آمد آمد عید و بازار های فروش میوه های خشک در افغانستان، آیا مردم توان خرید دارند؟

70
انواع مختلف میوه های خشک که خانواده ها در روز های عید روی دسترخوان های خود میگذارند

در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر در افغانستان، بازارهای کابل و برخی ولایات ظاهراً پر جنب و جوش است، اما دکانداران به ویژه فروشنده‌گان میوه خشک از کمرنگ بودن کار و بارشان شکایت دارند.

آنان به رادیو آزادی می‌گویند، با آن‌که بهای میوه خشک امسال در تناسب به سال‌های گذشته پائین است، اما بیشتر مشتریان‌شان باز هم چانه‌زنی کرده و با نرخ پائین هم نمی‌توانند میوه عید بخرند.

حمید اختری یکی از این فروشنده‌گان میوه خشک در شهر گردیز به رادیو آزادی می‌گوید اقتصاد مردم مثل سال‌های قبل خوب نیست:

“در گذشته هر کس به شمول عسکر، مامور یا کارگر زمانی‌که داخل دکان می‌شد، نرخ را پرسان نمی‌کردند، نام میوه را می‌گرفتند که انواع میوه را برای‌شان آماده کنم، اما فعلاً اکثریت مردم میوه‌های ارزان و بی‌کیفیت را خریداری می‌کنند و می‌گویند که اقتصاد شان خوب نیست و مقصد نزد مهمانان یک چیز موجود باشد.”

یکی از بازار های فروش میوه های خشک در هرات
یکی از بازار های فروش میوه های خشک در هرات

نور احمد یکی دیگر از فروشنده‌گان میوه خشک در شهر کابل هم شکایت مشابهی دارد و می‌گوید، فروشات‌شان با فیصدی بالا کاهش یافته است:

“در دوره جمهوریت فروشات ما بالا بود، اقتصاد خوب و مردم هم پول‌دار بودند، در سه سال که امارت اسلامی آمده فروشات ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده، تنها ۳۰ درصد فروشات داریم، در هنگام خرید میوه خشک مردم زیاد چانه‌زنی و جگره می‌کنند.”

با این حال برخی از خانواده‌های افغان نیز به رادیو آزادی می‌گویند که فعلاً کاروبار شان نمی‌شود و روزگار شان هم خوب نیست، در کنار دیگر آماده‌گی‌ها حتی میوه خشک برای عید هم نخریده اند.

فاضل باشنده ولایت پکتیا به رادیو آزادی گفت که هیچ آماده‌گی برای خرید مواد خوراکه به ویژه میوه خشک برای عید نگرفته و توان خرید آنرا نداشته است:

“من کراچی‌رانی می‌کنم، وضعیت اقتصادی من خوب نیست و برای عید سودا به شمول میوه خشک کشمش، پسته، بادام و چیزی دیگر نگرفتیم.”

میوه های خشک رنگارنگ در انتظار خریداران اند
میوه های خشک رنگارنگ در انتظار خریداران اند

اسماعیل مرد کهن‌سالی که در شهر کابل کاریگری می‌کند نیز شکایت مشابهی با فاضل دارد: “من در سال‌های گذشته توان داشتم یک مقدار میوه خشک برای عید خرایداری می‌کردم، اما امسال میوه خشک و سودای عید را نخریده ام، خدا مهربان شود اگر بتوانم من هم میوه خریداری کنم.”

این تنها فروشنده‌گان میوه خشک نیستد که از کاهش فروشات و مشکلات اقتصادی مردم شکایت می‌کنند، پیش از این برخی از کسبه‌کاران و شماری دیگر از فروشنده‌گان که کالاهای مختلف را برای فروش به بازار می‌آورند، شکایت‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی و گفته‌های برخی افغان‌ها در گوشه و کنار افغانستان، سطح فقر و بی‌کاری در نزدیک به سه سال حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان افزایش کم‌پیشنه داشته و مردم قدرت خرید مواد خوراکه برای روزهای عادی و حتی عید شان را از دست داده‌اند.

رادیو ازادی

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.