اعلامیۀشورای علمای متحد افغانستان در پیوند به تدویر لویه جرگه

0 579

هموطنان عزیز!

 طوریکه شوری و جرگه از عنعنات دیرینه مردم مسلمان افغانستان و یکی از مهمترین راه های حل اختلافات و رسیدن به اهداف عالی که مصلحت و منافع همگان را شامل می گردد می باشد، دین مقدس اسلام همواره از این اصل حمایت نموده و پیروان خویش را در تمامی مسائل اعم از  سیاسی و اجتماعی به مشاوره و مباحثه میان هم تشویق و دعوت می نماید و دستور داده است که در مسائل با هم مشورت نمایید. چون در مشوره تصامیم به صورت منطقی و عاری از عیب و نقص اتخاذ می گردد افکار و نظریات گوناگون پیرامون موضوع، مطرح می شود و جوانب مختلف قضیه مورد بررسی قرار می گیرد.

مردم مسلمان افغانستان با الهام و پیروی از دساتیر الهی و احکام دین مقدس اسلام طی قرن های متمادی به این  سنت  دیرینه و پسندیده (شورا و جرگه ها) روی آورده و با برگزاری آن به اهداف بزرگ سیاسی، اجتماعی و مردمی شان نائل آمده اند که تاریخ پرافتخار این سرزمین شاهد این مدعا است.

لویه جرگه اضطراری، لویه جرگه قانون اساسی، لویه جرگه مشورتی صلح، لویه جرگه عنعنوی از جمله جرگه های بودند که پس از کنفرانس بن از سوی روسای جمهور کشور فراخوانده شدند و روی موضوعات مهم و حیاتی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

قرار است به زودی رئیس جمهور کشور لویه جرگه را غرض مشاوره در خصوص رهایی 400 تن از زندانیان خطرناک طالبان که به جرایم تروریستی محکوم اند و طالبان و حامیان آن ها برای رهایی آن ها پافشاری می کنند و یکی از پیش شرط های اساسی این گروه برای آغاز گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان می باشد، در شهر کابل فرا بخواند در این جرگه فیصله خواهد شد که آیا این زندانیان طالبان از زندان های کشور رها خواهند شد یا خیر؟ آیا ملت مسلمان افغانستان به منظور دستیابی به صلح پایدار در کشور و ختم جنگ های تحمیلی که طی سالهای متمادی دوام داشته و تمام هست و بود این ملت را به یغما برده است، از خود گذری خواهند نمود و اجازه خواهند داد که این زندانیان از زندان ها رها شوند.؟

این کار رئیس جمهور ستودنی است، وی نخواست که به جای قربانیان جنگ ها، خودش تصمیم بگیرد وی خواست که از مردم دعوت کند تا در مورد دشمنان خویش، تصمیم اتخاذ نمایند.

برادران مسلمان!

شورای علمای متحد افغانستان ضمن حمایت از تدویر لویه جرگه مشورتی و فیصله های آن، از تمامی ملت مسلمان خویش صمیمانه می طلبد تا همگام و یکصدا باهم جهت دستیابی به صلح پایدار در کشور سعی نمایند همچنین از اشتراک کنندگان این جرگه می خواهیم که در فیصله های خویش به خواست قاطبه ملت افغانستان که همانا صلح پایدار در کشور و ختم جنگ و خشونت است، لبیک بگویند و نگذارند تا بیش از این دشمنان بی رحم  این سرزمین بر جان و مال وناموس شان حمله نموده و هست و بود شان را به تاراج برند.

به امید صلح پایدار و سر تا سری در کشور عزیز و اسلامی افغانستان .

ومن الله التوفیق

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply