شبه نظامیان داعش به افغانستان نقل مکان می کنند

0 987

شبه نظامیان داعش به افغانستان نقل مکان می کنند

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای از وخامت اوضاع در مناطق مرزی ابراز نگرانی می کند.

منبع : خبرگزاری اندولو

مترجم: سید جمال اخگر

دبیر کل سازمان همکاری های شانگهای روز جمعه گفت که شبه نظامیان داعش از خاور میانه به افغانستان نقل مکان کرده و امنیت منطقه را تهدید می کنند.

ولادیمیر نوروف در یک ویبنار ( سیمینار انلاین) صحبت کرد و گفت که از وخیم شدن اوضاع در مناطق مرزی افغانستان نگران است.

ویبینار ، فرایند صلح افغانستان و سازمان همکاری های شانگهای ، توسط اتاق فکر انستیتیوت پالیسی تحقیقاتی اسلام آباد برگزار شد.

نوروف گفت: “براساس ساختار ضد تروریستی منطقه ای سازمان همکاری شانگهای ، تعداد جنگجویانی که به شمال این کشور [افغانستان] می رسند در حال افزایش است.”

وی افزود: این شبه نظامیان از مناطق جنگی سوریه و عراق منتقل شده و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را تهدید می کنند.

شبکه تروریستی مستقر در خاورمیانه اخیراً مسئولیت چندین حمله تروریستی در افغانستان و پاکستان را بر عهده گرفت.

نوروف همچنین هشدار داد که تروریست های داعش از فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی در افغانستان برای ترویج ایدئولوژی تروریستی ، استخدام شبه نظامیان و مدیریت هسته های خوابیده گروه تروریستی استفاده می کنند.

وی از نقش پاکستان در روند صلح جاری در افغانستان تمجید و گفت که سازمان وی از همه تلاش ها برای برقراری صلح پایدار در کشور جنگ زده پشتیبانی می کند.

جمعه خون غیاثوف رئیس کمیته اجرایی تشکیلات ضد تروریستی منطقه ای شورای همکاری شانگهای همچنین افزایش تعداد شبه نظامیان داعش در افغانستان را تهدید بزرگی برای منطقه عنوان کرد.

غیاثوف گفت: “افزایش تعداد شبه نظامیانی که به شمال افغانستان می رسند ، رهبران آنها به طور فعال با رهبران سایر سازمان های تروریستی در تعامل هستند.”

وی افزود: انتقال شبه نظامیان باتجربه از سوریه به افغانستان منطقه از جمله آسیای میانه را مورد تهدید قرار داده است.

در اوایل این ماه ، عمران خان ، نخست وزیر پاکستان و ارتش این کشور مدعی شدند که داعش از قلمرو افغانستان برای عملیات علیه پاکستان با پشتیبانی هند استفاده می کند.

برید جنرال بابر افتخار ، سخنگوی ارتش پاکستان ، در یک کنفرانس خبری در قول اردوی ارتش در شهر راولپندی ، گفت ، این گروه تروریستی در “همسایگی ما افغانستان” به دلیل “کنترل هند” و شکنندگی دولت کابل در حال رشد است.

اظهارات وی بازتاب اتهامی مشابه بود که عمران خان در 10 جنوری مطرح کرد و دهلی نو را به حمایت از داعش برای “دامن زدن ” به خشونت های فرقه ای در پاکستان متهم کرد.

شبکه تروریستی مستقر در خاورمیانه مسئولیت قتل 11 معدنچی شیعه در جنوب غربی ایالت بلوچستان در اوایل ماه جاری را بر عهده گرفت.

– پاکستان هیچ نوع علاقه ای در افغانستان ندارد

شاه محمود قریشی ، وزیر امور خارجه پاکستان در سخنانی به همین مناسبت از طرف های مذاکره کننده روند صلح افغانستان خواست تا صبر ، استقامت و احساس هدفمندی لازم را نشان دهند.

قریشی گفت: “ضروری است که به طور سازنده درگیر مذاکرات شویم ، با انعطاف پذیری و سازگاری متقابل مذاکره کنیم ، و برای دستیابی به هدف بزرگتر یک افغانستان صلح آمیز و با ثبات ، وجه مشترک پیدا کنیم.”

وی با یادآوری نقش کشورش در روند صلح خاطر نشان کرد که اسلام آباد قاطعانه از روند صلح حمایت کرده و سهم مثبتی در پیشرفت آن داشته است.

وی افزود: “ما معتقدیم كه حل و فصل گسترده ، و همه جانبه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.”

قریشی تصریح کرد که کشورش خواهان صلح پایدار در افغانستان است و گفت پیام وی برای همه طرف ها “این است که پاکستان هیچ علاقه ای در افغانستان ندارد”.

قریشی گفت: “ما به نتیجه مذاکرات بین الافغانی احترام می گذاریم ، تصمیم گیری در مورد آینده کشورشان به عهده افغانهاست.”

میرویس یاسینی ، معاون رئیس مجلس نمایندگان مردم ، افغانستان همچنین هشدار داد که “اخلالگران” وجود دارند که می توانند تلاش های صلح افغانستان را خنثی کنند.

وی گفت: “ما باید از اخلالگران ، جنگجویان موسوم به دولت اسلامی ، تحریک طالبان پاکستانی مغرضین منطقه ای آگاه و هوشیار باشیم.”

وی از تیم های مذاکره کننده دوحه خواست تا از این فرصت استفاده کرده و راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری نزدیک به دو دهه در افغانستان پیدا کنند.

مذاکرات بین الافغانی پس از توافق در فبروری 2020 بین طالبان و ایالات متحده آغاز شد که در آن جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان را در ازای تضمین های امنیتی تعیین می کند.

کابل بر آتش بس دائمی پافشاری کرده است ، خواسته ای که تاکنون توسط شورشیان رد شده است. از آن زمان ، طالبان دست کم 1000 نیروی امنیتی افغان را در ازای بیش از 5000 شورشی که توسط دولت آزاد شدند ، آزاد کرده است.

دو طرف از 10 جنوری در دور دوم مذاکرات در دوحه قرار دارند.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply