گروه دولت اسلامی در صدد تقویت صفوف خویش از طریق حمله بر زندان ها

سید جمال اخگر

0 564

منبع : وبلاگ کیلی اورتون  

برگردان : سید جمال اخگر

 دولت اسلامی (IS) در تاریخ 6 اگست 246 مین نسخه  خبرنامه خود را تحت نام ( النبا ) منتشر کرد که حاکی از فرار دادن زندانیان به تاریخ 2-3 اگست در ولایت ننگرهار افغانستان می باشد، یک عملیات گسترده  داعش که به مدت بیست و دو ساعت به طول انجامید و سپس انها اعلام نمودند که  آزاد ساختن   جنگجویان داعش از زندان اکنون اولویت این گروه خواهد بود.

دولت اسلامی در سال 2012 اندک پس از خروج آمریکا از عراق عملیات را بنام ( شکستاندن دیوار) اعلام نمودند که یک سال ادامه داشت و منجر به حملات زیادی بر زندان ها در عراق شد.

  روایت “شکست” داعش از راه افزایش بیداری عامه در برخی از اصول مشکل ساز بود و کارزار زندان شکنی گروه دولت اسلامی که پروژه خلافت آن در سال 2014 برنامه ریزی شده بود، در عمل  ثابت شد که بسیار زودگذر بود .بنابراین ، قابل نگرانی است که چنین کار زاری در هنگام خروج غیر محتاطانه نیروهای ایالات متحده  در افغانستان آغاز گردد.

توضیحات زندان شکنی دولت اسلامی در افغانستان

در صفحه اول صفحه اول النبا 246 آمده است که حمله به زندان ننگرهار در متن نبرد برای گوشمالی دشمن یا (غزوات الاستینزاف) که در ماه می اعلام شد ، بخش بزرگی از زندان را ویران کرد ، “صدها نفر از اسیران جنگی مسلمان را آزاد کرد. “، و نزدیک به 200 نیروی امنیتی افغان را کشته و زخمی کرد  و همزمان یک پایگاه نظامی امریکایی را مورد حمله هاوان قرار داد .

النبا با اشاره به ادعا های که گویا مجاهدین خراسان را در ولایت ننگرهارتارو مار کرده اند نوشته است : “این حمله ائتلاف صلیبیون و متحدان مرتدش را شوکه کرد و بیهوده تلاش کردند تا شکست و تلفات خود را در ماورای این دستاورد جدید برای دولت اسلامی پنهان کنند “.

النبا از صفحه اول الی چهارم با شرح مفصلی از حمله بر زندان در ولایت ننگرهار ادامه  می دهد . به نقل از یک منبع خاص، هدف از حمله به زندان ننگرهار “رهایی” 300 اعضای این گروه از میان 1800  زندانی بود .

النبا می افزاید ، مهاجمین که اکثر شان خارجی بودند به 3 دسته تقسیم شده بودند ، در ترکیب آن سه افغان ، چهار هندی بشمول انتحار کننده و چهار شهروند تاجکستان حضور داشتند .

 دسته اول شامل ابوعلی الپنجابی ، حامد التاجک و مولوی سعد الخراسانی هندی، تاجیک و یک افغان بودند.

تیم اول با دو ماشنیدار ، یک نارنجک انداز ، یک راکت ارپی جی دو ماین چسپکی و 24 نارنجک  مسلح شده بودند.

این تیم به پشت بام یک ساختمان مشرف به زندان رفتند و جهت آماده سازی محل برای انفجار موتر “برادر شهید ”  اقدام به شلیک نمودند تا مسلمانان غیر نظامی از منطقه دور شوند “

به گفته النبا گروه نخست نقش اساسی در موفقیت این  حمله تا مراحل پایانی آن داشت و بیشترین تلفات را به مرتدین وارد کردند که 50 نفر را کشتند و باقی مانده را زخمی ساختند.

به گفته النبا 246 ، با پاک سازی راه توسط اولین دسته ،  یک نفر  با انفجار موتر مملو از صد ها کیلو گرام مواد منفجره در دروازه زندان نقش خود را ایفا کرد.

احتمالاً درین حمله 25 تن از نیروهای امنیتی کشته شدند ، شخص انتحاری بنام ابو رحوا- هندی ، شهروند هندوستان بود.

  النبا ادامه می دهد ،” منبع می افزاید دفعتاً پس از انفجار دسته دوم از مجاهدین شامل 5 تن وارد زندان شدند

آنها عبارت بودند از : برادر قاری اسامه الخراسانی ، برادر ابو عمر التاجیک ، برادر اسماعیل التاجیکی ، برادر ادریس التاجیکی و داکتر ابو حیان الهندی “

به گفته النبا، این 5 تن مجاهدین مجهز با 5 قبضه سلاح اتومات ، 5 قطی مواد منفجره تعبیه شده ، 2 ماین چسپکی و یک راکت آرپی جی با 5 فیر موشک ، 45 بم دستی بودند .

این تیم توانایی استفاده از مواد منفجره غرض تخریب دیوار های زندان و مقاومت در برابر محافظین زندان تا چندین ساعت را داشتند.

النبا می گوید برج های مراقبتی انفجار داده شدند  و نیروها امنیتی داخل آن کشته شدند ، در همین حال دسته سوم وارد زندان گردیده و زندانیان را قبل از اینکه در آتش بسوزند به بیرون رهنمایی کردند. النبا مدعی گردیده است که 20 محافظ محبس توسط دسته سومی کشته شدند.

 النبا روایت خود را در صفحه 5 ادامه داده ادعا می کند که همزمان با حمله بر زندان ، افراد گروه دولت اسلامی شاخه ولایت خراسان بیش از 270 فیر هاوان را بر پایگاه نیروهای امریکایی در شهر جلال آباد شلیک کردند. تا آنها سر در گم شده و نتوانند برای نیروهای امنیتی محاصره شده در زندان حمایت فراهم کنند.

به گفته النبا ، جنگجویان دولت اسلامی هفت جاده منتهی به زندان را ماین گذاری نموده بودند و به محض که نیروهای ارتش و پولیس افغانستان به محل نزدیک شدند منفجر‌گردیده و تعدادی نا مشخصی را کشته و زخمی کردند.

النبا می گوید دولت اسلامی  زمانیکه به تعداد جهادی هایی که از زندان نجات یافتند و تلفات نیروهای دولتی و تخریب تجهیزات آنها می بیند احساس رضایت می کند که این حمله به اهداف خود رسیده است “

یک بخش جداگانه در پایین صفحه 5 ، جنبه جنگ رسانه ای این حمله را پوشش داده است درین بخش دولت اسلامی “دولت را  مرتد خطاب کرده” مورد تمسخر قرار می دهد و می گوید که دولت از یک سو تلاش کرد تلفات را کم نشان دهد در ابتدا ادعا کرد که این حمله ۲۹كشته و ۵۰ زخمی بر جای گذاشته و حتی ادعا کرد که دربین کشته شدگان افراد‌ ملکی نیز شامل بوده است.  و از طرف دیگر از مردم برای باز پس دستگیری زندانیان درخواست کمک کرد .

النبا‌ ابراز خرسندی می کند  که کابل تعداد مهاجمین دولت اسلامی را  اشتباه گرفته و معتقد است که این حمله توسط حدود ۳۰ مهاجم صورت گرفته است.

 و رئیس ستاد کل ، جنرال یاسین ضیا با همراهی نیروهای ویژه دیر رسید و تنها کاری که انجام داد وضع قیود رفت آمد در محل واقعه بود که این هم مانع “شکستن دیوار ” ها نشد .

صفحه سوم النبا ۲۴۶ همچنان بر‌ حملات زندان شکنی ننگرهار تمرکز نموده ، دولت اسلامی‌با حمله به زندان ننگرهار  یکبار دیگر نشان داد كه رویكرد درست در  موضوع زندانیان جهادی این است كه آن را به عنوان میدان جنگ تلقی كنند  و نگذارند از زندانیان داعش به عنوان نقطه ضعف بر ضد این گروه استفاده شود.

النبا در ادامه می نویسد ،در ننگرهار ، تعدادی از برادران بمنظور نجات دیگران جان های خود را از دست دادند.

 النباء می گوید: ” برای دولت اسلامی مسئله زندانیان زن و مرد  که در زندان های کافران و مرتدین هستند  در صدر فهرست و  اولویت های گروه  قرار دارد  و امیران ما توصیه می کنند مسلمانان زندانی را یا از راه اجبار یا باج آزاد سازند.

این شیوه دولت اسلامی بی نظیر است که  برای آزادسازی اعضای خود انجام می دهد ، و سرمقاله توضیح می دهد که بعضی از عملیات ها حتی برای دستگیری مقاماتی طراحی شده اند که می توانند با زندانیان داعش معامله شوند.

 این نه تنها کافران را  بغض دیده می سازد بلکه منجر  به نجات برخی از مسلمانان می شود.

بعداً ، داعش تأکید می کند که “مذاکرات روی  مبادله ای زندانیان یک امر سری است ”  و باید دولت اسلامی بدون توجه به پرداخت  هزینه به جانب مقابل‌ انجام دهد زیرا هدف اصلی این گروه آزاد ساختن زندانیان است .

سرمقاله النبا از حمله داعش  در ننگرهار بخاطر اشغال طولانی زندان ، تمجید می کند: آنها وارد شدند ، زندانیان را آزاد کردند ، و سپس این مکان را ویران کردند ، از ادامه استفاده زندان توسط دشمن جلوگیری کردند ،به عنوان مثال  حمله بالای زندان بدنام اداره سوریه در موصل و در تدور که  محل قتل عام وحشتناک در جون 1980 بود ، پس از آنکه اولین بار  داعش پالمیررا را تصرف کرد  ، توسط این گروه نابود شد.

النبا می گوید ، در جاهای که امکان  آزاد کردن جنگجویان دولت اسلامی وجود ندارد مجاهدین  می توانند “زندانبانان  و  مستنطقین را کشته ایجاد  وحشت کنند” تا حداقل شرایط را  برای  زندانیان دولت اسلامی بهتر سازند. از مدت محکومیت آنها کاسته و حد اقل اطمینان حاصل شود که در عقب میله های زندان همراه شان رفتار خوب صورت می گیرد.

النبا 246 خاطرنشان می کند که عملیات ترور قضات و دیگر مقامات قضایی توسط داعش  داعش در عراق در دهه 2000 تأثیر بر صدور احکام ملایم تر قضات بالای جنگجو یان داعش داشت . حتی بعضی اوقات این مقامات منحیث واسطه ی تامین ارتباط زندانیان دولت اسلامی  با فضای بیرون زندان عمل میکردند.

هنگامی که جنگجویان دولت اسلامی  آزاد شدند ، داعش موظف است تا بهترین شرایط ممکن را با پول و استراحت برایشان فراهم کند.

در پایان سرمقاله ،  آمده است که دولت اسلامی تکرار می کند: “وظیفه همه مسلمانان این است که  برای آزاد کردن اسیران زن و مرد از زندان ها تلاش کنند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply