احمد شاه مسعود جاسوس همه کس – قسمت اول/ میرعبدالرحیم عزیز

0 1,555
میرعبدالرحیم عزیز ۱۸/۰۷/۲۰۱۸

پیشگفتار       

مضامینی که به ارتباط عملکرد چندین سالۀ “احمد شاه مسعود” از دید خوانندگان میگذرد، حاصل  تحقیق و مطالعۀ اینجانب  است که بر مبنای اسناد و کُتب منتشره تحریر گردیده است. این مضامین بر اعمال ضد میهنی “احمد شاه مسعود” روشنی انداخته و نیات واقعی او را در مورد افغانستان به اثبات میرساند. در تحقیق و تحریر این سلسله مضامین، هیچگونه بغض و عداوت قومی و نژادی بکار برده نشده و از کلمات توهین آمیز قومی و محلی جداً احتراز گردیده است.

این مقالات می تواند مبنای تحقیقات بیشتری برای پیروان و مخالفان “احمد شاه مسعود” گردد. پیروان “مسعود” او را قهرمان می پندارند و مخالفان هم عکس نظر موافقان را اظهار می نمایند. هر یک ازین مضامین  بر یک گوشه از روابط تنگاتنگ مسعود با یک کشور خارجی و توطئه علیه کشورش روشنی می اندازد. پیروان تا چندی قبل از همه معاهدات مخفی و علنی “مسعود” انکار می کردند و می گفتند که این همه ساخت وبافت مخالفان است. بعد ها که اسناد غیر قابل انکار در سطوح ملی و بین المللی روی صحنه آمد، پیروان “مسعود” نظر دادند که این همه داد و ستد ها تکتیکی و یا ستراتیژیک بوده است. برعکس مخالفان اظهار عقیده می نمایند که نمتیوان اعمال ضد ملی و ضد میهنی آشکارای وی را تکتیک و ستراتیژی شمرد.

بایست متذکر شوم که مجموع مضامینی که درینجا به هم میهنان تقدیم میشود، به هیچوجه کامل نیست. بناً از هموطنان خواهش میشود که اگر به اسناد و معلومات بیشتری در خصوص عملکرد “احمد شاه مسعود”  دسترسی داشته باشند، آن ها را در اختیار هموطنان قرار دهند و بر غنای دانش تاریخی شان بیافزایند.

********

احمد شاه مسعود جاسوس همه کس

مضمون اول

قسمت اول

 

کتابی تحت عنوان “جنگ مخفی در افغانستان: اتحاد شوروی، چین و استخبارات انگلو امریکن  در جنگ افغان” اثر یک مورخ یونانی به اسم پاناگیوتس دیمیتراکس (Panagiotis Dimitrakis)  بدستم رسید که نکات عمدۀ  مربوط به احمد شاه مسعود را به علاقمندان تقدیم کرده تا بدانند که این کاذب تاریخ به تمام سازمان های جاسوسی جهان ارتباط داشت. ارتباطات مخفی و علنی  وی با دستگاه های استخباراتی کشور های مختلف از او یک خاین بزرگ به  میهن ساخت. من مطالعۀ این کتاب را به کلیه مبارزان راه آزادی پیشنهاد می نمایم تا خود دریابند که چطور افغانستان

 

   جاسوس اعظم

 

دستخوش طرح های استعماری گردیده و چطور متجاوزین شرق و غرب از احمد شاه مسعود حمایت کرده و سرانجام او را منحیث یک “قهرمان” دروغین بر کشور و مردم ما تحمیل نموده اند. عمال مورد حمایت سازمان های استخباراتی کشور های مختلف در افغانستان موظف شده اند که از خیانت های احمد شاه مسعود به افغانستان به دفاع برخاسته و هر عمل ضد ملی او را یک نوع عملکرد استثنائی زادۀ نبوغ این فرد خاین به میهن جلوه داده و آن را یک پیروزی در “نبرد استخبارتی” معرفی بدارند.

 

احمد شاه مسعود، گلبدین حکمتیار با آمران پاکستانی و عرب

مؤلف در صفحۀ 149 کتاب خود می نویسد که بعد از حملۀ شوروی به افغانستان، تچر صدراعظم برتانیه راه عملیات مخفی را در پیش گرفت. تچر طی یک نامه به کارتر رئیس جمهور وقت امریکا به وضاحت بیان کرد که  “ما برای عملیات نهانی در جستجوی امکانات گوناگونی هستیم”. تچر به ام آی 6 (سازمان استخبارات خارجی برتانیه) چراغ سبز نشان داد که به کمک اسلامیست های بشتابند. مامورین ام آی 6 به زودی با احمد شاه مسعود یک جنگ سالار تاجک در درۀ پنجشیر تماس برقرار نمودند. در سال 1982، او یک فرستندۀ تکتیکی دریافت کرد و ام آی 6 همچنان  آموزش محدودی را  برای قومندانان  پائین رتبه تهیه نمود.

افراکوتوس (مامور سی آی ای) تحت تاثیر  تکتیک و تداوم تماس مستقیم ام آی 6 با مسعود قرار گرفت که به اساس آن از مجرای پاکستان دوری جست (ص. 165). سایر جنگ سالاران از حمایتی که مسعود بدست می آورد، خشنود نبودند. مسعود مذاکرات مخفی با شوروی انجام داد و بین سال های 1981-1983 از جنگ با شوروی دست کشید. طبق گزارش سی آی ای، بعد از حملۀ مخرب روس ها در خزان 1982 به درۀ پنجشیر،  مسعود گروه جمعیت اسلامی را که به آن تعلق داشت، کنار زد و تقاضای کمک بشرخواهانه را نمود. مسعود بعضی مواقع سعی میکرد که در مورد مشکلات خود مبالغه نموده تا کمک بیشتری را بدست آورد.

مؤلف در صفحۀ 166 می نویسد که در جنوری 1983، مسعود با کلونل اناتولی تاچف مربوط به جی آر یو (استخبارات وزارت دفاع شوروی) ملاقات نمود و گفت که او دشمن شوروی و مردم شوروی نیست. جنگ سالار معاهداتی  با شوروی منعقد کرد که به موجب آن شوروی تضمین نمود که قریه جات زیر حمایت مسعود مورد حمله قرار نگیرد. در مقابل، باشندگان آن مناطق غذا پیشکش کرده و او ]مسعود[ مانع تاسیس یک مرکز نظامی افغان در نقطۀ جنوبی دره نگردد. این معاملات مخفی، جنگ سالاران مورد حمایت آی اس آی را خشمگین ساخت. افراکوتوس جاسوس سی آی ای اشتیاق داشت که با مسعود رابطه برقرار نماید و توانست که  با برادر مسعود ملاقات کند. سی آی ای سعی کرد از مجرای  آی اس آی طفره رفته  و تماس مستقیم با قومندانان از زمره مسعود برقرار سازد. احمد شاه مسعود  بار اول پول را از امریکائیان در سال 1984 بدست آورد. دیگر  قومندانان بین 20000 و 100 هزار دالر ماهانه دریافت میکردند. شبکۀ مالی سی آی ای از آی اس آی پنهان بود و شامل 50 قومندان منطقه ئی و گماشتگان دیگر میشد که ممکن جواسیسی را که از غرب اعزام میشدند، در بر نمیگرفت. برای تحویل پول از سیستم اسلامی حواله استفاده میگردید. جواسیس افغانی مصروف گزارشات جنگ، تاثیرات شورش، وضع سایر جنگ سالاران، موثریت راکت های ستینگر، آمدن جنگجویان سنی عرب و کمک های  مادی و مالی از آی اس آی، استخبارات عربستان و عرب های ثروتمند مانند بن لادن بودند (ص. 183).

برحسب نوشتۀ مؤلف، مسعود ترغیب گردید که در جریان عقب نشینی، قوای شوروی را مورد حمله قرار ندهد که به این نوع عملکرد ها  با اعطای رشوه و معاملات خفیه ترتیب اثر داده میشد (ص. 226). بعد از شکست شوروی، سی آی ای به کمک خود به مسعود طور متوسط ادامه داد، درحالیکه آی آس آی پول بیشتر به حکمتیار تحویل میداد. سی آی ای همچنان روابط خود را با مسعود، عبدالحق و اسماعیل خان انکشاف داد. سی آی ای توانست  یک رابطۀ مخفی ارسال پول را به مسعود به وجود آورد. در ماه می 1989، برادر مسعود از جانب او 900000 هزار دالر دریافت کرد، برعلاوه اینکه ماهانه 200000 هزار دالر بدست می آورد. لاکن مسعود یک “اسلامیست پر حرارت” بود که از عبدالله اعزام  و دیگر جنگجویان عرب هم در درۀ پینجشیر کمک دریافت میکرد. عبدالله اعزام مربی اسامه بن لادن بود که تمایل به گلبدین داشت (ص. 231).

در سال 1998 یعنی در اوج حاکمیت طالبان، روسیه آرزو داشت که ائتلاف شمال و مسعود اسلامیست ها را شکست دهند. مسعود و متحدین همکاری مخفی با روسیه را جدی پنداشتند.  کمک های روسیه به مسعود افزایش یافت و او تعداد زیاد زرهدار و مقدار عظیم مهمات بدست آورد. یکی از ماموران استخباراتی روسیه  توظیف شد که قوای مسعود را تعلیم دهد. انجینر های روسی پل جدید بر دریای آمو اعمار نمودند تا ارسال کمک را به این جنگ سالار سهولت بخشد. روس ها همچنان وضع میدان های تالقان و بگرام را بهبود بخشیده تا قوای مسعود را مساعدت نمایند. مسکو همچنان از تاجکستان تقاضا نمود که مرکز هوائی کولاب را در جنوب آن کشور برای کمک لوژیستیکی در اختیار مسعود بگذارد. در سال 2001، مسعود با ایگور سیرجی یف وزیر دفاع روسیه در دوشنبه دیدار داشت که به موجب آن بیشتر زرهدار و مواد جنگی بدست آورد. همچنان هند هم  از سال 1996 به بعد به مسعود کمک میداد. مشاورین هندی فرستاده شدند تا مسعود و متحدیدن او را علیه طالبان کمک نمایند. ایران هم متواتر به مسعود معاونت میکرد. سرانجام کمک های مخفی امریکا، روسیه، هند و ایران بود که ائتلاف شمال را از انهدام نجات داد، اما  موفق نشد که سرنوشت میدان جنگ را عوض نماید. (235-239)

تا زمانیکه افغانستان در اشغال قوای بیگانه است و تا زمانیکه یک دولت دست نشانده و مستعمراتی در افغانستان حاکمیت دارد، احمد شاه مسعود منحیث “قهرمان” از جانب حامیانش که از پشتیبانی اشغالگران برخوردارند، تجلیل خواهد شد. هر لحظه ای که گلیم نظام مستعمراتی کابل به قوت نیرو های ملی و مردمی چیده شود و حاکمیت به مردم تعلق گیرد، احمد شاه مسعود مانند ملا عمر ملعون تاریخ خواهد شد.

 

پایان قسمت اول

احمد شاه مسعود جاسوس همه Pdf

احمد شاه مسعود جاسوس همه 1

www.dawatmedia24.com

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply