روابط مداوم طالبان با القاعده

شمس حقجو

0 589

عمق روابط گروه مسلح طالبان با شبکه های تروریستی بخصوص القاعده از موارد قابل نگرانی برای ایالات متحده آمریکا در مذاکرات صلح با این گروه بود. روی همین دلیل در توافق صلح میان آمریکا و طالبان یکی از ماده های توافق نامه را قطع روابط این گروه با شبکه های تروریستی بخصوص گروه القاعده تشکیل میدهد. مطابق به این ماده  گروه طالبان به اعضای خود ، فرد یا گروهی از جمله القاعده اجازه نخواهند داد تا از خاک افغانستان برای تهدید آمریکا و متحدان آن استفاده کنند و طالبان بر اساس موافقتنامه باید به اعضای خود دستور دهند که با چنین گروه های همکاری نکنند و اجازه جذب نیرو ، آموزش ، تمویل و میزبانی به این نوع گروه ها را ندهند. اما اخیراً سازمان ملل متحد در گزارش گفته است که یافته های این نهاد نشان میدهد که طالبان به حمایت خود از شبکه القاعده ادامه داده اند. در این گزارش تیم نظارت بر تحریم های سازمان ملل آمده است که رهبران ارشد القاعده و صدها جنگجوی این گروه هنوز در افغانستان فعالیت دارند و گروه طالبان با آنها همکاری همه جانبه می نمایند.

بطور مثال در این گزارش در رابطه به روند صلح و چگونگی نقش آفرینی این دو گروه با هم آمده است که در زمان مذاکرات صلح با آمریکا طالبان بارها با شبکه القاعده مشورت و رایزنی کرده اند و به آنها ضمانت داده اند که به روابط تاریخی خود با این شبکه احترام میگذارند. گرچه طالبان این گزارش را بی اساس خوانده اند و گفته اند که گزارش به منظور ایجاد اخلال در روند صلح منتشر شده است. اما این گزارش بیشتر از روابط این گروه با شبکه القاعده پرده می بردارد و در گزارش آمده است : که در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شبکه القاعده و طالبان جلسات متعدد درباره مسائل مربوط به عملیات و برنامه ریزی ،آموزش  و فراهم کردن پناهگاه های امن توسط طالبان برای اعضای شبکه القاعده صحبت کرده اند. شبکه القاعده اکنون به صورت مخفی در ۱۲ ولایت افغانستان؛ بدخشان ، غزنی ،هلمند، خوست ، کنر ، قندوز، لوگر، ننگرهار، نیمروز، نورستان ، پکتیا و زابل فعال هستند و مطابق به این گزارش جنگجویان این گروه به ۴۰۰ تا ۶۰۰ تن در افغانستان میرسند. در ادامه این گزارش از همکاری شبکه حقانی با شبکه القاعده نیز سخن گفته شده است بر اساس اسناد این گزارش ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده  با شماری از اعضای شبکه حقانی در فبروری سال ۲۰۲۰ دیدار داشته است و آنان درباره توافقنامه صلح با آمریکا و همچنین روند صلح افغانستان با هم مشورت کرده اند شبکه حقانی بازوی راست گروه طالبان خوانده می شود.

در این گزارش آمده است که شخص بنام یحیی حقانی به عنوان رابط با شبکه القاعده کار میکند. با توجه به گزارش سازمان ملل متحد دیده می شود که گروه طالبان با شبکه تروریستی القاعده روابط نزدیک و متداوم دارد، و این روابط حد اقل میتواند بر سرنوشت صلح و جنگ در افغانستان تاثیر منفی داشته باشد و مواردی را مانند عمق روابط این دو گروه باهم نشان آشکار سازد که طالبان به توافق نامه صلح با آمریکا متعهد نیستند روی همین دلیل جانب شبکه القاعده وعده سپرده اند که همکاری های تاریخی این گروه را نادیده نخواهند گرفت و از طرف این گروه عملاً جنجگویان خود را در ۱۲ ولایت کشور بطور فعال دارد که آن را برای حمایت از گروه طالبان در اختیار شان قرار داده است و همینطور  همکاری های آموزشی ، مشورتی دارند این موارد نشان میدهد که طالبان با استفاده از روابط نزدیک خود با این گروه در چند مورد هم اکنون از این گروه استفاده میکنند همان گونه که گفتیم از جنگجویان آن در ۱۲ ولایت ، از مشورت های سیاسی آنها به منظور دست یافتن به جایگاه بالا در روند صلح و بدست آوردن پول های هنگفت از حامیان این شبکه در خاور میانه و آموزش های نظامی به منظور تقویت صفوف جنگی خود، همچنان از روابط این گروه ها به شمول شبکه حقانی دیده میشود که این سه گروه با هم عملیات های مشترک تروریستی به شمول عملیات های انتحاری و تهاجمی را به راه می اندازند.

بناءً در این مورد شکی باقی نمی ماند که این سه گروه مشترکاً عملیات های اخیر را در شهر کابل به راه انداخته باشند. زیرا داعش نیز از پذیرش عملیات های اخیر انکار نمود.

 آنچه از گزارش و روابط این گروه با همدیگر استنباط میشود این است که طالبان در حال حاضر سیاست دوگانه ای را روی دست گرفته اند این گروه از یک طرف خود را متعهد به توافقنامه صلح  و قطع روابط با گروه های تروریستی میدانند و چنین گزارش ها را مانع و یا اخلال برای روند صلح قلمداد میکنند، ولی در عمل دیده میشود که این گروه جنگ را شدت بخشیده و روابط خود را با این گروه ها پیش از گذشته تقویت کرده و عملاً عملیات های مشترک را به راه می اندازند و برای این شبکه ها بخصوص شبکه القاعده پناهگاه های امن ایجاد نموده و در اختیار آنها قرار میدهد.

 گزارش سازمان ملل متحد یکبار دیگر پرده از روی طالبان و ادعا های این گروه برداشته است که این مورد را باید ایالات متحده آمریکا و حکومت افغانستان مدنظر داشته باشند تا در روند صلح آنچه لازم است روی دست بگیرند

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply