برچیدن لانه‌های تروریزم از پاکستان، ضرورتر از حکومت موقت در افغانستان

0 610

حکومت پاکستان از مدت‌های مدیدی در امور افغانستان مداخله کرده و همواره مایه بدبختی‌های مردم افغانستان شده است. از پرورش گروه‌های تروریستی گرفته تا نفاق افگنی میان مردم افغانستان، وظیفه دایمی حکومت پاکستان شناخته شده است. اما این کشور تنها به این حد هم اکتفا نکرده و گاهگاهی دیده می‌شود که در عرصه سیاسی نیز بگونه آشکارا در امور داخلی افغانستان مداخله می‌کند.
این روزها واکنش‌ها در مورد اظهارات نا سنجیده و مداخله گرانه عمران خان در مورد افغانستان، بسیار داغ است و طوری که دیده می‌شود، پاکستان این بار به گونه علنی مردم افغانستان را به تمسخر گرفته و سخن از تشکیل نظام در افغانستان می‌زند. آنهم نظامی که به دلخواه مقامات پاکستانی باشد. چنانچه رسانه‌های پاکستان گزارش کرده اند که عمران خان، نخست وزیر این کشور برای تامین صلح در افغانستان بر ایجاد حکومت موقت تاکید کرده است.
روزنامه پاکستانی “اکسپرس تریبون” نوشته که عمران خان گفته که حکومت افغانستان یک مانع در روند صلح این کشور است و راه حل این مشکل، ایجاد حکومت موقت در افغانستان است. او گفته که دولت افغانستان بارها در تالش به بن بست کشاندن روند صلح با طالبان بوده و اصرار داشته این گروه با آنها گفتگو کند. نخست وزیر پاکستان درحالی به چنین اظهارات مداخله گرانه مبادرت می ورزد که این کشور همواره از طالبان و دیگر گروههای هراس افگن به عنوان یک آله دست علیه افغانستان استفاده کرده است.
این بار در روند صلح افغانستان، پاکستان از طالبان بگونه‎‌ای بهره می‌گیرد که عملاً افسار این گروه را در دست گرفته و در سطح بین املللی آنها را هدایت می‌کند. طالبان تاکنون در نشست‌های صلح به فرمایش پاکستان اشتراک کرده اند و آنچه پاکستان برای آنان دستور داده است، آنان عملی کرده اند. زیرا این گروه اگر واقعاً خواهان صلح می‌بودند و به اراده خودشان به میز مذاکرات صلح حارض می‌شدند، حتماً به نتایج گفتگوهای فکر می‌کردند و طرف اصلی شان را نیز می‌شناختند. در حالیکه چنانچه دیده می‌شود این گروه تاکنون حاضر به گفتگو با نماینده‌گان حکومت افغانستان نشده اند و آتش بس را نیز نپذیرفته اند. آنها نشان داده اند که نه جنگ شان به اراده خود شان می‌باشد و نه صلح شان. به همین شکل این گروه با دهشت افگنی و ایجاد وحشت در میان مردم، نشان می‌دهد که دشمن مردم افغانستان هستند.
دنیا به این موضوع پی برده که پاکستان از طالبان و دیگر گروه‌های افراطی در منطقه استفاده جویی می‌کند. از این رو امریکا و جامعه جهانی اخیراً این کشور را تحت فشار قرار داد تا از نفوذی که بین طالبان دارد، استفاده کرده و این گروه را به میز مذاکره با دولت افغانستان بکشاند.
پاکستان هم طالبان را به میز مذاکره کشاند، اما نه با دولت افغانستان، بلکه با هر دولت و کشوری که خود پاکستان می‌خواست. حال پاکستان علناً نشان می‌دهد که طالبان را در کنترل دارد و در عین حال مدعی است که این گروه را به میز مذاکره با امریکایی‌ها کشانیده است. درحالی که این کشور قبلاً از هرگونه ارتباط با گروه‌های افراطی و هراس افگن انکار می‌کرد. نخست وزیر این کشور در حالی از برقراری صلح در افغانستان سخن می‌زند که هنوز لانه‌های تروریزم در پاکستان است، اگر طالبان به میز مذاکره آمده اند، ده‌ها گروه تروریستی دیگر چه می‌شود؛ گروه‌هایی که در خاک پاکستان مستقر هستند و گاهگاهی علیه افغانستان، ایران و هند حملات تروریستی راه اندازی می‌کنند. آیا نخست وزیر پاکستان در مورد حملات اخیر گروه‌های تروریستی که علیه هند و ایران انجام دادند، تاکنون پاسخ قناعت بخش داده است؟ تاچه زمانی پاکستان افسار گروه‌های تروریستی را در دست خود گرفته و علیه همسایه‌ها از آن کار می‌گیرد؟ لذا نخست وزیر پاکستان قبل از آنکه در رابطه به نظام آینده افغانستان مداخله کند، بهتر است سر در گریبان خودش فرو برده و گند از رسزمین خود بزداید.

روزنامه سرخط

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply