بی تفاوتی در مقابل خواست برحق مردم افغانستان

شمس حقجو

0 503

پس از قریب به سه ماه گفتگوهای صلح میان هیئت دولت افغانستان و هیئت طالب ها در دوحه، دو طرف ظاهرا با دست پر به خانه هایشان برگشتند.

در استقبال از برگشت هیئت دولت افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی از آنها تقدیر کرد، آنان را نماینده های واقعی مردم افغانستان خواند. رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفت: قبل از عزیمت شما به دوحه تبصره های وجود داشت، که این هیئت اختلافات درونی دارد، و موفق به تداوم گفت وگو نخواهد بود، اما روش و فعالیت خوب شما سبب شد، تا این باورها نادرست ثابت شود، و امیدواری مردم به صلح افزایش یابد.

 معصوم استانکزی رئیس هیئت مذاکره کننده، با قدردانی از مردم و دولت افغانستان گفت: اگر حمایت بی دریغ مردم افغانستان نبود، شاید با دشواری ها بسیار زیاد مواجه می شدیم و نتیجه گرفته نمی توانستیم، از حمایت همه جانبه مردم افغانستان سپاسگزار هستیم.

وی در ادامه گفت : قرار است در خلال چند هفته وارد مرحله ی بسیار حساس و حیاتی دیگر مذاکرات شویم. لازم بود تا مشوره های مردم افغانستان را با خود داشته باشیم.

مذاکرات میان دو طرف تا پنجم جنوری ۲۰۲۱ متوقف شده است. دو طرف گفته اند، برای مشورت بر سر آجندا با مقامات شان مذاکرات را برای سه هفته توقف می‌دهند. گفته می‌شود پیشنهاد توقف گفتگوها از جانب طالبها بوده است. این گروه خواسته تا برای دیدار فامیل های خود به کشورهای خلیج و اروپا سفر کنند. و چند تن محدود شان برای نقشه راه مذاکرات آینده وارد پاکستان شده اند.

طالب که از گذشته تا حال استقلال عمل داشته و همیشه برای منافع ای اس ای میجنگد برای بایدها و نبایدهای گفتگوها، اوامر کرنیل های پاکستانی را داشته باشد، راهی این کشور شده اند. این سیاه اندیشان تاریخ که هر روز با سوءاستفاده از دین و آیات قرآنی جنایت می‌کنند، و انسان های مسلمان افغانستانی را مظلومانه به قتل میرسانند و مردم بیگناه افغانستان آغاز هر صبح شان را با انفجار و انتحار توسط این سفاکان سیاه دل شروع می‌کنند و هر روز شاهد حوادث دلخراش و خون بار هستن. و چشم اندازی برای پایان این نمی بینند. به گواهی تاریخ در اکثر جوامع دینی گروها و اشخاصی مثل طالب‌که طعم قدرت و حکومتی‌داری به ذائقه شان شیرینی کرده با استفاده از گزینه دین و مجرای مذهب رسوخ به قدرت را جویا شده اند، طالب پیشمرگه های پاکستان در تبانی با ای اس ای سعی دارد تشتت خلق نموده و نظام مشروع و مردمی را براندازند، و امارت شیطانی شان را جایگزین کنند. پروردگار که در چندین جاه در کلامش از صلح می گوید “ وَالصُّلْحُ خَيْرٌ “ و اسلام به مثابه دینی که همیشه پیامش اخوت و برادری بوده و دودستگی را مذموم میداند، طالب به این پیام الهی هیچ وقع نمی گذارد. پیامبر به عنوان پیشوا و حجت برای مومنان هیچگاه آغازگر جنگ نبوده و در تمامی مدت زندگی پر برکتش در دفاع اسلام مبتنی بر صلح بوده است.

 چرا در آغاز سال میلادی مذاکرات متوقف میگردد. طالب قصد ندارد از تعطیلات کریسمس باز ماند، و با این تعطیلات در کنار خانواده هایشان در کشورهای خلیج و اروپا کریسمس را تجلیل کنند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply