جوانان قربانی جنگ های چوکی داران/رخسار ملکزاده

رخسار ملکزاده

0 727

بسم الله الرحمن الرحیم

مقاله تحلیلی

جوانان قربانی جنگ های چوکی داران

جوانان نیروی تغیر اند

جوانان امید امروز و فردای جامعه هستند صدای آزادی و آبادی کشور اند جوانان قشر بسیار مهم  جامعه هستند هر کشور نیاز به آبادی و پیشرفت دارد و اما این این پیشرفت و آبادی ممکن نخواهد بود مګر اینکه به جوانان باید فرصت دهند تا کشور را به یک چهره متفاوت در جهان معرفی نمایند.

جوانان تنها نیروی هستند که کشور بحران زده را نجات میدهند هر کشور حق مسلم دارد تا بیشتر روی نیروی حُسن، سرمایه ګذاری نمایند بزرګترین نیروی تغیر در یک جامعه همانا جوانان هستند که میتوانند برای پیشرفت و پیشبرد یک کشور مفید تمام شود همچنان سرمایه ګذاران ملی روی نسل جوان کوشیده و این سرمایه معنوی را با ارزش های تمام اهمیت بدهند.

جوانان روشنایی آنسو و ستون مستحکم تا سقف استوار اند.

جوانان زیر خط فقر بیشترین ضربه ها را متحمل میشوند، جوانان معصوم ترین قشر که بخاطری بیکاری و بخاطر نیازمند بودن شان به هرسو پرت میشوند.

خیلی راحت میتوان در باره جوانان و مشکلات آنان نوشت ولی واقعا سرګذشت که آنها میګذراند را نمیتوان به تصویر کشید

سرباز که در نبرد معیوب شده و کمک کننده یی ندارد از سویی هم محتاج لقمه نانِ است تصویر این سرباز و درد های پنهان او را به تصویر کشد کسی صدای خفه شده در ګلوی آنرا فریاد زده نمیتواند و همینطور هزاران جوان که مهارت دارند ولی توانایی شان را بخاطر ناامیدی از دست داده اند.

میتوانید تصور کنید جوان که بخاطر رسیدن به آرزو هایش میکوشد ولی بنابر ناچاری خودش را حلق آویز منمایند چی دردی دارد جوانِ به مرګ راضی باشد و بیشتر جوانان ما زیر خط فقر قرار دارند و این به یک معضل مبدل شده است.

جوانان ماه ها بدون عاید با مشکلات دست و پنجه نرم میکنند ولی نهاد های مسوول بدون در نظر ګرفتن شرایط به فایده خودشان فکر کرده و اندکی هم در فکر اقتصاد ضعیف جوانان نیستند به طور مثال: شرایط کرونایی.

خوب صدایی عدالت را کَی میشود شنید؟؟؟

  

حکومت و عدم مسوولیت پذیری در رابطه به جوانان

  • چرا جوانان به بیرون از کشورمیروند؟

جوانان مان در کشور های همسایه مورد آزار و اذیت قرار میګیرند این نسل به آتش زده میشود، جوانان ما در یک کشور دیګر بخاطر دفاع آن میجنګد. جوانان زیر نام پشتون، تاجک، هزاره و ازبک به جان هم افتاده اند.

تضاد نیست پیشه من

تعصب نیست اندیشه من

امروز کشورمان فقیر ترین کشور از نګاه حفاظت جوانان و قتل عام این نسل به شمار میرود که تاریک ترین تاریخ را رقم زده است.

ګاه پدرِ، ګاهی هم مادری و ګاهی هم فرزندی مات میشود

در جامعه که ګاه ګوشت، ګاهی خاک و ګاهی خون باد میشود

  • اصلا هدف از این همه نادیده ګرفتن چیست؟

 

جوانان قربانی جنګ های چوکی داران

روی بهترین یا بدترین رهبر حرف نمیزنیم هدف از نوشته های من این است چه تعداد جوانان را تا کنون از دست دادیم آمار دقیق وجود ندارد ولی حتی اګر یک جوان بخاطرمنافع شخصی یک رهبر کشته میشود آینده کشور به بحران میرود با از دست دادن هریک جوان امید یک خانواده از حکومت قطع شده و این مدار اعتبار و ارزش یک کشور را به زمین میزند.

بیشترین جرایم را همین جوانان انجام میدهند و روزی هم میرسد که جوانان استفاده شده برزګترین مجرمین وطن میشود که این مجرمین سبب فساد و خشونت ها در خانواده ها و جامعه میشود.

  

پګاه صدای انفجار و انتحار لرزاند قامتی را

این میان قربانی ګرفت جوانان با همتی را

جوان از آمدن تا رفتنت مادری نابود میشود

کاشانه خوشبختی پدری دیګر مبهوت میشود

نسل آینده سازان نباید نابود شود بَل بیشتر روی آنها کار شود بیشتر نسل جوان عزت نفس شان را زیر پاه کرده به جای آبادی و ساختار خودشان به دیګران کار مینمایند و زیر بار منت این و آن قرار میګیرند.

جوانان کشور مان از سقوط ګذشته تا صعود در آینده قرارګرفته  هم چنان با همت و با وقار بودن، جوانان را موفق میسازد جوانان پرنده های صلح، رفاه و آرامش کشور اند.

میتوانیم از جوانان برای پیشرفت و ترقی کشور استفاده کرد جوانان بیرق خوش رنګ کشورمان را در جهان به اهتزاز در آورد این جوانان کشورمان بود که قهرمانی ها را برای کشور مان رقم زد. جوانان فعال مدنی، جوانان مبارز، جوانان تجارت پیشه، جوانان سیاسیون و جوانان ورزشکار همه این ها خار چشم دشمنان کشورمان هستند و مایع افتخار کشور اند باید کوشید تا به خوشبختی رسید قله ها را باید فتح کرد بیرق سه رنګ را به بلندترین قله نشاند .

جوانان محافظین واقعی پرچم مان و ببر های وطن مان هستند ببرهای که حق شان را از کام درنده ګان سرزمین مان در بیاورد، جوانان کوشا افتخار امروز و فردا عقاب های رزمی در آسمان امید.

نتیجه ګیری

ظاهراً این مشکلات یا بخاطر عدم تعلیم و تحصیل و یا هم بخاطر بیکاری به بار می آید. خوب ګذشته از این همه موارد منفی مایان از پیشرفت های جوانان نمیتوانیم چشم پوشی کرد جوانان شایسته وجود دارد که با وجود همه مشکلات حودشان را به مقام بلندی رساندند بیشتر جوانان کشور مان به تجارت رو آوردند که هم برای خودشان عاید بوده و از سوی هم خدمات شان برای کشور مان و هموطنان عزیز مان قابل ستایش هستند.

پس منظر

رخسار ملک زاده نویسنده چندین مقاله بوده ام که در راستای علمی و بخش های دیگرتلاش ورزیدم تا مقالات تحقیقی را برای محصلین عزیز در دسترس شان قرار بدهم تا از این نبشته ها استفاده درست نموده و سطح علمی شان را بالا ببرند. و اما این بار مقاله تحت عنوان جوانان قربانی جنگ های چوکی داران را نبشته ام تا باشد جوانان ما برای خودشان بیشتر تلاش نموده و خودشان را خودکفا بسازند و فریب دیگران را نخورند و همیشه خواهان حق شان شوند تا به خواسته های شان برسند.

بااحترام

                     رخسار ملکزاده

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply