محترم عمر ملکیار شخصیت سیاسی، کلتوری و مطبوعاتی به حق پیوست

ملالی موسی نظام  

0 1,023

                                                                                                 ۲۹/۰۴/۲۰۲۰

محترم عمر ملکیار شخصیت سیاسی، کلتوری و مطبوعاتی به حق پیوست

بعد وفات تربت ما در زمین مجوی    در سینه های مردم عارف مزار ماست

یکی از آخرین عکس های مرحوم عمر ملکیار که اینجانب برداشته است

با نهایت تأسف و تألم اطلاع گرفته ائیم که محترم محمد عمر ملکیار شخصیت برازندۀ سیاسی، مطبوعاتی و کلتوری امروز بیست و نهم اپریل ۲۰۲۰مطابق به دهم ثور۱۳۹۹، بعد از یک مریضی طولانی، داعی اجل را لبیک گفت.

انا لله و انا الیه راجعون

مرحوم عمر ملکیار که تحصیلات خویش را در لیسۀ عالی حبیبیه و پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل به اتمام رسانیده بود، سال های زیادی را به مأموریت های مختلفۀ وزارت امور خارجۀ افغانستان، منجملۀ مقام دار الانشاء صدارت شهید محمد موسی شفیق سپری نمود. وی بعد از سپری نمودن دورۀ خدمت در شهر « بن» پایتخت مؤقتی  آلمان غرب، و مراجعت به افغانستان، در آخرین وظیفۀ محوله از جانب وزارت مذکور در سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی اجرای وظیفه مینمود که کودتای منحوس هفت ثور واقع گردید و سرنوشت یک افغانستان آزاد و غیر منسلک را تا ایندم دگر گون ساخت.

بعد ها که تشکیل مطبوعاتی «صدای امریکا» آغاز به استخدام افغانان مهاجر مقیم منطقه نمود، محترم عمر ملکیار یکی از اولین مأمورین در این مؤسسه می باشد که مورد قبول وظیفۀ جدید واقع گردید.

در حدود ۲۸ سال خدمت در چنین یک تشکیل مطبوعاتی، آقای ملکیار، نظر به لیاقت و توانایی، در شعبات مختلفه امور گوناگونی راکه برایش محول میگردید، با پشتکار به مرحلۀ اجرا در می آورد، از قبیل سهم در پروگرام نطاقی، تهیه و اجرای مصاحبه ها و راپورتاژ ها، اشتراک در ترتیب و تنظیم پروگرام های سیاسی، فرهنگی، ادبی منجمله سلسله های دلچسپ و ماندگاری مانند گنج شایگان و غیره وظائفی که در آن تشکیل به نامبرده سپرده میشد.

در عرصۀ مأموریت، چه در وطن و چه در مهاجرت، در حلقۀ همکارانی که اجرای وظیفه نموده است، نه تنها خاطرات نیکی ازو بین همگان بجا مانده ، بلکه برای معرفی افغانستان و کلتور و ارزش های ملی آن مصدر خدمات درخشانی گردیده است و آثار آموزنده و قیمتداری از خود به جا گذاشته است.

آقای عمر ملکیار در زمان جهاد مقدس افغانستان و اشغال کشور برای تنظیم اخبار و راپور های مهم مدت چهار ماه را در اسلام آباد از جانب «صدای امریکا» اجرای وظیفه نمود و گفتنی های خاص و داستان های جالبی از روش تنظیم ها و فعالیت های آنان نیز بیان میداشت.

  مرحوم عمر ملکیار و محترم اسحق نگارگر نویسنده و دانشمند افغان که ایشان مورد احترام شان بودند

محترم عمر ملکیار در پهلوی شخصیت و روش اجتماعی نهایت برازنده که دوستان زیادی را در طول زندگی به وی علاقمند نمود، انسانی صاحب مطالعۀ وسیع و دارای معلومات جامع بوده و از دسترسی به ادبیات دری و جهان وسیع اشعار، از جملۀ خبرگان و ادیبان عصر خود به شمار میرود، چنانچه در جوار محترمه هاجره حسینی همسر دانشمند مرحومی که به خانوادۀ فاضلی متعلق میباشد، هردو مدام العمر با غنای معنوی ادب دری در بین دوستان معرفی گردیده اند و آثار گرانبهایی را در گوشۀ مهاجرت در اختیار داشته اند. وی مخصوصاً به حضرت مولانای بلخ ارادتمند بوده و قطعات ارزشمند وی را از حفظ داشت که در ماقع مناسب میسرود.

مرحوم عمر ملکیار انسانی با ایمان، نهایت مؤدب، خوش صحبت، بزله گو، مردم نواز و با دوستان و فامیل فوق العاده ازخودگذر و مهربان بود. البته در مادر وطن هم با  نامبرده و فامیل خانمش هاجره جان ارتباط دوستی زیاد موجود بود، ولی در چهار دهۀ مهاجرت منحیث یک دوست نهایت معزز و دانشمند، متواضع و مشفق خاطرات ارزشمندی از یک انسان در خور احترام در قلب دوستان باقی گذاشته است که با تسلیمی با رضای پروردگار توانا، بدون شک فقدان مرحوم عمر ملکیار ضایعۀ بزرگی برای خانواده های اردتمند و دوستان و همکاران دورۀ حیات وی تلقی میگردد. مرحومی اکثراً در اجتماعات فرهنگی و کلتوری افغانان مقیم واشنگتن سهم گرفته و قدر میگردید.

 در خاتمه، مصیبت وارده را به محترمه هاجره جان ملکیار همسر، آقایان نادر، داوود و طارق ملکیار فرزندان و جمیع فامیل محترم ملکیار تسلیت گفته و برای دوست متوفی خویش بهشت برین را از بارگاه ایزد متعال استدعا می نماییم. روحش شاد و یاد عزیزش در دل دوستان گرامی باد. آمین یا رب العالمین!

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply