طالبان در دام بازی های سیاسی پاکستان

توفیق عظیمی

0 667

این که پاکستان بانی و حامی گروه های تروریستی میباشد دیگر برای هیچ کشوری پنهان باقی نمانده است اما آنچه مهم است درک درست از بازی های تروریستی این کشور میباشد تا برنامه های تروریستی را که علیه جامعه جهانی و کشور های منطقه و بخصوص همسایه خود راه اندازی میکند شناسایی و در محو آن تلاش صورت بگیرد. با توجه به توافق نامه صلح گروه طالبان با ایالات متحده آمریکا آنچه واضیح میشود این است که پاکستان به عنوان کشور حامی مالی ، تجهیزاتی ،آموزشی و مشورتی گروه طالبان در ۲۵ سال گذشته اکنون در سیاست خارجی خود نسبتاً تغیر ایجاد کرده و میخواهد با نشان دادن چهره تازه از گروه طالبان این گروه را مطابق به میل خود وارد بدنه دولت افغانستان نموده و گروه های دیگر چون گروه داعش و شبکه حقانی را جایگزین این گروه به منظور تحقیق اهداف استراتیژیک دراز مدت تروریستی خود نماید. یکی از موارد قابل توجه که می تواند این ادعا را مستحکمتر سازد خواستار تسلیمی اسلم فاروقی رهبر گروه داعش شاخه خراسان از حکومت افغانستان به محض گرفتاری او میباشد که از سوی حکومت افغانستان رد می گردد.  حالا گفته میشود که طالبان خواستار رهایی اسلم فاروقی  رهبر شاخه خراسان داعش از آمریکا گردیده اند. گروه طالبان چند قبل برای این که توانسته باشند فشار های لازم را بر جانب آمریکا در این مورد اضافه کنند یک پیمان کار آمریکایی  را بنام مارک فریش ۵۷ ساله که عضو اسبق آب بازان نیروی دریایی آمریکا و مدیر عامل شرکت لوژستیکی میباشد ، را در ولایت خوست ربودند که واکنش دولت آمریکا به شمول زلمی خلیزاد را دربر داشت . اما اکنون بعد از دیدار ها برای آغاز گفتگو های بین الافغانی میان زلمی خلیلزاد و نماینده گان دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر این گروه رهایی اسلم فاروقی رهبر گروه داعش را که در قید امنیت ملی افغانستان است برای آغاز گفتگو های صلح با حکومت به جانب آمریکا شرط گذاشته اند و در کنار آن میخواهند فریش پیمان کار آمریکایی را نیز وسیله این درخواست خود سازند. آما آنچه در لابلای این بازی ها پنهان به نظر میرسد بازی های جدید پاکستان برای تروریستان در محور گروه طالبان است که پاکستان میخواهد با تحقق آن خواسته های استراتیژیک خود را تحقق ببخشد که ذیلاً به بعضی از آنها در این نوشته می بپردازیم.

۱-  همان گونه که در بالا ذکر کردیم پاکستان در تلاش است تا از گروه طالبان چهره جدید به نمایش بگذارد و آنها را مطابق به میل خود به گونه ای خیلی زیرکانه با کسب امتیاز وارد بدنه دولت افغانستان نماید و از آنجا که طالبان به تنهایی در دستگاه دولت افغانستان به سهم خود نمی توانند خواسته های پاکستان را در افغانستان تحقق بخشند بناءً پاکستان قبل از به توافق رسیدن طالبان با حکومت افغانستان میخواهد تا هسته های گروه داعش را که در افغانستان از سوی نیرو های امنیتی نابود شده است دوباره احیای کند و شخص اسلم فاروقی تنها کسی است که میتواند با اشاره ای اس ای این کار را انجام بدهد بناءً پاکستان میخواهد با رهایی اسلم فاروقی گروه داعش را به عنوان گروه جایگزینی طالبان در کنار شبکه حقانی جابجا کند. در غیر آن علاقمندی پاکستان به اسلم فاروقی چی بوده میتواند در حالیکه خود را در ظاهر دشمن تروریستان می نماید اما در باطن خواهان رهایی تروریستان میگردد تا به اهداف خود دست یابد.

۲- نوع تقویت رابطه گروه های تروریستی یعنی گروه داعش ، حقانی و طالبان میان یکدیگر به منظور هماهنگی اجرای برنامه ها و تحقق برنامه های استراتیژیک این کشور، برنامه دیگر این کشور است تا این گروه ها در هماهنگی یکدیگر بتوانند کار کنند و یکدیگر را پیشتوانه باشند. خواسته رهایی اسلم فاروقی از سوی طالبان به جانب آمریکا نشان می دهند که رابطه میان گروه داعش ، القاعده و حقانی ها بواسطه پاکستانی ها قبل از گذشته تقویت شده است و این همچنان نشان میدهد که طالبان به تعهد خود نسبت به قطع روابط با گروه های تروریستی متعهد نبوده اند بلکه برعکس خواهان تقویت این رابطه اند و پاکستان آنها را در این مورد همکاری میکند. این که گروه طالبان به جز از اطاعت پاکستانی ها از این همکاری چی سود میبرد پاسخ به آن قبل از وقت است.در کل آنچه از بازی های پاکستان ، همکاری طالبان و خاموشی آمریکا به نظر میرسد آن است طالبان در تبانی با پاکستانی ها حقانی ها و داعشیان را برای بعد از خود آماده جنگ و تحقق استراتیژی های پاکستان می نمایند و آمریکا نیز از آنجا که خواهان خروج هر چی عاجل تر از افغانستان است زیر فشار های این گروه قرار گرفته  و در موارد همچنان خودش همکار جدی است تا برنامه هایش تحقق بیابند و هر چی زودتر بدون سنجش افغانستان را ترک کنند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply