دادخواهی معترضان با شعار یا همه یا هیچ کس

894

شماری از زنان در واکنش به تصمیم وزارت تحصیلات امارت اسلامی مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران به جاده‌ها ریختند و شعارهای «نترسید، نترسید، ما همه با هم استیم» و «یا همه یا هیچ کس» را سر دادند.

اعتراضات خیابانی زنان معترض روز پنج‌شنبه، اول جدی از از چهارراه دهبوری شهر کابل اغاز شد و در ادامه با نیروهایی امارت اسلامی که از قبل در اطراف دانشگاه کابل جابجا شده بودند مقابل شدند.

معترضان می‌گویند تظاهرات‌شان که مسالمت‌آمیز بود با خشونت سرکوب شد و شماری از دختران معترض به شمول زینب ماندگار بازداشت شدند.

در همین حال رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که دست‌کم ۵ زن معترض و ۳ خبرنگار از جریان اعتراضات امروز بازداشت شده‌اند.

برخی از معترضان می‌گویند که آنان قصد داشتند از دروازه شمالی دانشگاه کابل تظاهرات‌شان را آغاز کنند ولی به دلیل تدابیر سخت امنیتی این اعتراضات را از چهارراهی دهبوری به مقصد پل سرخ آغاز کردند و توسط نیروهای امارت اسلامی که زنان نیز جز این نیروها بودند لت و کوب شدند.

ژولیا پارسی یکی از زنان معترض و رهبر زنان خود جوش افغانستان که راه پیمایی های امروز با زنان دیگر به جاده کابل ریخته است می گوید او از سوی ماموران زن طالبان لت و کوب شده و پنج زن دیگر از سوی آنان بازداشت شده است.

این درحالی است که پس از تصمیم وزارت تحصیلات امارت اسلامی مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران، فراخوان عمومی برای اعتراضات صادر شده بود اما نیروهای امارت اسلامی نیز از قبل در اطراف دانشگاه‌ها جابجا شده بودند.

شماری پسران دانشجو نیز در اعتراض به تصمیم وزارت تحصیلات امارت اسلامی از ورود به دانشگاه‌ها سر باز زده یا صنف‌های درسی را تخلیه کرده‌اند.

همزمان با این شماری از اساتید دانشگاه نیز خاموشی را شکسته و از کارشان به عنوان استاد استعفا داده‌اند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.