عراقچی: اگر تحریم‌ها تشدید شود ممکن است از افغانها بخواهیم ایران را ترک کنند

0 600

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران گفت در صورت تشدید تحریم‌ها علیه کشورش، ممکن است از «خواهران و برادران افغان» خواسته شود ایران را ترک کنند.

عراقچی شامگاه چهارشنبه 8 مه در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: «در حال حاضر بیش از سه میلیون شهروند افغان در ایران زندگی می‌کنند که بر اساس برخی از برآوردها، بیش از دو میلیون فرصت شغلی را در اختیار دارند و برآورد می‌شود که سالانه سه تا چهار میلیارد یورو از کشور ما خارج می‌شود. آن‌ها درآمدی را که در ایران کسب می‌کنند برای خانواده‌های خود در افغانستان می‌فرستند. بیش از 400 هزار دانش آموز افغان در مدارس ما بر اساس حکم مقام معظم رهبری رایگان تحصیل می‌کنند که به طور متوسط هر دانش‌آموز 600 یورو هزینه دارد. بیش از 23 هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند. این آموزش‌ها هزینه دارد که برآورد می‌شود سالانه 15 هزار یورو هزینه دارد».

عراقچی ادامه داد:«100 الی 120 هزار افغان در ایران از دفترچه خدمات درمانی برخوردار هستند. البته ما این اقدامات را با طیب خاطر انجام می‌دهیم ولی همانطور که گفتم این اقدامات برای ایران هزینه دارد و آنها هزینه‌های پنهانی چون سوبسید انرژی نیز برای ما دارند. البته نوش جانشان ولی وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند منابع مالی ما محدود شود و فروش نفت ایران به صفر برسد که البته این اتفاق نمی‌افتد ما مجبور هستیم که سیاست‌های ویژه‌ای برای اقتصاد خود اعمال کنیم و ممکن است در یک جا به یک نقطه‌ای برسیم که نتوانیم این هزینه‌ها را ادامه دهیم و در آن صورت ممکن است از خواهران و برادران افغانستانی خود بخواهیم ایران را ترک کنند».

این سخنان عراقچی در حالی ایراد می‌شود که در سال‌های گذشته، ایران صدها شهروند افغان را در گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به خود در کشورهای منطقه به ویژه سوریه سازماندهی کرده است. در این میان ده‌ها تن از این افراد کشته شده‌اند.

عراقچی افزود: «بحران را در افغانستان آمریکایی‌ها ایجاد کردند نه ما و خودشان (آمریکایی‌ها) باید هزینه‌هایش را بپردازند نه ایران».

فشارهای آمریکا بر ایران در حال افزایش است و در آخرین اقدام، ایالات متحده چهارشنبه صنایع فلزی ایران را تحریم کرد.

این اقدام در همان روزی صورت گرفت که ایران اعلام کرد اجرای بخشی از تعهدات هسته‌ای خود را متوقف می‌کند. فشارهای آمریکا بر ایران از سال گذشته در پی خروج این کشور از توافق هسته‌ای با تهران آغاز شده است. اکنون هم بخش‌های مهم اقتصادی ایران از جمله نفت، بانکداری و حمل و نقل تحریم شده است.

توافق هسته‌ای که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، این توافق را که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما منعقد شده بود، «بدترین توافق» می‌داند. از این رو ماه مه 2018 ضمن اعلام خروج از توافق، دستور از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را صادر کرد.

 

farsi.alarabiya.net

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply