پیش بینی یک جنرال انگلیس از تجاوز نظامی قدرت بیرونی به افغانستان

انجنیر فضل احمد افغان

259

کانادا:- ۱۶جنوری ۲۰۲۴م.

      پیش بینی یک جنرال انگلیس

    از تجاوز نظامی قدرت بیرونی به افغانستان

       یکسال قبل از استعفایی سردار محمد داود خان که پایان ختم شاهی مطلقه علیحضرت محمد ظاهر شاه بود،جنرال انگلیسی بنام (Lt General G. N Molesworth که بین سالهای ۱۹۱۹م و ۱۹۳۹م در افغانستان بود در سال ۱۹۶۲ م در کتاب خود که تحت عنوان افغانستان ۱۹۱۹م میباشد مینویسد که!

      “با خروج انگلیسها از نیم قاره هند و تقسیم آن به جمهوری های هند و پاکستان وموضوع مذاکرات بین قبایل به آینده موآکول گردید، در آن زمان تصور میشد که امکان جنگ در منطقه بعید خواهد بود اما امکان آن را نیز ضعیف نمیدیدند.

      همچنان می افزایید که رهبران روسیه وقت علاقمندی زیاد به شرق میانه و به شرق یعنی چین که میخواست نظام کمونستی را تطبیق کند داشت، این در زمانی است که روسها هنوز هم راه به بندر در بحر هند نداشت.

      او مینویسد که در سالهای سلطه شاهی علرغم داشتن نیروی قوی نظامی به مقایسه ۲۰ سال گذشته تصور نمیرفت که افغانستان عملیات نظامی را در مقابل همسایه خود پاکستان انجام نماید.

      اما علرغم که پیمان های بین المللی ملل متحد و بغداد وجود دارد اما بعید به نظر نمیرسد که افغانستان مورد تجاوز همسایه قدرتمند خود قرار گیرد.

 نیز می افزاید: با فهم اینگه افغانستان یک کشور غریب است  برای انکشاف کشور ضرورت دارد لهذا دور از واقعیت خواهد بود که افغانستان برای اخذ کمکهای مالی و تخنیکی  با قید شرایط مشخص و یا غیر آن به یکی از کشورها متوصل نگردد چه بین سالهای ۱۹۵۵م و ۱۹۵۸م افغانستان ۱۱۶ملیون دالر از بلاک کمونستی به مقایسه ۶۲ملیون دالر از اضلاع متحده امریکا گرفت. نویسنده دوام میدهد که امکان دارد که نظام به کودتای نظامی تغیر داده شود اما بسیار تصور بر این است که با حفظ رژیم فعلی استقلال افغانستان را با اطمینان انکشاف با ثبات آن حفظ خواهند کرد.

       خلاصه جنرال انگلیسی دوام میدهد که امکانات مختلف چون تجاوز نظامی به نظر میرسد که تصور آن بعد از وقوع بیهوده خواهد بود. انکشافات سلاح های نظامی و طیارات جنگی تحرکات جنگی را از آخرین بار که انگلیسها در افغانستان بودند بیشتر ساخته.تمایلات تحرکات نظامی زیاد گردیده در حالیکه نیرومندی، خصوصیات و روابط اجتماعی مردم افغانستان تغیر قابل ملاحظ نکرده.

        افغانستان انکشاف صنعتی نکرده به حملات مرگبار مواجه خواهد شد که در نیجه تاثیرات عمیق به حیات مردم خواهد داشت. مردم دهات در فقر و عقب مانی زندگی میکنند، و هزاران کوچیها در تاریکی مطلق زندگی دارند که  در فصل های بهار و خزان با مواشی خود در بین وادیهای خراسان و سند مهاجرت میکنند. به هر حال پاکستان در سال ۱۹۶۱م محدودیتها را در رفت آمد کوچیها وضع نمود. زیربنا ها هنوز تغیر نکرده ، سرکهای پخته قیر و ریل وجود ندارد.

         و ملاهای متعصب مانع پیشرفت میگردیدند و تعهد نموده اند که هر نوع نو اوری به مداخله نظامی مواجه خواهد گردید و مردم دهات را تهدید میکردند.

         با احتمال قوی در صورت امتیاز دهی استخراج پطرول که فعلآ به مشکل مواجه شده مشکل مالی افغانستان رفع گردد، اما انکشافات افغانستان نسبت نبود کارگران ماهر به مشکل مواجه خواهد شد، به هر حال عواید بدست آمده از مدرک پطرول زمینه را برای دولت  مساعد خواهد ساخت که از طریق معارف تصحیلات کشاورزی و صحی را فراهم و مشکل را رفع  سازد.

        اهداف انکشافی افغانستان باید مطابق خواست مردم افغانستان و بر مبنان طرزالعمل اقتصادی باشد، نباید متکی به موضوعات مبهم، عنعنوی، کلتوری و خصوصیات قبیلوی مردم دهات و یا عقاید تاریخی ضد پیشرفت و نو آوریها باشد.

بلی جنرال انگلیس درست پیش بینی نموده بود که “تجاوز نظامی به نظر میرسد که تصور آن بعد از وقوع بیهوده خواهد بود.”که متآسفانه بعد از تجاوز بی شرمانه اتحاد جماهیر شوروی به مادروطن عزیز ما در سال ۱۹۷۹م چنین هم شد که مادروطن و ملت شریف افغان الی امروز به به فجایع غیر قابل تصور مواجه گردیده و آینده نیز بسیار تاریک به نظر میرسد.خداوند به ملت شریف افغان و مادروطن عزیز ما رحم کند.

موآخذ:-

           1-Page 178 Afghanistan 1919(General G. N. Molesworth.) Published. 1962.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.