خشونت علیه زنان در دور دوم حکومت تالبان

مژده احمدی

580

فهرست

  1. مقدمه
  2. چکیده
  3. خشونت در دور اول حاکمیت تالبان
  4. افزایش خشونت علیه زنان در دوم حاکمیت تالبان
  5. نتیجه گیری

مقدمه

خشونت علیه زنان از مسایل مهم اجتماعی است که با وجود پیشرفت های فرهنگی و فکری در بیشتر کشورها توسعه یافته و دموکراتیک نیز مشاهده میشود.

بر اساس گزارش ها هر سال بیشتر از ۲میلیون زن از طرف شوهران شان بدرفتاری می بینند و ۵۰ در صد آنان از راه‌های مختلف قربانی خشونت میشوند.

زنان افغان به دلایل مختلف چون زیست در جامعه سنتی و مذهبی، آگاهی نداشتن از حقوق فردی و انسانی خویش، جامعه مرد سالار، بی سوادی و ترس از اینکه مبادا بدنامی برای خود و فامیلش بوجود بیاید در طول تاریخ قربانی خشونت شده اند.

زنان افغان همیشه قربانی خواسته های فامیل پدر و شوهر بوده و تا اکنون است، و در کنار آن جامعه سنتی و مردسالار با الهام گرفتن از خانواده ها این خشونت ها ار تشدید کرده و حتا از تجاوز های گروهی نیز دریغ نکرده اند.

دور نخست  حاکمیت گروه تروریستی تالبان تاریک ترین سالهای زندگی زنان افغان بود که پایه های خشونت علیه زنان را مستحکم تر نمود و حالا که بنا بر دلایل و معامله های سیاسی ننگین این گروه تروریستی دوباره بر افغانستان حاکم گردیده اند و همه زندگی را بر زنان افغان از دور نخست تاریکتر ساخته اند.

تقریبا دو سال از حاکمیت این گروه به افغانستان می گذرد، خشونت ها هم از سوی دولت، هم از سوی اجتماع و هم خانواده های پدر و شوهر در مقابل زنان افغان به اوج رسیده است، که هیچ مرجعی برای شکایت نیز وجود ندارد، زنان قربانی از خشونت مجبور هستند انواع خشونت و ظلم  را تحمل کنند و یا هم دست به خودکشی بزنند، چون در صورت فرار از منزل نیز از سوی تالبان مجازات غیر انسانی میشوند.

چکیده

خشونت علیه زنان در افغانستان معمولا ریشه مردسالارانه در جامعه سنتی دارد، جامعه که مردم آن اکثریت بیسواد و از هیچ یک اصول و اساسات دین و مذهب خود به درستی آگاه نیستند؛ ولی بخاطر آن قادر به کشتار، خشونت و حتا سوختاندن انسان زنده هستند که مثال خوب آن فرخنده است که ۸ قبل از امروز او را زنده به آتش کشیدند.

من به عنوان زنی که شاهد خشونت، کشته شدن، تجاوز و هزاران گونه خشونت بر فرخنده های کشورم بودم و هستم، خواستم این مقاله را که روی موضوع افزایش خشونت علیه زنان در دوم حاکمیت گروه تروریستی تالب است را به رشته تحریر در آرم.

گر چه تالب خود از نامش هویدا است که منبع خشونت، قتل، تجاوز و هر عمل غیر اسلامی و انسانی است، و طی چندین دهه که هم حاکم و هم مخالف دولت بوده همواره خشونت آن بیشتر بر زنان بوده، حالا که خود حاکم است، این خشونت ها به چهره های دیگری مبدا به یک کابوس وحشتناک بر زنان افغان گردیده است.

در این مقاله که بصورت کتابخانه یی نوشته شده است موضوعات ذیل شامل است:

  • خشونت در دور اول حاکمیت تالبان
  • افزایش خشونت علیه زنان در دوم حاکمیت تالبان

 

خشونت علیه زنان در دور نخست حاکمیت تالبان

تالبان در زمان حاکمیت دور نخست خود به دلیل زن ستیزی و خشونت علیه زنان در سطح بین المللی مشهور شدند. انگیزه اعلام شده انها (ایجاد محیط امن بود که در ان کرامت و عفاف انسانی زنان مقدس باشد.) که این جمله انها پرده برای پوشانیدن جنایت ها و خشونت های گوناگون علیه زنان بود و اکنون هم است.

خشونت های دور نخست تالبان علیه زنان عبارتند از:

  1. منع تحصیل، کار و حضور زنان در هر نوع اجتماع عمومی
  2. منع پوشیدن کفش پاشنه برزنان
  3. اجبار پوشیدن برقع آبی
  4. منع بلند صحبت کردن زنان در ملا عام
  5. منع عکاسی، فلمبرداری و نمایش تصاویر زنان در کتابها، روزنامه ها، مغازه ها و خانه ها
  6. منع حضور زنان در بالکن خانه های شان
  7. منع حضور زنان در رادیو، تلویزون
  8. منع استفاده از دو چرخه حتا با بودن محرم
  9. منع سوارشدن در تاکسی بدون محرم
  10. منع سفر بدون محرم
  11. منع مراجعه زنها به داکتر مرد بدون محرم
  12. دختران فقط حق أموزش در مدرسه های دینی تالبان داشتند
  13. منع رفتن زنان به حمام های عمومی
  14. ازدواج های اجباری، در آن زمان به ګزارش سازمان بین الملل ۸۰ در صد ازدواج ها اجباری بود.
  15. کودک همسری

مجازات

مجازات تالبان عموما علنی اجرا میشد، یا به عموان نمایش رسمس در استدیوم های ورزشی و میدان های شهر.

زنانی که با نقض احکام تالبانی دستگیر می شدند، با آنها خشونت شدید صورت می ګرفت. در دسمبر ۱۹۹۶ انگشت شست زنی که از لاک ناخن استفاده کرده بود، قطع شد.

در دسمبر۱۹۹۶ حدود ۲۲۵ زن به دلیل رعایت نکردن لباس شرعی تالبان در ملا عام مجازات شدند.

در سال ۱۹۹۹ زنی به دلیل قتل همسرش سه سال تحت شکنجه های فراوان تالبان بود و بعد از آن در ملا عام پیشروی چشم ۳۰۰۰۰ نفر اعدام شد.

زنی در هنگام حکومت نخست تالبان مکتب خانګی ساخته بود ، زمانی که تالبان خبر شدند ، اطفال را لت‌و کوب کردند و یکی از اساتید زن را از پله ها پایان انداختند.

لت و کوب، سنگسار، شلاق زدند، تجاوزگروهی و انفرادی بر زنان از جمله مجازات های بود که تالبان در حکومت نخست خود عملی کردند.

(fa.m.wikipedia.org)

افزایش خشونت علیه زنان در دوم حاکمیت تالبان

خشونت علیه زنان با آن شکلی که در دور نخست حاکمیت تالبان بود، اکنون نیز آنها با همان شعار و با همان فکر قسمت بعدی آنرا ورق زدند، از روز نخست تا اکنون که حدود دو سال از از حاکمیت این گروه  تروریستی به افغانستان می گذرد، فرمانهای پی در پی از سوی آنان صادر گردیده، و وزرات امر به معروف تالبان که اکنون جاگزین وزارت امور زنان کشور همه روزه فرمان ها و اقدامات خشونت آمیز را علیه زنان افغانستان انجام می دهند.

 خشونت های که در این مدت در برابر زنان صورت گرفته است:

  • لازم بودن حجاب اجباری یا همان برقع برای زنان
  • منع زنان از رفتن به مکانهای تفریحی
  • منع سفر زنان بدون محرم
  • منع کار انها در ادارات دولتی
  • پوشانیدن چهره خبرنګاران در روی پرده رسانه ها
  • لت و کوب، زخمی،زندانی و کشتن زنان به بهانه های مختلف
  • ازدواج های اجباری و کودک همسری
  • بستن مکانت به روی دختران بالاتر از صنوف ششم
  • بستن درب دانشگاه ها
  • منع کار زنان در موسسات غیر دولتی
  • خشونت های خانواده ګی
  • قتل های مرموز زنان
  • افزایش امار خودکشی

این گروه تروریستی همواره در رسانه های ملی و بین المللی شعار های تغییر می دهند و می‌گویند که مانند گذشته نیستند و  تغییر کرده ایم، در حالی که دور نخست و دوم را مطالعه کردیم و حالا شاهد آن هستیم که از گذشته بدتر شده اند، و حالا حتا در زندانهای آنان زنان زندانی مورد تجاوزهای گروهی قرار می‌گیرد.

مجازات

 آنچنان که قبلا ذکر گردید، تالبان مجارات های علنی را بخاطر ترسانیدن عوام و فریب دادن انها استفاده می کنند و زنان و مردان را به بهانه های مختلف زندانی و بعد در ملا عام مجازات می کنند.

پسر و دختری به جرم داشتن رابطه در سال ۲۰۲۲ در ولسوالی الینگار ولایت لغمان شلاق زده شدند.

زنی به جرم فرار از خانواده خسران ظالم در سال ۲۰۲۲ محضر عام ۳۰ شلاق زده شد.

زنانی که به جرم خواستن حق و حقوق خود و همجنسان شان زندانی مجازات و تحت شکنجه های روحی روانی و جسمی قرارگرفته اند و هنوز هم این روند ادامه دارد.

 

 نتیجه  گیری

خشونت علیه زنان در افغانستان در دوره جمهوریت همچنان دیده شده است و دوره جمهوریت نیز افغانستان برای زنان مکان آمن نبوده است. اما در دوره حاکمیت فعلی این خشونت ها به اوج خود رسیده است. آتش سوزی های زنان، سنگسار و موارد دیگری که زنان از طرف طالبان متحمل می‌شود. طالبان به صورت علنی زنان را مورد شکنجه قرار می‌دهند و به اسم اسلام آنها را از حق و حقوق شان محروم کرده و می‌خواهند همانند برده با آنان رفتار شود . زنان در هر جامعه نصف پیکر جامعه است و هیچ حاکمیتِ نمی‌توانند زنان را حذف کنند.

منابع

روزنامه اطلاعات روز

بی بی سی فارسی

https://www.bbc.com/persian/articles/cy0kld42xexo

https://www.etilaatroz.com/151332/%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%AF%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86%D8%9B-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA/

***************************************

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.