انهدام مرکزیت داعش در شمال

0 530

انهدام مرکزیت داعش در شمال؛
اما شرق و جنوب شرق، مرکزیت مستحکم باقی خواهند ماند

باور قوی اینست که داعش در شمال کشور به میزان کافی سرکوب شده و حتی می‌توان به یقین کامل گفت که با از بین رفتن مرکزیت آنان در درزاب، این گروه به سطح شمال تار و مار شد، ولی در دیگر جاها چنین نیست.
طالبان به اندازه کافی توانسته اند داعشی‌ها را سرکوب نمایند و با این تحلیل آنان را می‌توان در کار شان موفق دانست، اما تلاش داعش بر این خواهد بود که پایگاه‌های شان در شرق و جنوب شرق کشور را همچنان مستحکم نگهدارند. تحلیل بر اینست که این گروه دیگر توان جنگ رو در رو با نیروهای امنیتی و دفاعی و همچنان طالبان را نداشته، ولی از طریق انجام حملات چون گردیز مرکز پکتیا به تحرکات خصمانه خود ادامه خواهد داد.

جنگجویان طالب و داعش از چندی به اینسو نبردهای شدیدی را در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان «مرکز داعش در شمال» پشت سر گذاشتند؛ تا اینکه داعشی‌ها حکومت را بر طالبان ترجیح داده و حدود 150 تن یکجا با خانواده‌های شان تسلیم شدند.
همزمان با اعلام این خبر از سوی حکومت؛ طالبان نیز اعلام نمودند که داعش را در این ولایت ریشه کن ساختند و دیگر تهدیدی برای آنان نیست.
یکی از قوماندانان تسلیم شده داعش به حکومت گفت: «تهدید آن وجود داشت که همه اعضای گروه داعش در درزاب تلف شوند، به همین دلیل به دولت افغانستان تسلیم شدیم.»
با این وضع؛ رد این که داعشی‌های درزاب در اثر فشار حکومت تسلیم شدند، چشم پوشی از واقعیت است. کشورهای که داعش را پروژه‌ای امریکا برای نفوذ در آسیای میانه و در نهایت روسیه و ایران می‌خواندند، بارها گفته اند که نیروهای امریکایی در تبانی با کابل از این تحرکات حمایت کرده، به داعش امکانات فراهم می‌سازند و زمینه رشد آنان را مساعد می‌کنند، ولی این همه در حد اتهام ماند و سندی برای اثبات آن ارایه نگردید.

حکومت افغانستان هرچند در راستای سرکوب داعش عملیات‌های را انجام داده است، ولی هیچگاهی نشد که آسیب و صدمه جدی را بر این گروه وارد نماید. همه این عملیات‌های مقطعی بوده و برعکس تضعیف داعش؛ این گروه روز تا روز تقویت گردد.
تا آنکه گروه داعش به سطح شمال در جوزجان و به سطح شرق کشور هم ننگرهار را به مثابه مرکز فعالیت‌های هراس افگنی تعیین نمودند. همین بود که رقبای امریکا در منطقه به خصوص روسیه و ایران آستین بالا کرده و به حمایت از طالبان به هدف سرکوب داعش رو آوردند. به این ترتیب، دو جناح مخالف دیروز برای سیدن به یک هدف تلاش‌های شان را آغاز نمودند.
روسیه و ایران در کنار امکانات تسلیحاتی به طالبان پول می‌دهند و طالبان نیز در بدل به سرکوب و تضعیف طالبان شدت بخشید تا هم خود و هم این دوستان جدید شان را خوش ساخته باشند.

حالا با تسلیمی افراد وابسته به داعش در جوزجان، کار این گروه در شمال تمام است. چون درزاب مرکزیت آنان بود و این امتیاز بدون هیچ شکی به جناح طالبان بر می‌گردد، ولی برعکس در شرق کشور جان گرفته اند.
همه روزه از تحرکات تروریستی داعش در شرق کشور به خصوص ننگرهار گزارش می‌شود. این گروه در شرق کشور هرچند از حمایت مردمی برخوردار نیست، اما هنوز هم توان ایجاد هرج و مرج و خونریزی مردمان بی گناه را دارد. علاوه بر شرق کشور، حمله بر مسجد شیعیان در گردیز مرکز پکتیا را نیز نباید از یاد برد. این نخستین حمله خونین داعش به سطح جنوب شرق کشور پنداشته می‌شود.
با انجام این حمله توسط داعش به نظر می‌رسد که این گروه به سطح جنوب شرق کشور جای پا یافته، آنچه می‌تواند عواقب خطرناکی در قبال داشته باشد و جبهه‌ای دیگری را در مقابل نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بگشایند.
باور قوی اینست که داعش در شمال کشور به میزان کافی سرکوب گشته و حتی می‌توان به یقین کامل گفت که با از بین رفتن مرکزیت آنان در درزاب، این گروه به سطح شمال تار و مار شد، ولی در دیگر جاها چنین نیست.

طالبان به اندازه کافی توانسته اند داعشی‌ها را سرکوب نمایند و با این تحلیل آنان را می‌توان در کارهای شان موفق دانست، اما تلاش این گروه بر این خواهد بود که پایگاه‌های شان در شرق و جنوب شرق کشور را همچنان مستحکم نگهدارند. تحلیل بر اینست که این گروه دیگر توان جنگ رو در رو با نیروهای امنیتی و دفاعی و همچنان طالبان را نداشته، ولی از طریق انجام حملات چون گردیز مرکز پکتیا به تحرکات خصمانه خود ادامه خواهد داد.
روسیه، ایران و طالبان هنوز هم به اهداف شان نرسیده اند و برای رسیدن به آن هرآنچه در توان دارند، به کار خواهند گرفت. در مقابل حامیان داعش که حالا امریکا به حمایت از آن متهم است و دیگر کشورهای منطقه چون پاکستان نیز به تقویت این گروه دست به کار خواهند شد.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply