چگونه مقایسه به رابطه همسران آسیب می‌زند

0 506

پیش می‌آید که گاهی سبک زنده‌گی و رابطه‌ تان را با زنده‌گی و رابطه دیگران مقایسه کنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند مقایسه کار اشتباهی است، ولی مقایسه لزوماً بد نیست چون دریافت‌های شما را از محیط پیرامون‌ تان بیشتر می‌کند و تاثیر مثبتی در انتخاب‌های پیش‌روی تان دارد. اما کنجکاوی در باره نحوه زنده‌گی دیگران و ایجاد درگیری‌های شدید ذهنی به‌خاطر تفاوت‌ها با مقایسه فرق دارد.
شما تا جایی اجازه دارید به روابط و سبک زنده‌گی دیگران توجه کنید که این کار تاثیر مثبتی در افکار و رفتارتان داشته باشد، اما متاسفانه در بیشتر مواقع این اتفاق نمی‌افتد. چون همه ما عادت داریم آنقدر زیاد کنجکاوی کنیم که راهی جز مقایسه خود، موقعیت‌ و روابطه نداریم. حتی اگر از ابتدا چنین هدفی نداشته باشیم، سرانجام به آن می‌رسیم. به همین دلیل است که تمرکز بر سبک زنده‌گی دیگران و مقایسه دایمی رابطه و سبک زنده‌گی با دیگران خطرناک و اشتباه است.
در حوزه روابط معمولاً آدم‌ها به سه شیوه زنده‌گی خود را با دیگران مقایسه و ارزیابی می‌کنند. گاهی مقایسه شریک زنده‌گی خود با دیگران است، گاهی میزان دستاوردها و امکاناتی است که در اختیار دیگران قرار دارد و گاهی هم شکل رابطه عاطفی است که ارزیابی می‌شود.
جالب خواهد بود اگر بدانید شما بدون درک واقعی معمولاً دست به مقایسه می‌زنید. مقایسه باعث می‌شود قضاوت کنید. در این قضاوت معمولاً خود را سرزنش می‌کنید، چون در اغلب این مقایسه‌ها شما زوجی هستید که کم آورده‌اید و شکست خورده‌اید. شما دایم با پرداختن به این موضوعات احساسات و افکارتان را جریحه‌دار می‌کنید: کاش ما هم همانقدر پول می‌داشتیم، کاش رابطه عاطفی ما هم مثل آنها می‌بود، کاش تحصیلات آنها را می‌داشتیم، کاش من هم زیبا می‌بودم، کاش همانقدر مورد توجه می‌بودم. کاش ما هم شانس می‌داشتیم و امثال آن. این آرزوها و حسرت‌ها معمولاً فقط در همین سطح باقی نمی‌مانند.شما ممکن است در مقایسه خود آنقدر پیش بروید که آرزو کنید امکانات رفاهی یک چهره معروف و مشهور دنیا را داشته باشید، یا همسرتان به اندازه برخی از بازیگرها زیبا یا جذاب می‌بود.
آنچه که شما از یک رابطه دیگر می‌بینید، تنها بخش کوچکی از آن است وشما شکل و نوع آن را با پیش‌فرض‌های مبتنی بر چندین رفتار جمعی می‌سازید. شما همه واقعیت را نمی‌بینید و حقیقت همیشه جنبه‌های پنهانی دارد. همه سعی می‌کنند بهترین رفتار را نشان دهند، در حالی که همیشه بهترین نیستند. کیفیت یک رابطه را نمی‌توان از رفتار ظاهری آدم‌ها در جمع حدس زد. البته این به معنای این نیست که همه روابط پشت درهای بسته بد و ناکارآمد است. کسی که شما خودتان را با او مقایسه می‌کنید شاید واقعاً یک زنده‌گی رضایت بخش داشته باشد، اما حدس دقیق و کاملا مطابق با واقعیت، اصلاً ممکن نیست.
علاوه بر این مقایسه کردن به مرور زمان می‌تواند به یک وسواس فکری تبدیل شود. بعد از مدتی متوجه می‌شوید به جای تمرکز روی رابطه خودتان مدام در حال حسرت زنده‌گی دیگران هستید. این باعث اضطراب و نگرانی‌ تان می‌شود، چون دایم باید برای به دست آوردن چیزهای تلاش می‌کنید که در اصل ربطی به شما و رابطه عاطفی‌ تان ندارد.

سرخط ورځپاڼه

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply