پر ژبه د ټولنیزو قواعدو اغېزې

جانباز جرار

0 898

پټ سړی کور ته نه ځي

سړی پټ کور ته نه ځي

سړی پټ نه ځي کور ته

پورته درې جملې ګرامري اصولو او ماناو ته په کتو سره یو له بله فرق لري، اما زیاتره لیکونکي او ویونکي دې ته متوجه نه دي، چي کومه جمله باید په کوم وخت کي استعمال سي –  پټ سړی کور ته نه ځي – په دې جمله کي پټ صفت دی او سړی موصوف ، د دې جملې مانا او هدف دا دی چي هغه سړی چي ښکاره نه دی او یا هغه سړی چي د کلي او دیار له خلګو پټ دی هغه کور ته نه ځي، د ژبي د معنوي او کلتوري اغېزې په اساس دغه جملې یو ډول قاعدوي شکل او جوړ لري، یعني په ټولنه کي قاعده /  قواعد دا دي چي –  پټ سړی کور ته نه ځي.

سړی پټ کور ته نه ځي:

  دلته هم د ژبي د ګرامري قواعدو د صفت او موصوف په اساس پورته ذکر شوې اولي جملې ته ورته، په بېله مانا لرلو سره بېله جمله ده او هم هغسي یې جوړښت او استعمال ته توجه په کار ده، سړی پټ کور ( هغه کور ته چي ښکاره نه وي او یا هم څه خطر پکي موجود وي نه ځي) – سړی پټ کور ته نه ځي.

سړی پټ نه ځي کور ته:

دا جمله له پورته دواړو جملو څخه بېل حالت لري، ځکه دلته د صفت او موصوف خبره نشته، چي د ټولني هغي قاعدې يا دود ته وکتل سي چي د صفتونو په اساس جوړ سوي دي، دلته خبره حالت ته متوجه ده ( سړی دي په ښکاره ولاړ سي کور ته) نه په پټه.

څونه چي د ژبي لیکل شوي جوړښتونه مهم دي، هغونه یې معنوي او کلتوري اړخ مهم دی، ژبه هر وخت د ټولني له قواعدو او مقرارتو څخه متاثره وي، مثالاً موږ زیاتره د اړتیا په وخت کي هغه کلمې کاروو، چي مذکري/ نارینه کلمې وي، لکه پوهنځی او پوهنځۍ دا چي خبره په [پوهنځی] باندي حالیږي، نو بیا تر پوهنځۍ، [پوهنځی] ته ترجیح ورکوو، چي دا د ټولني د قواعدو  اغېزه ده، که څه هم زیات وخت دواړه حالته لیکل کیدای سي او لیکل شوي دي لکه د ادبیاتو پوهنځی او ادبیاتو پوهنځۍ.

په پورته ترکیبونو کي د نارینه او ښځینوو کلمو تر اوښتون او متابعت د قواعدو متابعت مهم دی، خو دا په هغه صورت کي چي خبره په مذکره کلمه حل شي لکه د « ملالۍ ابتدائیه ښوونځی » د ترکیب لومړۍ برخه ښځینه کلمه ده، اما موږ ورسره دوهمه برخه چي مذکره کلمه ده له ښځینه کلمې سره نه اړوو، داسي نه لیکو چي د ( ملالۍ ښوونځۍ ) په پورته ترکیب کي د « ښوونځی» د کلمې د  – ځی روستاړی – د ځای د مورفیم تصغیري شکل هم دی، چي د  ـ ځۍ ورستاړی –  یې پر ځای مناسب نه ایسي او د مانا انډول یې چي تون دی نه ساتي،  همدا رنګه په پوهنځی او پوهنځۍ کي هم عیني خبره ده.

دا قاعدې په ټولنه کي د نارینوو د لومړیتوبونو په اساس، چي په زیاتو برخو کي تر ښځينو لومړیتوب لري کاریږي، نو ځکه د مذکراتو او مونثاتو اوښتون هم زیات وخت د دې قاعدې تر اغېز لاندي وي.

د ټولني د قواعدو دغه اغېزه د متونو په برخه کي، د ګرامر په برخه کي د  ژبپوهني په برخه کي او د فنونو په برخه کي خپل، خپل حالتونه لري، چي هره برخي ښه تفصلي بحث غواړي، همدا رنګه د ګرامر په نومیزو او فعلي  ډلو صفتونو، قیدونو، نومونو … او فعلونو باندي د ټولني د مقرراتو او کلتوري اثراتو اغېزه ښه غوښنه، خو دققه څېړنه غواړي.

کندهار –  افغانستان

 ۱ –  مرغومی –  ۱۳۹۸ل.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply