نتیجۀ مصیبت بار دور دوم انتخابات جعلی پارلمانی ایران

ترجمه: میرعبدالرحیم عزیز Shamsi Saadati : نویسنده 

180

نشر نتایج دور دوم انتخابات جعلی پارلمانی سر و صدا به راه انداخته است. رسانه ها و مقامات نظام آن را با عباراتی مانند “مصیبت” “رسوائی”، “شرم” و “به صدا درآوردن زنگ خطر” توصیف می کنند.

در این میان، اظهارات سخیف احمد وحیدی، وزیر داخله که از این رسوائی به عنوان “حماسۀ قهرمانانه” یاد کرده بود، طوفانی از تمسخر را به راه انداخته است. اخبار دولتی “هم میهن” به طعنه آن را “حماسۀ قهرمانانۀ هشت درصد” یاد کرد که  با اشاره به مشارکت ۸ درصد رای دهندگان  بود.

محمد جواد آذری جهرومی وزیر اسبق مخابرات نوشت: “احتمالاً مفهوم قهرمانی آنها به عدم مشارکت ۹۲ درصدی در تهران راجع میشود.” حتی یکی از مجریان تلویزیون سابق رژیم هم قدم پیش گذاشت و گفت: برای همه ما افتخار است که وزیر داخله فرضیۀ “قهرمانی” را درک می کند.

موضوع زمانی جدی ‌تر میشود که اخبار ها و نهاد های وابسته به رهبر نظام علی خامنه‌ ای نیز به این تمسخر بپیوندند.

اخبار جوان وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: در تهران شاهد حضور مایوس کننده ای  در دور اول و شاهد سهمگیری هشت درصد در دور دوم بودیم.

اخبار رسالت با عنوان کنایه آمیز “وقتی همه ظاهر شدند!” ادعا های نظام مبنی بر تصفیۀ صفوف خود را به استهزاء گرفت و نوشت: “وقتی گفتیم جبهه را تصفیه نمی‌ کنید، بلکه آن را تهی می نمائید، کسی توجهی نکرد.”

هدف خامنه ‌ای از انتصاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌ جمهور و غرض وحدت نظام به تعقیب تصفیۀ آن، رفع شکاف ‌های بحران‌ زده درون رژیم در برابر طوفان اجتناب ‌ناپذیر قیام‌های ضد نظام بود. اما در عمل میتوان مشاهده کرد که این سیاست منجر به “تهی شدن” یا ضعیف شدن پایه‌ های رژیم شده است. ما اکنون شاهد شدید ترین درگیری ها و جنگ قدرت در صفوف نظام هستیم که مقامات و افراد داخل نظام به یکدیگر حمله می کنند و فساد یکدیگر را افشاء می کنند.

شرایط به جائی کشانیده شده است که حتی متحدان خامنه ‌ای نیز آشکارا با تمسخر و کنایه‌ هائی از او انتقاد می کنند. از جمله “انتظار داشتیم این نخبگان وحدت و انسجام را تقویت کنند، نه اینکه ۹۲ درصد از واجدین شرایط امتناع ورزند و “نه” بگویند. (منبع). : رسالت، ۱۲ فروری)

اما خامنه ای تمایلی به توجه به این سخنان ندارد. او نمی تواند در این مرحله تغییر مسیر دهد. خامنه ‌ای خوب میداند که با توجه به وضعیت انفجاری کنونی جامعه ایران، باز شدن هرگونه شکاف یا حتی یک گام به عقب‌ رفتن، کل اوضاع را از اداره خارج میسازد و یک سلسله عقب‌ نشینی‌ های اجتناب ‌ناپذیری را تحمیل میکند که در نهایت به سقوط رژیم منتهی میگردد. خامنه‌ ای با حذف عناصر رادیکال و بالا بردن افرادی مانند رئیسی در جستجوی بستن شکاف‌ های درون رژیم خود بود.

هر چند که به نظر میرسد بحرانات به حدی رسیده است که خامنه ‌ای در صحبت های اخیر خود ناگزیر شده است نسبت به “پخش نفرت”، “لفاظی‌ های جنجال برانگیز که به اختلافات دامن میزند و دشمنی را پرورش میدهد” یاد آور شود که چنین اقداماتی “میتواند وجه شیرین مجلس جدید را از بین ببرد.”

واضح است که بحران های داخلی نظام عموماً از شکاف وسیع  بین مردم و حاکمیت ناشی می شود. در این مرحله آنچه منجر به بحران شده این است که انتخابات مهندسی شده خامنه ای به اعتراف خود شیرینی را به تلخی تبدیل کرده و نتایج معکوس به بار آورده است. ابزار صریح تحریم انتخابات سراسری تأثیر خود را داشته است. هر روز که می گذرد، آثار و پیامدهای این ضربۀ مهیب آشکارتر می شود و اختلافات بیشتری را در درون رژیم ایجاد می نماید.

با این حال، منشأ واقعی مشکلات رژیم و ناتوانی آن در تصفیۀ  نهادهای سیاسی خود نهفته است: عدم شرکت گستردۀ توده های مردم در انتخابات بوده و فریادهای بلند آنها مبنی بر “رای من تغییر نظام است” و “زمان انتخابات نیست، زمان انقلاب است.”

۵/۲۰/۲۰۲۴

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.