عقد معاهدۀ مخفی بین احمد مسعود و تاجیکستان

میرعبدالرحیم عزیز

1,013

2022/10/12

جان پدر! وطن بفروش

احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود واقعاً خلف الصدق است. به پیروی از ارشادات و رهنمائی پدر “بزرگش”، احمد مسعود راه خیانت به میهن را در پیش گرفته است که آرزوی دیرینۀ پدرش نیر همین بود.  احمد مسعود معاهده ای با تاجیکستان به امضاء رسانیده که متن آن را در پائین ملاحظه می نمائید. تاجیکستان هنوز هم یکی از مستعمرات آسیای مرکزی روسیه محسوب میشود. روسیه بیش از 30 هزار عسکر در تاجیکستان دارد که منافع روسیه را د رمنطقه  تضمین می کند و همچنان  نمی گذارد که دولت مستبد تاجیکستان توسط اسلام گرایان و سائر مخالفان سرنگون گردد. معاهدۀ احمد مسعود با تاجیکستان شبیه معاهدۀ مخفی پدرش احمد شاه مسعود با شوروی بود که مخفیانه به امضاء رسید، اما چندی بعد خبرنگاران خارجی از اصل معاهدۀ مخفی بین احمد شاه مسعود و شوروی پرده برداشتند و هویت ضد ملی مسعود را افشاء نمودند.

حوادث تاریخی گاه گاهی تکرار میشود. این بار نوبت مسعود پسر است  که طرح پدر در خیانت به افغانستان را بار دیگر به مرحلۀ اجرا بگذارد. حس میهن فروشی و خیانت به افغانستان  در خون و رگ مسعود ها جا دارد و تا زمانیکه مسعود ها در این جهان زیست دارند، از خیانت به افغانستان منصرف نخواهند شد.

آیا خیانت یک فرد و یا یک گروه به میهن شان سبب میشود که شخص و یا گروه دیگر هم به چنین عمل ضد ملی دست زند و خاک وطن را به اجانب پیشکش نماید؟ آیا خیانت به کشور میتواند قابل توجیه باشد که موافقان خاین به میهن به آن افتخار نمایند؟ یک عده به این باور اند که حوادث اخیر کشور و تسلط طالبان بر افغانستان مبنای انگیزۀ احمد مسعود در امضای معاهدۀ مخفی با تاجیکستان است. یعنی تو که خیانت کردی، من هم خیانت می کنم. لاکن همه میدانند که خاک فروشی و تجزیه طلبی در مسعود ها از دهۀ هفتاد میلادی آغاز شد و تا اکنون هم ادامه یافته است. کدام سازمان استخباراتی خارجی را سراغ دارید که اسمای مسعود ها در آن نباشد.

هم میهنان محترم عکس معاهده را بدون تغییر در پایان این مضمون مشاهده خواهند کرد. اما برای سهولت خواننده، معاهده را دوباره تایپ نموده و با بعضی اصلاحات جزئی املائی نه انشائی،  آن را به دید خوانندگان قرار میدهم.

 

متن موافقتنامه میان جمهوری تاجیکستان  و جبهه مقاومت ملی افغانستان

مقدمه

جمهوری تاجیکستان که در متن اين موافقتنامه تاجیکستان و جبهه مقاومت ملی افغانستان که درمتن این موافقتنامه جبهه و به طور جمع طرفین یاد میگردند ـــــــــــ بادرک روابط قلبی میان مردمان مان که ريشه های زبانی، فرهنگی، تاریخی، و سرانجام تباری داشته ؛ و با در نظرداشت اهمیت موضوعات مربوط به فعالیت های جبهه، حسب ذیل موافقت نمودند:

تعهد و مکلفیت های تاجیکستان

تاجیکستان با درک هدفمند از فعالیت های بیرونی سران جبهه و به هدف تقویت و حمایت و ارتقای سطع ظرفیت نیروهای این جبهه به انجام فعالیت های حمایوی ذیل می پردازد:

پشتیبانی سیاسی و دیپلوماتیک در مجامع و سازمان های بین المللی ـــــــ اعتلای جایگاه جبهه. صدور پاسپورت های دیپلوماتیک به سران جبهه و پشتیبانی سیاسی از فعالیت های این جبهه در مجامع و نشست های بین المللی (جزئیات محتویات اين بند محرم بوده و مندرج ضمیمه الف می باشد).

حمایت، تقویت، و ارتقای سطح ظرفیت محاربه جبهه. (۱) فراهم آوری مشاورت. آموزش، و تجیهزات نظامی، (۲) ارتقای سیستم تدارکاتی و حمل و نقلی، (۳) گسترش ظرفیت ها تشریک اطلاعات؛ (۴) و دسترسسی به تأسیسات نظامی (جزئیات محتویات این بند محرم بوده و مندرج ضمیمه الف می باشد).

تعهدات ومکلفیت های جبهه

با درک توافق و اعتماد بلند مدت متقابل و روابط چند وجهی، جبهه موارد ذیل را تحقق خواهم بخشید:

تکلیف مالی. تأمین وجوه پولی به شکل سالانه از بنیه و حدود مالی بنیاد شهید احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور برای حمایت از تعهدات نظامی تاجیکستان (حزئیات محتویات این بند محرم بوده و متدرج ضمیه ب می باشد).

اعطای قرار داد استخراج معادن در ساحات تحت کنترول جبهه. اعطا و حق دسترسی قرارد های استخراج معادن در ساحات تحت کنترول جبهه با همکاری و لزوم دید وزارت معادن و صنایع خفیفه تاجیکستان (جرئیات محتویات این بند محرم بوده و مندرج ضمیمه ب می باشد).

تبلیغات علیه کشور های منطقه. امتناع از هر نوع تبلیغات علیه کشور های متهم به دخالت در امور افغانستان و  یا هم متهم به پشتیبانی از طالبان (جزئیات محتویات این بند محرم بوده و مندرج ضممیه ب می باشد).

مکانیزم های اجرایی و ضمانتی از سوی طرفین

ذوات آتی به عنوان مجرا های اصلی مکلف اند تا طرق و مکانیزم مشترک را برای ارزیابی و بررسی به موقع و تحقق اهداف و ابعاد اين موافقتنامه ( به دور از تنشها، ابهامات، و سوء تفاهمها) ایجاد نمایند: دگر جنرال امامعلی صابر زاده رئیس ستاد کل نیرو های مسلح تاجیکستان، احمد ولی مسعود رئیس بنیاد شهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان، دگر جنرال ظاهر اغبر سفیر اسبق افغانستان در تاجیکستان و دگر جنرال قدم شاه شهیم رئیس اسبق و سفیر اسبق افغانستان در کازاخستان (جزئیات محتویات این بند محرم بوده و مندرج ضمیمه ج می باشد).

مکانیزم عقود و ضمانتی

این موافغتتامه در شهر دوشنبه به تاریخ ۲۷ عقرب سال روان مطابق ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ در سه نسخه اصلی به زبانهای فارسی تاجیکی و انگلیسی به امضاء رسیده که هر سه نسخه آن از عين اعتبار حقوقی برخوردار می باشد. در صورت بروز اختلاف، متن انگلیسی ارجحیت دارد.

یاداشت: کمپوندیم ضمائم ( الف، ب، ج) محرم بوده و در ریاست آرشیف و اسناد محرم وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان نگهداری می شود.

                          مظفر حسین زاده                             احمد مسعود

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان         امیر جبهه مقاومت ملی

 

—————————————————————————————————–

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.