقسیم رای میان نامزدهای تندرو در دوره اول تأثیر کلی آن‌ها را کاهش داد و به نفع پزشکیان بود. با این حال، با حذف سایر نامزدهای محافظه‌کار، این آرا احتمالاً در دور دوم در اطراف جلیلی متحد خواهند شد که مشکل جدی برای پزشکیان خواهد بود. پایگاه متحد محافظه‌کاران چانس مموفقیت جلیلی را تقویت خواهد کرد.

عوامل جیوپلیتیکی و استراتژی رژیم

تحولات جیوپلیتیکی اخیر چشم‌انداز سیاسی ایران را تحت تأثیر قرار داده است. حمله ناموفق به اسرائیل، که در آن قوای امریکایی و ائتلاف ‌ها راکت ها و طیارات بدون پیلوت ایرانی را سرنگون کردند و حمله دقیق اسرائیل به ایران، باعث شده است که رژیم ایران استراتژی خود را بازنگری کند. با توجه به نیاز به یک تصویر نرم‌تر، ممکن است رژیم به سمت یک نامزد اصلاح‌طلب مانند پزشکیان تمایل کند.

جنگ در غزه و اوکراین

جنگ جاری در غزه احساسات ملی‌گرایانه اسلامی و محافظه‌کارانه در ایران را تشدید کرده است که معمولاً با سیاست خارجی سخت‌گیرانه تمایل دارند. با این حال، نیاز رژیم به تصویر نرم‌تر می‌تواند برخی از رای‌دهندگان را به سمت پزشکیان که خواهان روابط بهتر بین‌المللی است، سوق دهد.

همچنان، جنگ در اوکراین حرکات جیوپلیتیکی جهانی را تغییر داده و ملاحظات سیاست خارجی ایران را تحت تأثیر قرار داده است. با افزایش اختلافات حاد بین ایران و قدرت‌های غربی، بسیاری از رای‌دهندگان ممکن است نامزدی با طرز دید سخت‌گیرانه را ترجیح دهند. با این حال، چرخش استراتژیک رژیم می‌تواند نقشه و پلان اصلاح‌طلبانه پزشکیان را جذاب‌تر کند، بخصوص برای کسانی که به دنبال بهتر شدن اوضاع اقتصادی و آزادی‌های اجتماعی هستند.

مشکلات و فرصت‌های اصلاح‌طلبان

پلتفرم پزشکیان برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی، آزادی‌های اجتماعی و روابط بهتر بین‌المللی تمرکز دارد. در حالی که عملیه تأیید صلاحیت شورای نگهبان، احتمال انجام اصلاحات عمده را محدود می‌کند، تمایل رژیم به نشان دادن یک تصویر نرم‌تر می‌تواند به نفع پزشکیان باشد. تجمیع آرای محافظه‌کاران و تضاد های حاد جیوپلیتیکی موجود همچنان موانع مهمی هستند، اما بستر وسیع‌تر فرصت منحصربه‌فردی برای نامزد اصلاح‌طلب فراهم می‌کند.

رهبر معظم وحرکات رژیم

موضع رهبر معظم انقلاب و رژیم ایران بسیار حیاتی است. معمولا، رهبری ترجیح می‌دهد کنترل محافظه‌کاران را حفظ کند و آن را برای مقابله با فشارهای داخلی و خارجی ضروری می‌داند. با این حال، شکست‌های اخیر نظامی و جیوپلیتیکی ممکن است رژیم را به بازنگری وادار کند و پیروزی یک اصلاح‌طلب را به عنوان ابزاری برای نمایش تصویر مسالمت‌آمیزتر در سطح بین‌المللی مورد بررسی قرار دهد.

نتیجه‌گیری

با نزدیک شدن پزشکیان و جلیلی به دوره دوم، تجمیع حمایت محافظه‌کاران، تأثیر درگیری‌های بین‌المللی و بازنگری استراتژیک رژیم نتیجه را شکل خواهد داد. در حالی که پزشکیان با چالش‌های زیادی مواجه است، تصویرجیووپلیتیکی در حال تحول و احتمال تغییر رژیم به سمت تصویر نرم‌تر، جرقه از امید برای پیروزی اصلاح‌طلبان به ارمغان می‌آورد. دوره دوم انتخابات که در پیش رو ااست نه تنها رئیس‌جمهور بعدی ایران را تعیین می‌کند، بلکه جهت‌گیری استراتژیک این کشور را در میان چشم‌انداز جهانی پیچیده و در حال تحول نشان می‌دهد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.