ثبت قضاياى فرار دختران در پنجشير افزايش يافته است

0 810
Jun 23, 2018 – 11:14

پاراخ (پژواک،٢ سرطان ٩٧): در پنج ماه اول سال ٢٠١٨ ميلادى، ٢١ قضيۀ فرار دختران از منزل، در ولايت پنجشير ثبت شده و اين رقم نسبت به زمان مشابه سال گذشته، سه برابر گرديده است.

تهمینه رضايى مدیر اجرایى و پیگرد قضايى حقوقی ریاست امور زنان پنجشیر، به آژانس خبرى پژواک گفت که در پنج ماه اول سال روان ميلادى، ٢١ دختر در ولسوالی هاى عنابه، حصۀ اول و مرکز اين ولايت از منزل فرار کرده اند.

به گفته او اين در حالى است که در زمان مشابه سال گذشتهُ هفت قضيه فرار از منزل در اين ولايت ثبت شده و از طريق مراجع ذيربط حل و فصل شده بود.

رضايى افزود که ده ها مورد دیگر فرار از منزل دختران در اين ولايت وجود دارد که به دليل مصلحت هاى قومى و اجتماعى، در اين رياست ثبت نشده و توسط فيصله هاى قومى حل و فصل شده است.

نامزدى اجبارى؛ عمده ترين عامل فرار از منزل

تهمینه رضايى، گفت: «برخى فامیل ها دختران شانرا بدون مشوره با آنها، نامزد مى کنند و یا به ظلم و جبر به شوهر می دهند، مجبور می شوند که فرار کنند.»

به گفته او بيشتر تماس هاى تيليفونى، زمينه را براى فرار دختران از منزل مساعد مى کند.

رضايى افزود که فرار دختران از منزل، بيشترين رقم قضاياى خشونت عليه زنان در اين ولايت را تشکيل مى دهد.

به اساس معلومات وى، در سال ١٣٩٦ از جمع ٢٥ قضيه خشونت عليه زنان، ١٤ قضيه فرار منزل بوده و متباقى قضاياى لت و کوب، ندادن حق ميراث و غيره بوده است.

کسانى که فرار کرده اند، مى گويند که عدم توجه به خواست دختران در انتخاب نامزد، عمده ترين دليل فرار دختران از منزل مى باشد.

احمد جواد ٢٣ ساله باشنده قریه فراج ولسوالی عنابه پنجشیر نيز گفت که يک دختر باشنده همين قريه به دليل جواب رد به خواستگارى، در ماه حمل سال روان مجبور شد که با وى فرار کند.

او افزود: «یک سال خواستگاری کرديم، در حالیکه دختر مه را دوست داشت و به خانواده خود می گفت که بچه را مه می گيرم، مگر خانواده اش قبول نداشت، بالاخره که می خواستند دختر را به کسی ديگرى نامزد کنند، دختر مجبور شد که با مه فرار کند.»

به گفته او تا هنوز این قضیه حل نشده و دختر را به دلیل نارضایتی خانواده اش نکاح نکرده است.

احمد جواد گفت که دختر يادشده در منزل یک تن از موسفیدان در عنابه نگهداری می شود و پا در میانى موسفيدان براى راضى کردن فاميل دختر براى نکاح او با وى جريان دارد.

همچنان يک دختر ٢٠ ساله باشنده ولایت لوگر که با جمشید باشنده بازارک پنجشیر حين دوره تحصيلى در رشته حقوق و علوم سياسى در پوهنتون کابل آشنا شده بود، مى گويد که او نيز مجبور به فرار با جمشيد به پنجشير گرديد.

 اين دختر افزود: «خانواده مه می خواست که مرا به یک مرد کهن سال بدهد، مجبور شدم در ماه حوت سال گذشته از خانه فرار کنم، حالا دو ماه شده به رضایت خانواده خود در محکمه، نکاح کردیم خوش هستيم، زنده گی ما خوب پیش می رود.»

نگهدارى دختران فرارى در منازل موسفيدان

تهمينه رضايى با اظهار نگرانی گفت که نبود مکان براى نگهداری دختران فراری از منزل (خانه امن) در اين ولايت، از چالش های عمده ریاست امور زنان پنجشیر است.

او افزود که چندین بار موضوع ايجاد خانه امن در اين ولايت را به وزارت امور زنان پيشنهاد نموده؛ اما تا حال اين مشکل حل نشده است.

وی تصریح کرد که در حال حاضر، دختران فرارى به نسبت نبود خانه امن، تا زمانی فیصله در مورد قضیه، در منزل یکی از موسفیدان منطقه نگهداری می شوند.

عبدالودود علی مردان سخنگوی والی پنجشير، ضمن تاييد افزايش موارد فرار دختران از منزل، گفت که فرار برخى دختران ولايات ديگر با پسران اين ولايت نيز شامل قضاياى ثبت شده در اين ولايت مى باشند.

به گفته او خانه امن، به دليل «انگيزه های بد اجتماعی و منطقوی» تا حال در این ولایت ایجاد نشده؛ اما دختران فراری در منازل موسفيدانى که محلات مطمئن براى نگهدارى درست دختران مى باشند، نگهدارى مى شوند؛ اما قرار است خانه امن نيز در اين ولايت ايجاد شود.

 حل قضايا و مشکلات ناشى از فرار دختران

تهمینه رضايى گفت که در قانون منع خشونت علیه زنان، فرار از منزل به قصد ازدواج جرم پنداشته نشده و اين قضايا از طريق ميانجى گرى کارمندان وزارت امور زنان و موسفيدان حل مى شود.

عبدالحبیب فنا کارشناس مسایل حقوقی در پنجشیر نيز در اين مورد نظر مشابه دارد؛ اما مى گويد که در برخی موارد فرار دختران مشکلات اجتماعی را به وجود مى آورد و دو خانواده را با هم دشمن می سازد.

همچنان به گفته او در برخى موارد، فاميل خانواده پسرى که دختر با او فرار کرده باشد،  يک دختر شانرا به خانواده دختر فرارى در بد مى دهد که اين عمل خلاف قانون است.

به باور او آگاهی نداشتن خانواده ها از حقوق دختران در انتخاب شوهر، عمده ترين دليل فرار دختران از منزل مى باشند و براى اين معضل، بايد سطح آگاهى مردم بالا برده شود.

تهمینه رضايى، نيز گفت که فرار دختران از منزل زمانى کاهش پيدا کرده مى تواند که مجبور کردن دختران به ازدواج هاى اجبارى از سوى فاميل ها شان، کاهش پيدا کند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply