۷۰۰ خانوادۀ تروریستان خارجی در بدخشان مستقر هستند

0 570

چندیست که عملیات تصفیوی نیروهای حکومتی در ولایت بدخشان برای سرکوب طالبان به شدت جریان دارد. طی این عملیات، به تازه‌گی ولسوالی‌های دوباره در تصرف نیروهای حکومتی درآمده که سال‌ها در تصرف طالبان بود.
وزارت دفاع اعلام کرده که نیروهای امنیتی و دفاعی، ولسوالی وردوج ولایت بدخشان را دوباره به تصرف خود در آورده اند. در ضمن، یمگان نیز از ولایت‌های است که برای چهار سال در تصرف نیروهای طالبان قرار داشت. همچنان ولسوالی کران و منجان و معدن لاجورد آن که چندی پیش به دست طالبان سقوط کرده بود، دوباره از سوی نیروهای حکومتی تصرف شد.
وزارت دفاع گفته است، با قیام مردمی و حمایت نیروهای دفاعی و امنیتی کنترول ولسوالی کران و منجان و همچنان معدن لاجورد بدخشان به دست دولت افتاده است.
وزارت دفاع همچنان مدعی شده که در این درگیری به نیروهای طالبان تلفات سنگین وارد شده و شماری از آنان تسلیم و ده‌ها تن شان زخمی شده اند.
در میان کشته شده‌ها، قاری فصیح‌الدین والی نام نهاد طالبان برای بدخشان، قاری حافظ مسئول نظامی طالبان برای این ولایت با ده‌ها قوماندان کلیدی این گروه کشته شدند.
معدن لاجورد هم برای حکومت و هم برای طالبان حایز اهمیت است، اما برای طالبان به عنوان منبع تغذیۀ جنگ از اهمیت زیادی برخوردار است. طالبان با یاران خارجی شان لاجورد این معدن را استخراج کرده و از پول آن خود را تغذیه می‌نمایند.
طالبان به خصوص در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان در این چهار سالی که آن را تحت تصرف خود داشتند، سنگرهای قوی و کمپ‌های آموزشی جنگجویان خود را ساخته بودند. براساس دریافت‌های سرخط، جنگجویان طالب در این کمپ‌های تربیۀ تروریستان، به واسطۀ جنگجویان خارجی به خصوص تروریستان تاجک، ازبک و ایغورهای چین آموزش می‌دیدند.
طبق یافته‌ها، هم اکنون به تعداد ۷۰۰ تروریست خارجی یکجا با خانواده‌های شان در ولایت بدخشان مستقر بوده و از همکاران کلیدی طالبان پنداشته می‌شوند. بدون شک، طالبان زمینه ساز حضور این تروریستان خارجی بوده و به این وسیله امروز تمام شمال شرق کشور را به جهنم روی زمین مبدل ساخته است.
اما با این وجود، سهم نیروهای امنیتی و دفاعی و همچنان همت والای نیروهای خیزش مردمی در سرکوب طالبان و آن هم در لانه‌های شان واقعاً ستودنیست.
سرکوب طالبان و بیرون شدن ولسوالی‌های وردوج، یمگان و کران و منجان و معدن لاجورد بدخشان یک شکست استراتیژیک تلقی می‌شود و با این تلفات و عقب نشینی به نظر می‌رسد که سر و سامان دهی دوباره طالبان کار بسیار مشکل خواهد بود.
حکومت مرکزی و حکومت محلی را نیز لازم است که جریان سریع عملیات تصفیوی بر ضد طالبان و همکاران خارجی آنان را همچنان سرعت بخشیده و به حراست از ساحات تصفیه شده دوام بدهد.
با این کار می‌شود که ثقل طالبان در شمال شرق و مرکز پلان‌ گذاری گروه طالبان و تروریستان خارجی به عنوان همکار این گروه برچیده شود.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply