القاعده و روابط نزدیک شان با پاکستان

شمس حقجو

0 564

بعضی از رسانه های معتبر بین المللی به نقل قول از سازمان های استخباراتی کشور های ضد شبکه القاعده گزارش میدهند که رهبر بزرگترین شبکه تروریستی دنیا ایمن الظواهری در مربوطات آن طرف خط فرضی دیورند تحت کنترول پاکستان کشته شده است. ایمن الظواهری بعد از کشته شدن اسامه بند لادن در شهر ایبت آباد اسلام آباد از طرف شبکه القاعده به عنوان رهبر این گروه انتخاب گردید. ایمن الظواهری دومین مغز متفکر شبکه القاعده بعد از اسامه بن لادن و دستیار اسامه گذشته است. از او در زمان اسامه بن لادن هسته مرکزی طراح برنامه های القاعده نیز یاد شده است و گفته میشود که حملات ۱۱ سپتامبر به ایالات متحده آمریکا کار او میباشد. ایمن الظواهر در سال ۱۹۵۱ در شهر قاره مصر به دنیا آمده است و قبل از این که با شبکه القاعده بپیوندند داکتر چشم و از بنیان گذاران جهاد مصر میباشد . ایمن الظواهری در سال ۲۰۰۱ در ولایت خوست افغانستان نیز دیده شده است . خبر مرگ ایمن الظواهری در حالی به نشر میرسد که در آغاز ماه جوزا سازمان ملل در گزارش اظهار داشت که شبکه القاعده در ۱۲ ولایت افغانستان با داشتن ۶۰۰ جنگجو فعال میباشد از طرف در این گزارش آمده است که شبکه القاعده با گروه طالبان نزدیکی زیاد دارد و گروه طالبان با مشوره  این گروه توافق نامه صلح را با آمریکا به امضاء رسانیده اند و  تاکید داشته اند که روابط تاریخی این گروه هرگز معامله نخواهد شد. اما  تا هنوز شبکه القاعده مرگ رسمی ایمن الظواهری را تایید نکرده اما دلایل وجود دارد که نشان میدهد ایمن الظواهری کشته شده است که ذیلاً به چند آن دلایل می پردازیم.

۱- عدم ظاهر شدن او در پیام های تصویری: ایمن الظواهری قبلاً همین که یکی از فرماندهان القاعده کشته می شد بلافاصله  در یک پیام غم شریکی حاضر می شد و از قهرمانی های فرماندهان خود یاد کرده و کوشش میکرد تا پیام های را به جانب اعضای دیگر خود برساند که حاوی مطالب مهم و ادامه خط مش این گروه باشد. اما اعضای برجسته این گروه در نقاط مختلف جهان چون قام الریمی در یمن ، قسام الاردنی در شام ، ابو مصعب در مغرب کشته شد ولی بر عکس گذشته هیچ پیام از طرف وی در رابطه به آنها به نشر نرسید. این خود نشان میدهد که ظواهری کشته شده است در غیر آن حتماً در پیام های تصویری از فرماندهان خود در کشوی های مختلف قدر دانی نموده و با اعضای خانواده های شان غم شریکی میکرد.

۲- خاموشی ایمن الظواهری در برابر کنش های آمریکا در افغانستان: چندی قبل بعد از توافق نامه صلح گروه طالبان با آمریکا بحث خروج نیرو های خارجی مطرح شد ، حرف و حدیث های در مورد این که آیا جنگ آمریکا در افغانستان خاتمه یافته است یا خیر  ؟ آيا آمریکا دشمن واقعی خود القاعده را در افغانستان به شکست مواجه نموده است که حالا به عجله میخواهد افغانستان را ترک کند؟ وزیر خارجه آمریکا در یکی از سخنرانی های خود گفت: که القاعده در افغانستان نابود شده است و تنها چند صد تن از اعضای آن در افغانستان باقی مانده است. اما بعداً سازمان ملل در گزارش خود اعلان کرد که این شبکه در ۱۲ ولایت افغانستان به صد ها جنجگو فعال اند و رابطه نزدیک با گروه طالبان دارند . ایمن الظواهری حتی با چنین واکنش های از سوی ایالات متحده آمریکا دشمن واقعی این کشور پیام به واکنشی به جانب آمریکا نداشت . این مورد نیز خلاف اصول شبکه القاعده است زیرا این شبکه در مقابل هر کنش ایالات متحده آمریکا از خود کنش نشان داده است و رهبر این شبکه واکنش  های خود را همواره از طریق پیام های تصویری به مخالفین خود رسانیده است. مگر حالا چرا هیچ پیام صوتی  و یا تصویری به دسترس رسانه ها قرار داده نمیشود ، چون رهبر این گروه کشته شده است.

۳- شبکه های تروریستی معمولاً زمانی که رهبران شان کشته میشوند به زودی مرگ او را برملا نمی کنند چنانچه گروه طالبان از همراهان این گروه در پنهان کاری مرگ رهبران خود تجربه کافی دارند و این کار را این گروه ها بدان جهت انجام می دهند که اعلام یک بارگی مرگ رهبر تاثیر منفی بر تمامی ساختار ها حتی بر اجرای حملات انتحاری و جنگ های این گروه ها در میادین جنگ می اندازد. به همین دلیل رهبری این شبکه ها مرگ رهبران شان را برای آنکه شبکه های شان دچار از هم گسیختگی نشود تا ترتیب و تنظیم  و رفع خلا ها پنهان نگهمیدارند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply