حکومت برای طالبان امتحان هوش برگزار کرد!

0 539

این روزها سخن از صلح و مذاکرات بیشتر از هر زمان دیگر گرم است. حتا بیشتر از زمانی که شورای عالی صلح تازه تاسیس شد. کابل دومین نشست پروسه‌ی کابل را میزبانی کرد. نمایندگان 25 کشور به شمول پاکستان، روسیه و ایران در آن حضور داشتند. 3 سازمان بین‌المللی هم در این نشست بودند.
رییس جمهور غنی تازه‌ترین سخنان و اصلی‌ترین موقف دولت افغانستان در قبال صلح را مطرح کرد. اشرف غنی طالبان را به مدنیت و حضور در عرصه سیاست و شهرنشینی دعوت کرد.

آقای غنی گفت طالبان می‌توانند پاسپورت بگیرند. سفر کنند، حزب باشند. در انتخابات اشتراک کنند و واقعاً افغان و در چارچوب قانون اساسی و این نظام زندگی کنند. اظهارات رییس جمهور و موقف دولت افغانستان در قبال صلح، از سوی پاکستان، بریتانیا، امریکا، سازمان ملل و بیشتر نهادهای بین‌المللی استقبال شده است.
همه جدیت و تعهد حکومت افغانستان در مورد برقراری صلح را تمجید کرده‌اند؛ اما این یک سوی معادله است. سوی دیگر طالبان است. در حقیقت رییس جمهور غنی در نشست پروسه‌ی کابل برای طالبان امتحان “هوش” برگزار کرد. حالا باید طالبان هوش خود را ثابت کنند. نشان بدهند که عاقل‌اند. می‌خواهند مدنی و انسانی زندگی کنند. گرچه برای برخی از اعضای این گروه زندگی شهری کار سختی است.

گفته‌هایی وجود دارد که طالبان طرح صلح دولت افغانستان را رد کرده‌اند. اگر واقعاً چنین باشد طالبان در امتحان هوش و عقل ناکام‌اند. آنان باید عاقل باشند و برای مذاکره و رسیدن به توافق صلح پایدار زانو به زانوی دولت افغانستان بنشینند و صحبت کنند.
حقیقت امر این است که پس از مرگ ملا عمر طالبان به گروه‌هایی تقسیم شده‌اند که برخی از آنان واقعا دل‌شان برای زندگی آبرومندانه تنگ شده و چراغ سبزهایی برای مذاکرات روشن کرده‌اند؛ اما سررشته‌ی سخن با آنانی است هنوز رفاه خود را در کشتار مردم می‌بینند.

نمونه‌ی آن انفجار دیروز در ناحیه‌ی نهم کابل است. نوجوان 12 ساله که در چوب فروشی کار می‌کرد شهید شد، گرچه فرد یا گروهی مسوولیت حمله‌ی دیروز را به عهده نگرفت؛ اما از نوعیت هدف آن دیده می‌شود که در گذشته نیز طالبان مسوولیت چنین حمله‌هایی را به عهده می‌گرفتند.
حکومت افغانستان آخرین زمینه را برای حضور طالبان به مذاکره باز کرد. طالبان چه خواهند کرد؟ دولت امریکا گفته افزون بر موقف کابل، فشارها بر طالبان ادامه خواهد داشت. رییس جمهور هم گفته “صلح آرزوی ما است؛ اما قاطعانه می‌جنگیم”، این همه نشان می‌دهد که طالبان راهی جز حضور به میز نخواهند داشت.

رییس جمهور راه را نشان داد. نیروهای امنیتی باید در فصل بهار نسبت به هر زمان دیگر باید طالبان را سرکوب کنند. لانه‌های آنان باید نابود شود. نهادهای کشفی باید برای شناسایی و کشتن سران طالبان بیشتر کار کنند.
تا زمانی که طالبان در میدان جنگ حضور دارند، هر لحظه مردم افغانستان انتقام می‌خواهند و نظامیان کشور باید به خواست مردم عمل کنند. امریکا و کشورهای عضو حمایت قاطع باید بر فشارهای سیاسی و نظامی خود علیه این گروه ادامه بدهند.
حقیقتاً اگر طالبان در امتحان هوش ناکام ماند، باید در مغز سر انان سُرب داغ شود که نیروهای امنیتی چنین اراده‌ای هم دارند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply