افغانستان میدان بی معیار جنگ

0 494

تلفات غیر نظامیان و بمب‌باران های مناطق مسکونی از هر جناح جنگ که باشد نمی تواند توجیه پذیر باشد و دولت نباید براحتی از کنار ان گذشته و موضوع را خاک پوشی کند. مردم افغانستان سالها است که قربانی اهداف نظامی واقتصادی کشورهای منطقه و جهان می باشند، گروه‌های گوناگون و با روش‌های گوناگون جنگی شان در داخل خاک افغانستان مصروف جنگ هستند و رفته رفته خاک افغانستان را تبدیل به میدان بی معیار جنگ کرده اند.

باوجودیکه افغانستان توافقنامه امنیتی و پیمان استراتیژیک با مقتدرترین کشور دنیا یعنی ایالات متحده امریکا به امضا رسانیده است اکنون نیروهای امنیتی کشور از لحاظ تعلیمی و تجهیزات مشکلات فراوانی دارند و هر از گاهی گزارشهای ناشی از خطا واشتباهات آنان در میدان جنگ انتشار می شود. هرچند رقیبان نیروهای امنیتی افغان برای بدنام کردن آنان تاکنون از هر روشی کار گرفته اند؛ آنها دایما مردم ملکی را سپر انسانی کرده و سعی کرده اند دست وبال نیروهای امنیتی را در میدان جنگ بسته نگهدارند.

با این هم به تازگی مقامات تایید کرده اند که در حمله نیروهای بین المللی در ولسوالی چهاردره کندز ۲۰ فرد ملکی کشته شده اند. این بمباردمان روز سه‌شنبۀ از سوی قوت‌های بین‌المللی در ولسوالی چهار دره، همزمان با عملیات نیروهای دولتی صورت گرفت.
باشندگان این ولسوالی از طریق رسانه ها ادعا کرده اند که نیروهای مشترک افغان با حمایت هوایی نیروهای ماموریت حمایت قاطع ناتو در منطقه‌ای دور رباط ولسوالی چهاردره کندز عملیات تصفیوی راه اندازی کرده بودند و سه منزل مسکونی در نزدیکی ساختمان این ولسوالی را مورد آماج حملات هوایی قرار دادند.

شاهدان عینی از محل رویداد گفته اند که در این بمباردمان هوایی بیش از ۲۰ تنِ از افراد ملکی کشته شده‌اند و اجساد کشته شده‌گان در زیر خاک گیر مانده‌اند. این درحالی است که زلمی فاروقی ولسوال چهاردره کندز، از راه اندازی عملیات نیروهای مشترک افغان با حضور نیروهای ماموریت حمایت قاطع ناتو در این ولسوالی اظهار بی خبری کرده می گوید که این عملیات بدون هماهنگی آنان صورت گرفته است و در خصوص راه اندازی عملیات کدام اطلاع دریافت نکرده اند.
طالبان که همواره از این گونه حوادث به نفع خود استفاده تبلیغاتی می کنند، اعلام کرده اند نیروهای امریکایی 28 نفر از افراد ملکی را در این حملات از بین برده است. ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان مسلح معرفی میکند میگوید که در نتیجه حملات هوایی نیروهای امریکایی ۲۸ تنِ از افراد ملکی به شمول زنان و اطفال در ولسوالی چهاردره کندز کشته شده‌اند. نیروهای مشترک افغان در حالی در ولسوالی چهاردره عملیات تصفیوی راه اندازی کرده‌اند، که در این اواخر مخالفان مسلح حکومت در برخی ولسوالی این ولایت حملات تهاجمی شان را بالای پوسته‌های نیروهای دولتی شدت بخشیده‌اند و شدت بخشیدن حملات مخالفان مسلح حکومت بالای نیروهای دولتی باشندگان این ولایت را نیز نگران ساخته است.

حال که کار به اینجا کشیده شده است مقامات وزارت دفاع ملی می‌گویند، هیأتی برای بررسی کشته شدن غیر نظامیان این حمله هوایی در ولسوالی چهار دره ولایت کندز به آن ولایت فرستاده شده است. مسوولان وزارت دفاع تاکنون از چگونگی این حمله جزئیاتی ارایه نکرده اما به رسانه ها گفته است که با بررسی از چونگی این حمله جزئیات آنرا در اختیار رسانه ها قرار خواهد داد. حال باید منتظر ماند ودید که نتیجه بررسی های هیأت دولتی چی خواهد بود و آیا این گونه حوادث میتواند پند وعبرتی باشد برای آینده؟ آیا از نتیجه چنین خطا ها و اشتباهات درس عبرتی گرفته خواهد شد؟ آیا نیروهای خارجی هم در زمینه کدام مسوولیتی بدوش خواهد گرفت؟ در حالیکه تازه‌ترین گزارش ملل متحد در بارۀ تلفات ملکی در افغانستان که چند روز پیش نشر شد نیز حکایت از افزایش قابل ملاحظه تلفات غیر نظامیان در افغانستان داشت.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply