برون شدن از حالت دفاعی به نیروهای امنیتی مورال میدهد

شمس حقجو

0 431

پس از حملات خونین در ولایات کابل و ننگرهار رییس جمهور غنی در یک بیانیه  تلویزونی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان دستور داد که در برابر طالبان از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغییر موضع دهند و عملیات های شان را علیه این گروه آغاز کنند.

 دستور رفتن نیرو های امنیتی از حالت دفاعی به تهاجمی در حالی از سوی ریس جمهور صادر شد که روز سه شنبه گروه طالبان در جریان مراسم خاکسپاری یک تن از فرماندهان پولیس محلی در ولایت ننگرهار حمله انتحاری انجام دادند که در آن ۴۰ تن شهید و به تعداد ۶۸ تن دیگر زخمی شدند، در رویداد دیگر در نتیجه یک حمله تهاجمی از سوی این گروه بر شفاخانه نسایی ولادی دشت برچی ۱۴ فرد ملکی به شمول دو طفل نوزاد شهید  و ۱۵ فرد ملکی دیگر به شمول اطفال ، زنان و کارمندان صحی زخمی شده اند و یک تن از نیرو های امنیتی نیز شهید و دو تن دیگر زخمی شدند.

 رییس جمهور در بیانه ای خود گفت که طالبان برعکس خواست مردم افغانستان و جامعه جهانی برای آتش بس به جنگ شان شدت بیشتر بخشیده اند.رییس جمهور  با اشاره به حملات خونین کابل و ننگرهار و حمله بر کاروان نیرو های امنیتی در ولسوالی علیشنک لغمان همچنان گفت در این حوادث شمار زیادی از غیر نظامیان از جمله زنان و کودکان و همچنان نیروهای امنیتی شهید و زخمی شده اند. او این حملات را محکوم و به نیرو های امنیتی دستور داد که دوباره به حالت تعرضی قرار گرفته و به عملیات های نظامی شان در برابر گروه طالبان ادامه بدهند.

 او افزود؛ برای دفاع از کشور و مردم برای امنیت و حفاظت از تاسیات عامه به منظور دفع تهدیدات و حملات طالبان و همه گروهای تروریستی به نیروهای امنیتی دستور میدهم که از حالت دفاعی دوباره به حالت تعرضی بیایند. حالا سوال اصلی این است که رفتن نیرو های امنیتی از حالت دفاعی به تهاجمی  چی تاثیرات را در قبال دارد؟

 در این نوشته تلاش میشود تا تاثیرات چند در امور مختلف ناشی از رفتن نیروی های امنیتی را از حالت دفاعی به تهاجمی بیان گردد.

۱- در امور صلح: گرچه حکومت افغانستان بر اساس توافق نامه صلح میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان التزامات خود را که رهایی زندانیان گروه طالب یکی از آن بود تا جای عملی کرد و ۹۰۰ زندانی را رها کرد و بار بار از این گروه نیز خواست تا به کاهش خشونت ها رو آروده و آتش بس کنند به همین دلیل نیرو های امنیتی و دفاعی کشور را همچنان به حالت دفاعی قرار دارد تا آتش بس تحقق و مذاکرات حکومت با این گروه آغاز شود ، اما گروه طالبان برعکس به شدت حملات خود افزودند و اخیراً سبب سه حمله خونین حمله بر مراسم خاکسپاری در ننگرهار، حمله بر شفاخانه در دشت پرچی شهر کابل و حمله بر نیرو های امنیتی در ولایت لغمان شدند، این همه جرئت را گروه مسلح طالبان از آن جهت بدست آورده بودند که فرض می کردند حکومت افغانستان تحت تاثیر پروپاگندای سیاسی این گروه قرار گرفته و توان ایستادگی را ندارد.

حالا با تهاجمی شدن عملکرد نیرو های امنیتی و دفاعی در این مورد شکی باقی نمی ماند که پروسه صلح از مطلق نگری طالبان بیرون شده و طالبان حاضر خواهند شد که در پالیسی خود نسبت به پروسه صلح تغیر بیاورند و ممکن با عملیات های طولانی نیرو های امنیتی افغان تغییر ژرف در استراتیژی جنگی این گروه وارد شود که سبب شکست طالبان در میدان های جنگ شود و این گروه خیلی زودتر حاضر به کاهش خشونت ها و آغاز مذاکرات شوند.

۲-  تغییر در استراتیژی ایالات متحده آمریکا : این مورد نیز یکی از موارد قابل بحث است ، ایالات متحده آمریکا همزمان با امضای توافق نامه صلح با گروه مسلح طالبان اعلامیه مشترک را در کابل نیز به نشر رسانید که بر اساس آن خود را مکلف ساخته است که در کنار حکومت مردم افغانستان باقی مانده و در صورت که طالبان به کاهش خشونت ها تن ندهند این کشور در پالیسی خود نسبت به این گروه تغییر خواهد آورد. تشدید حملات از سوی گروه طالبان و نادیده نگرفتن حکومت افغانستان از آن بدون شک که تغییر در استراتیژی ایالات متحده آمریکا بوجود خواهد آورد که به ضرر طالبان تمام خواهد شد.

۳- رضایت نسبی مردم از عملکرد حکومت:مردم از اعمال وحشیانه گروه طالبان به ستوده آمده اند و دیگر توان از دست دادن عزیزان خود را ندارند بناءً از تصمیم حکومت بر تهاجمی نمودن نیرو های امنیتی بر گروه طالبان بخاطر حفظ جان و مال شان خشونت شده و این مورد سبب رضایت مردم از عملکرد حکومت خواهد شد.

رفتن نیرو های امنیتی و دفاعی از حالت دفاعی به تهاجمی میتواند معادله قدرت را در جهات مختلف تغییر بدهد و ضربات محکم به پیکر گروه طالبان وارد کند اینجا ما فقط چند مورد آنرا را ذکر کردیم ولی در حقیقت موارد بی شمار وجود دارد که نشان میدهد رفتن نیروی های امنیتی از حالت دفاعی به تهاجمی به سود حکومت و مردم افغانستان تمام خواهد شد

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply