حضور گستردۀ شهروندان افغان در انتخابات / شمس حقجو

0 719

اتباع افغانستان دیروز 28 میزان با حضور گستردۀ شان به پای صندوق های رای دهی رفته و مسئولیت ملی ، میهنی و شهروندی خویش را در قبال مردم و کشور خویش ادأ نمودند.

پیش از این به دلیل مشکلاتی که در انتخابات گذشتۀ ریاست جمهوری به وجود آمده بود حدس و گمان های زیادی وجود داشت که شهروندان کشور در این پروسه حضور چندانی نخواهند داشت و گفته میشد که از رفتن به پای صندوق های رای دهی دلسرد شده اند.

بر عکس آنچه اکثر تحلیلگران به آن پرداخته بودند حضور پر شور مردم افغانستان و رفتن شان به پای صندوق های رای دهی و ساعت ها انتظار غرض استفاده از حق رای تمام فرضیه های  منفی را نادرست به اثبات رسانید.

هرچند چالش های زیادی به دلیل کم تجربه گی کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات از تکنالوژی بایومتریک رای دهنده گان به وجود آمد ، اما رای دهنده گان با صبوری تمام ساعت ها منتظر دادن رای به کاندید مورد نظر خویش بودند و این امر نشان دهندۀ آن است که دیگر مردم افغانستان به آن شعور سیاسی رسیده اند و به خوبی می دانند که رای شان قدرتمند تر از مرمی عمل می کند و ریختن یک رای در صندوق انتخابات می تواند سرنوشت آنها را رقم بزند.

با وجود تمام تهدیداتی که از سوی گروه های هراس افگن برای رای دهنده گان داده شده بود مردم افغانستان با شهامت تمام از صبح زود به پای صندوق های رای رفته و ساعت ها منتظر ریختن رای به نفع کاندید مورد نظر خویش ماندند.

در همین حال کمیسیون انتخابات به دلیل آنچه که مشکلات در پروسه بایومتریک رخ داد و رای دهنده گان نتوانستند از حق رای خویش استفاده نمایند ، امروز 29 میزان نیز برای رای دادن در کشور باز خواهد بود تا تمام واجدین شریاط بتوانند از حق رای خویش استفاده نمایند که این یک نوید خوش برای آن عده از کسانی می باشد که تا هنوز نتوانسته  اند رای بدهند.

هرچند انتخابات روز گذشته با چالش هایی همراه بود اما در کل می توان گفت که این یک پیروزی بزرگ برای تمام مردم افغانستان بود و مردم کشور با حضور پر رنگ خویش در این پروسۀ مهم ملی موفق برون شده و تمام نقشه های شوم دشمنان آزادی و مردم سالاری را نقش بر آب کردند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply