جنبش از حد می‌گذرد حامیان شَر، ملت را زیان رسانیده‌اند

0 570

اعضای حزب جنبش پس از بندر آقینه در فاریاب به روز جمعه دروازه گمرک بندر تجارتی شیرخان در کندز را نیز بستند. حکومت منحیث مسوول این نظام در برابر این اعمال فراقانونی و یاغی گری هنوز از شکیبایی کار گرفته و امیدواریم این صبر و حوصله دوام یابد. این کار قابل ستایش است.
تظاهرات چیان را هم می‌گوییم که شما از ناقضین قانون و حقوق بشر حمایت کرده و به جاده‌ها برآمده اید؛ این به نفع این ملت نیست و سرانجامش زیان شما و خانواده‌های تان است. شما از دموکراسی سوء تعبیر کرده اید. تظاهرات حق شماست، ولی نه اینکه هر روز سرچشمه‌های عایداتی را ببندید. از راه تفاهم و مذاکره به پیش بروید؛ در غیر آن از حد تان گذشته اید.

یکی از مفاهیم دموکراسی، حق خواهی مدنی و مسالمت آمیز است. این درج قانون اساسی کشور بوده و براساس آن هر شهروند افغان اجازه اعتراض و عدالت خواهی مسالمت آمیز را دارا می‌باشد. بدبختانه بخشی از شهروندان در برخی مواقع از این حق‌ شان سوء تعبیر کرده و بدون آنکه حقوق مدنی و حق شهروندان خارج از تظاهرات چیان را در نظر گیرند، کارهای کرده اند که طبق قانون تظاهرات و تحصن‌ها باید زیر پیگرد قرار گیرند.
این موضوع در تظاهرات اخیر در شمال و شرق کشور که پس از دستگیری نظام‌الدین قیصاری آغاز شده است، به وضوح مشاهده می‌شود. تظاهرات چیان در میمنه مرکز فاریاب در روز نخست تظاهرات وارد محوطه مقام ولایت شدند و با هجوم بر یکی‌ از ساختمان‌ها، آن را آتش زده و حدود سه واسطه نقلیه را که جزء بیت‌المال بود، از بین بردند. منابع به سرخط می‌گویند که برخی تظاهرات چیان در همان روز هجوم بر ساختمان مقام ولایت برخی اموال از قبیل میز، چوکی و فرنیچر را به غارت برده و در بازارها فروختند.

تظاهرات همچنان مسالمت آمیز نماند و در روزهای بعد برای مدت کوتاهی شاهراه فاریاب – جوزجان نیز مسدود گردید. این تظاهرات چیان سپس به سمت بندر آقینه رفته و این بندر مهم تجارتی را بسته نموده و تا اکنون بازگشایی نگردیده است. بندر آقینه یکی از راه‌های مهم ترانزیتی بوده و همه روزه تا 150 واسطه نقلیه حامل مواد نفتی و گاز مایع، مواد خوراکی و ادویه از ترکمنستان وارد شمال می‌گردد.
محمد رحیم مسگر، رییس اتاق تجارت و لسوالی اندخوی ولایت فاریاب به سرخط می‌گوید: «حدود 2500 کارگر روزانه در این بندر مصروف کار بودند که از حدود یک و نیم هفقته به اینسو به علت مسدود بودن بندر از عاید باز مانده اند.

تاجران در تلاش اند تا اموال شان را از طریق بنادر دیگر وارد کشور سازند. عاید روزانه بندر آقینه 750 تا 800 هزار دالر بوده که از زمان بسته شدن آن تا حال عاید نگردیده است. علاوه بر این همه؛ نرخ مواد نفتی و ارتزاقی در پی کمبود آن به آسمان رفته است.»
حکومت از همان آغاز در حال مذاکره با متنفذین و بزرگان قوم هستند تا هواداران جنبش را به خونسردی و بازگشایی بندر قناعت دهند.

تظاهرات کننده‌گان حامی جنرال دوستم و نظام‌الدین قیصاری در یک مورد دیگر دروازه مقام ولایت جوزجان، 33 اداره دولتی و همچنان 6 موسسه غیردولتی را بستند و گفتند تا زمانی که به خواست‌های شان نرسند، این ادارات همچنان مسدود خواهند ماند.
این تظاهرات چیان که همه شان اعضای حزب جنبش هستند، در آخرین مورد دروازه بندر تجارتی شیرخان بندر در کندز را نیز به روز جمعه بستند. عکس‌های رییس دولت را پاره کرده و توهین کردند.

خواست‌های این معترضان، همانا برگشت جنرال دوستم و نظام‌الدین قیصاری نماینده خاص این جنرال در فاریاب بوده که هم اکنون در قید حکومت بسر می‌برد. در صورت تحلیل و تجزیه این دو خواست هواداران دوستم؛ به این نتیجه می‌رسیم که هر دو مطالبه‌ فراقانونی اند.
هیچ مانعی سد راه برگشت جنرال دوستم به کشور قرار ندارد؛ مگر قانون اساسی و قوانین مدنی کشور. دوستم هم اکنون دوسیه ناتمام در محاکم کشور دارد که باید به آن رسیده‌گی شود. جنرال دوستم هنوز هم در فکر دهه نود است و می‌خواهد پاسخ هیچ جنایتش را ندهد. او در نخست گردن به قانون و حاکمیت آن بگذارد و سپس می‌تواند بدون هیچ مشکلی به کشور برگردد. در این صورت، هزاران حامی که به طرفداری او به جاده‌ها می‌برآیند مخالفین داخل نظام اند که هر روز در تلاش تضعیف حاکمیت قانون هستند.

در خصوص دستگیری و در قید بودن نظام‌الدین قیصاری باید گفت که او یک شخص بی بند و بار بوده و قضایای که او دارد، باید برایش پاسخ دهد. دولت در دستگیری این شخص، به صورت عادلانه برخورد کرده است. نظام‌الدین قیصاری اگر طالب می‌کشت، خود ملیشه بود و مردم ازش روز خوبی نداشتند. منابع به سرخط می‌گویند که قیصاری در قضایای مختلف قتل، اختطاف، نقض حقوق بشر و چندین مورد دیگر دست داشته و طبق قانون باید به آن پاسخگو باشد.

در این میان فوزیه رووفی، نماینده فاریاب در ولسی جرگه ضمن مخالفت با شیوه کنونی تظاهرات به سرخط می‌گوید که تظاهرات هژده روزه خلاف قانون و حقوق شهروندی به پیش رفته است. «شمار تظاهرات چیان در مقایسه با روزهای اول به مراتب کاهش یافته است. تظاهرات در فاریاب تنها به چند جاده در میمنه محدود شده و از نظم برخوردار نیست. برخی افراد بیکار و بی برنامه با چند فرصت طلب دیگر یکجا شده و تظاهرات غیرقانونی را برپا کرده‌اند. این شیوه تظاهرات، خلاف قانون بوده و باید خاتمه یابد.»

حکومت منحیث مسوول این نظام هنوز از شکیبایی کار گرفته و امیدواریم این صبر و حوصله دوام یابد. این کار قابل ستایش است.
تظاهرات چیان را هم می‌گوییم که شما از ناقضین قانون و حقوق بشر حمایت کرده و به جاده‌ها برآمده اید؛ این به نفع این ملت نیست و سرانجامش زیان شما و خانواده‌های تان است. شما از دموکراسی سوء تعبیر کرده اید. تظاهرات حق شماست، ولی نه به صورتی که زیانش به مردم برسد. از راه تفاهم و مذاکره به پیش بروید؛ در غیر آن از حد تان گذشته اید.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply