شعله آتش در حومه شهر؛ فراه کوماندو می‌طلبد

0 492

باور بر این بود که با سقوط قسمتی از شهر فراه، حکومت به سطح مرکز و محل دست به کار می‌شود و ریشه مخالفان را چنان از میان برمی‌دارد که دیگر جرات حمله بر این شهر را نکنند، ولی وضع خود گواه است که کاری صورت نگرفته است.
هرچند نیروهای تازه نفس کوماندو به صورت موقتی به کمک نظامیان مستقر در فراه شتافته اند، ولی این کافی نیست. فراه هم اکنون زیر تهدید جدی امنیتی است و این تهدید باید جدی گرفته شود. وضعیت ایجاب می‌کند که تشکیل دایمی نیروهای کوماندو در فراه ایجاد گردد، چون طالبان تاب و توان ضربات هوایی این نیروها را ندارند.

حمله بر قرارگاه نیروهای پولیس واقع در حوزه پنحم و سقوط قسمتی از این حوزه امنیتی بدست طالبان و تلفات نیروهای حکومتی و حمله طالبان بر قرارگاه اردوی ملی واقع در قریه دیزک ولسوالی بالا بلوک و شهادت یازده سرباز از جمله واقعات غم انگیزی اند که فراه در غرب کشور به تازه‌گی آنرا شاهد بوده است.
شهر فراه نسبتاً آرام است، ولی حومه آن که در فاصله حدود سه کیلومتری اطراف مقام ولایت واقع است، هر شب بدون استثنی شاهد درگیری بوده و به این ترتیب این صدای سلاح خفیفه و ثقیله سکوت شب را می‌شکند.

کمی دورتر از مرکز؛ ولسوالی‌های پشت رود، بالا بلوک و بکواه که در اطراف شهر موقعیت داشته، روز آرامی ندارند. مراکز رهبری حکومت «ولسوالی» در این سه ولسوالی فقط حیثیت یک پوسته امنیتی را داشته و بر باقی ساحات، طالبان مسلط اند. این سه ولسوالی فوق مرکز رهبری و پلانگذاری طالبان به حساب می‌آیند، در حالی که توجهی به آن نشده است.
بدون شک شدت فعالیت‌‍ طالبان در ولایت فراه به دخالت استخبارات منطقه نیز بستگی دارد. به خصوص زمانی که موضوع مهار آب‌های غرب افغانستان و اعمار بند بخش آباد در فراه بر زبان‌ها شد و سپس کار دیزاین آن آغاز گردید، اما در اینجا به چند مشکل اصلی امنیت در فراه اشاره می‌کنیم.

حکومت به سطح مرکز اراده‌ای جدی برای بهبود وضع در فراه ندارد، در غیر آن می‌توان با یک شبه وضعیت را تغییر داد. از همین لحاظ، حکومت محلی هم در مهار ناامنی دست باز ندارد. همه نیروی پولیس به سطح شهر و ولسوالی‌های فراه از همین ولایت اند و نسبت برخی ناگزیری‌ها و تاثیرپذیری که از مخالفان دارند، به جنگ نمی‌پردازند؛ از اینرو می‌توان گفت که پولیس در فراه ملی نیست.

گل احمد اعظمی، سناتور فراه به سرخط می‎گوید: «این موضوع را چندین بار با وزارت امور داخله شریک ساختیم، ولی متاسفانه نتیجه نداد. پیشنهاد ما این بود که تشکیل پولیس یکی از ولایت‌ها به ولایت فراه انتفال شود و تشکیلات فراه جایگزین آن گردد. نیروهای اردوی ملی که در تشکیل یک لوا در فراه مستقر هستند، دیگر از جنگ خسته شده اند، اما با آنهم شجاعت آنان را می‌ستاییم.»
نبود نیروی کافی هوایی و حمایت هوایی از نیروهای پیاده در نبرد با طالبان مشکل دیگریست که هنوز هم محسوس است. سناتور فراه به سرخط می‌گوید، یک هلیکوپتر نیروهای هوایی در ولایت فراه وجود ندارد.

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه نیز به سرخط می‌گوید، وضع امنیتی این ولایت و حتی مرکز آن خوب نیست. «هفته دو تا چهار ترور هدفمند در سطح شهر صورت می‌گیرد. چندین متنفذ قومی، مسئول دولتی و همچنان منسوب امنیت در حملات هدفمند ترور شده اند. شاهراه‌های منتهی به فراه ناامن هستند. طالبان در برخی ساحات شاهراه ۵۱۷ و همچنان شاهراه شماره یک حاکمیت داشته و در رفت و آمد مزاحمت ایجاد می‌کنند.»

هرچند نیروهای تازه نفس کوماندو به صورت موقتی به کمک نیروهای مستقر در ولایت فراه شتافته اند، ولی این کافی نیست. فراه هم اکنون زیر تهدید جدی امنیتی است و این تهدید باید جدی گرفته شود. وضعیت ایجاب می‌کند که تشکیل دایمی نیروهای کوماندو در فراه ایجاد گردد، چون طالبان تاب و توان ضربات هوایی این نیروها را ندارند.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply