نیروهای خیزش مردمی در غور، به یک مصیبت مبدل گشته اند

0 708

فلسفه وجودی نیروهای خیزش مردمی جلوگیری از نفوذ طالبان و مخالفان مسلح دیگر، تامین امنیت و آسایش مردم و شکست مخالفان نظام است، ولی متاسفانه در بسیاری از ولایات این نیروها به یک مصیبت بزرگ مبدل گشته اند.
غور از ولایاتی است که بدبختانه این مشکل در آن به چشم می‌خورد. نیروهای خیزش مردمی در این ولایت تا هنوز در سرکوب طالبان ممد واقع نشده اند و به جای اینکه دشمن اصلی را هدف قرار دهند، به اذیت و آزار مردم ملکی رو آورده اند.
نیروهای خیزش مردمی در غور برای مبارزه با طالبان و شکست این گروه ایجاد نشده، بل کتله بزرگی آن به علت مخالفت‌های قومی در این ولایت تشکیل گردیده اند. هر آن که سابقه جهاد، جنگ‌های تنظیمی و با عده‌ای بغض و کینه داشت، به خاطر منافع شخصی شان نیروهای خیزش مردمی تشکیل داد.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی مقام ولایت غور به سرخط می‌گوید: «بدبختانه مخالفت‌های قومی در ولایت غور وجود دارد و اکثریت این خیزش کننده‌گان مردمی روی همین ملحوظ ایجاد گردیده اند.»
باشنده‌گان فیروزکوه مرکز ولایت غور در صحبت با سرخط نیز دل خوشی از این نیروها نداشته و می‌گویند، این نیروها در نقض حقوق بشری، آزاز و اذیت مردم ملکی و باج‌گیری می‌پردازند.

حالا وجود این نیروها که به آن می‌توان لفظ ملیشه را نیز به کار برد، به درد سری مبدل گشته اند؛ چون آنان کارهای را در لباس نیروهای مورد حمایت حکومت انجام می‌دهند که طالبان و دیگر مخالفان مسلح کشور نیز به آن مرتکب می‌شوند. نیروهای خیزش مردمی و طالبان دو گروه مختلفی اند که در جامه‌های مختلف پایه‌های نظام را تضعیف می‌کنند.

طالبان نیز مشکل دیگر غوری‌ها به حساب می‌آیند. براساس یافته‌های سرخط؛ جنگجویان طالب به استثنای ولسوالی لعل سرجنگل، در تمامی هشت ولسوالی این ولایت حضور فعال دارند؛ حتی فیروز مرکز این ولایت نیز از شر این جنگجویان در امان نیست.
همین دو سه روز پیش طالبان بر منطقه بره خانه در غرب شهر فیروز کوه حمله نموده و با نیروهای حکومتی به درکیری پرداختند؛ این درگیری برای هر دو جانب تلفاتی نیز در پی داشته است.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی مقام ولایت غور به سرخط می‌گوید: «طالبان از ولایت‌های همجوار چون سرپل، هلمند، بادغیس و فاریاب به غور می‌آیند. طالبانِ این شمار ولایت‌ها گاه گاهی به غور آمده و تحرکاتی را نیز انجام می‌دهند. به این دلیل، این گروه پایگاه و حضور دایمی در ولسوالی‌های مربوط ندارند.»
اما امنیت غور از گروگان گیری چند محصل و کارمند صحی در ولسوالی دولتیار توسط طالبان معلوم است. این افراد هرچند بدون قید و شرط به وساطت موسفیدان محل از بند رها شدند، ولی غور حالا حتی به محصلین و کارمندان صحی نیز جغرافیای ناامن است.

این را هم باید تذکر داد که غور از چشم دشمنان کشور دور نیست، چنانچه کرام الدین رضازاده، نماینده ولایت غور در مجلس نماینده‌گان در جلسه روز شنبه گفت، طالبان با سلاح‌های ایرانی در این ولایت می‌جنگند.

او گفت: «سلاح‌های گروه طالبان که به دست نیروهای خیزش مردمی در غور افتیده، ساخت ایران است.» به این ترتیب، نیروهای خیزش مردمی تا هنوز در سرکوب طالبان ممد واقع نشده اند و به جای اینکه دشمن اصلی را هدف قرار دهند، به اذیت و آزار مردم ملکی و بی گناه رو آورده اند.
ایران از کشورهای است که به حمایت از طالبان بر ضد نظام افغانستان متهم است. سقوط قسمت‌های از شهر فراه دلیل اثباتیه قوی است.
اینست تصویر واضح غور است که صدها بدبختی را راوی است.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply