اجمل بلوچ زاده:‌ ایران در تلاش آغاز جنگ مذهبی در افغانستان است

0 691

شماری از مسئولین پیشین استخباراتی از مداخله ایران در جنگ اخیر غزنی و ارزگان پرده بر می‌دارند.

اجمل بلوچ زاده معاون پیشین ریاست تجزیه و تحلیل اطلاعات در اداره امنیت ملی افغانستان روز جمعه ۲۵ عقرب ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت که ایرانی‌ها به طالبان این دو ولایت تسلیحات و پول داده‌اند تا جنگ مذهبی آغاز شود.

آقای بلوچ زاده گفت که اسناد و شواهد کافی در اختیار دارد که نشان دهنده حمایت ایران از فعالیت‌های طالبان در این دو ولایت است اما وی خواست که این اسناد را به دلیل محرمیت‌اش با رسانه‌ها حالا شریک نسازد.

وی افزود:

اجمل بلوچ زاده
اجمل بلوچ زاده

“اطلاعات نشان می‌دهد که ایرانی‌ها از دو تکتیک استفاده می‌کنند یکی این‌که از طریق تروریزم تلاش دارند که نشان بدهند، جنگ مذهبی در حال شکل‌گیری است با این ابزار تلاش می‌کنند یک بخشی از جامعه را تحریک کنند و به همین لحاظ مخالفین مسلح مثل طالبان را تمویل، تجهیز و بالاخره می‌خواهند در دسترس خود داشته باشند.”

این در حالیست که جنگ‌ در ولسوالی‌های جاغوری و مالستان غزنی از چند روز به این‌سو ادامه دارد، در این حملات شماری از نظامیان و غیرنظامیان کشته و صدها خانواده دیگر مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.

نیروهای تازه نفس نیز به این دو ولسوالی فرستاده شده‌اند.

شام روز پنج‌شنبه ریاست امنیت ملی در خبرنامۀ به رسانه‌ها گفته که یک هیئت بلند پایه مشمول لوی درستیز وزارت دفاع، معین ارشد امینتی وزارت داخله و معاون ولایتی امنیت ملی با صدها کماندو وارد جاغوری شده‌اند.

چند روز قبل گروه طالبان هم‌چنان بالای ولسوالی خاص ارزگان حمله کردند که ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت.

این بار نخست نیست که از مداخله ایران در امور افغانستان سخن زده می‌شود، پیش از این برخی مقام‌های محلی در غرب کشور گفته‌اند که ایران طالبان را بخاطر حمله بالای بند‌های بزرگ آب تمویل و تجهیز کرده‌اند.

برخی مقام‌های امریکایی از جمله جان بس سفیر امریکا در کابل چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود که ایران از طریق سپاه پاسداران گروه طالبان در افغانستان را حمایت لوجستیکی می‌کند.

وزارت خزانه امریکا و چند کشور عربی به صورت مشترک هم‌چنان در ماه اکتوبر سال روان میلادی شش عضو گروه طالبان بشمول قوماندانان شان و دو عضو نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را بخاطر انجام فعالیت‌های تررویستی و برقراری روابط با ایران شامل لیست سیاه کرد.

هم‌چنان در پی سقوط بخش‌های از ولایت فراه، فضل احمد شیرزاد قوماندان امنیه این ولایت گفته بود که ایران طالبان این ولایت را کمک می‌کند و در نا امنی‌ها دست دارد.

اما آقای شیرزاد به روز جمعه به دنبال افزایش تلفات در فراه از وظیفه‌اش برکنار شد.

حکومت افغانستان هر چند پاکستان را همواره به پناه دادن به تروریستان متهم می‌کند اما در روابط اش با ایران محتاطانه پیش می‌رود و بر حُسن همجواری و روابط حسنه تأکید دارد.

از سوی هم نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته‌است که به دلیل نداشتن اسناد، حمایت ایران از گروه‌های مسلح مخالف دولت را رد یا تأیید نمی‌کند اما افزوده است که ایران در عقب برخی پلان‌های شوم در افغانستان دست دارد.

در همین حال برخی از نمایندگان مردم ارزگان در مشرانو جرگه نیز می‌گویند که طالبان این ولایت از ایران دستور می‌گیرند.

حنیف حنیفی یکی از این سناتوران به رادیو آزادی چنین گفت:

“این یک جنگ تجارتی و بخاطر منافع است، ایران هیچ وقت نمی‌خواهد افغان‌ها زندگی آرام داشته باشند اما متأسف به این هستم که برخی افغان‌ها مزدوران ایران اند و بخاطر منافع ایران کار می‌کنند، خواهش من اینست که به همسایه‌ها کار نکنند، شما خبر هستید که به آن‌ها (طالبان) سلاح می‌دهند و آموزش می‌دهند.”

تلاش کردیم تا نظر سفارت ایران در افغانستان را داشته باشیم، موفق نشدیم اما پیش از این مقام‌های این کشور هر نوع کمک با طالبان را رد کرده‌است.

طالبان نیز کمک ایران و برخی کشور‌های دیگر را همواره رد کرده‌اند.

نورالله شایان

رادیو ازادی 

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply