دست تازه دخالت چین، بدخشان را قبضه می‌کند

0 1,380

همه چیز به پایان سرمای زمستان معطل شده تا کار عملی ایجاد یک پایگاه نظامی مشترک افغانستان و چین در بدخشان آغاز شود. هرچند نام مشترک بر این پایگاه گذاشته شده، ولی در صورت ایجاد، چین بیش‌ترین کنترول را بر آن خواهد داشت. یک دور مذاکره هیات‌های دولت افغانستان و چین به پایان رسیده و حتی در سفر اخیر طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع به بیجینگ نیز مطرح بحث بود.

این پایگاه به خاطر منفعت افغانستان ایجاد نمی‌شود، بل از زمانی که حسگرهای چین نسبت به اوضاع در شمال و مرز چندین کیلومتری این کشور با ولایت بدخشان فعال‌تر شده، به این کار مبارزت می‌ورزد. این، دست جدید دخالت یک قدرت منطقوی در افغانستان است تا بدخشان را قبضه کند.

بعد از آنکه ولسوالی‌های وردوج و یمگان بدست طالبان سقوط کرد و دولت از سه سال به اینسو حاکمیتش را بر این دو ولسوالی از دست داده است، رفت و آمد جدایی طلبان اویغوری از راه واخان به بدخشان هم بیش‌تر شده‌است.

چین، جدایی طلبان اویغوری در سینکیانگ را تهدیدی بزرگ داخلی به خود می‌داند و حتی در داخل چین به صورت جدی بر آنان نظارت دارد. براساس آماری که به سرخط رسیده، هم اکنون ۳۰۰ جنگجوی خارجی و برخی آنان با خانواده‌های شان در ولایت بدخشان مستقر شده و با طالبان از نزدیک همکاری دارند. در جمع این جنگجویان خارجی، شماری از اویغوری‌های جدایی طلب چینایی نیز شامل هستند.

داکتر بشیر احمد صمیم، رییس شورای ولایتی بدخشان در مصاحبه‌ای با سرخط می‌گوید، از مدتی به اینسو علاقمندی چین به ولایت بدخشان بیش‌تر شده‌است. او می‌گوید: «مدتی پیش حدود بیست تا سی تن از مسوولان محلی به شمول والی، مسوولان ارشد دولتی در ولایت، روسای برخی ادارات یکجا با شماری از وکلای شورای ولایتی و نماینده‌گان مردم بدخشان در ولسی جرگه شورای ملی به چین رفته بودند و هدف از این سفر، تامین و تقویت هرچه بیش‌تر روابط میان دو کشور بود.»
رییس شورای ولایتی بدخشان تصمیم بیجینگ در باره ایجاد پایگاه نظامی در بدخشان را می‌پذیرد: «تصمیم چین بر اینست که با کمک و شمولیت مردم محل، پایگاهی را در این ولایت ایجاد کند و آنرا حمایت‌ مالی و تسلیحاتی نماید. تا هنوز کار عملی در این مورد صورت نگرفته‌است.»

وزارت دفاع ملی نیز می‌پذیرد که چین همچو تلاشی را به خرچ داده‌است. محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی به سرخط می‌گوید، مذاکرات هیات‌های دو جانب انجام شده و در سفر اخیر وزیر دفاع ملی به بیجینگ نیز این موضوع مورد بحث قرار گرفته‌است. برای فعلاً سرمای شدید در ولایت بدخشان حاکم است و به گمان اغلب کار عملی ایجاد یک پایگاه که بیجینگ از آن حمایت مالی و تسلیحاتی خواهد کرد، عملاً در بهار سال پیشرو شروع می‌شود.»

ایجاد پایگاه نظامی در ولایت بدخشان با حمایت مالی و تسلیحاتی کشور چین ختی اگر با تشکیلات مردمی نیز در نظر باشد، فصل دیگری از دخالت و قبضه بخشی از افغانستان است. از موقف‌گیری‌ها و واکنش‌های مقام‌های چینی در رابطه به اتهامات اخیر جانب امریکا و جامعه جهانی نسبت به پاکستان بر می‌آید که این کشور نیز نیت خیر برای افغانستان ندارد و هر اقدامی در این باره، به صلاح افغانستان نخواهد بود.

با ایجاد پایگاه نظامی با حمایت تسلیحاتی و مالی چین در ولایت بدخشان، دورترین و صعب‌العبورترین نقطه این ولایت زیر زره‌بین این کشور همسایه خواهد بود، اما از نفس مساله معلوم است که چین فقط در تلاش سرکوب اویغوری‌ها در این ولایت است و اگر طالب پلید دنیا را به دیگر رو کند، فرقی برایش ندارد.

ایجاد این پایگاه در صورتی منفعت افغانستان را دربر دارد که بیجینگ بدون تفکیک و اینکه هدفش سرکوب اویغوری‌ها باشد، دولت افغانستان را در سرکوب عناصر تروریستی اعم از طالب و گروه‌های دیگر یاری رساند، در غیر آن ایجاد پایگاه نظامی، همسایه‌های شرور در غرب، شرق و جنوب افغانستان را بیش‌تر از هر زمانی دیگر در رسیدن به اهداف شان در داخل خاک افغانستان جرات بیش‌تر خواهد داد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply