دانش، آگاهانه یا ناگاهانه به جنگ مذهبی دامن میزند

جعفر فیصل

0 608

اظهارات اخیر سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان حکایت از آن دارد که او آگاهانه یا ناگاهانه به یک جنگ ویرانگر مذهبی در افغانستان دامن می زند.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در مراسمی به مناسبت تجلیل از عاشورا با اشاره به توسعه دامنه خشونت ها از سوی طالبان گفته است که طالبان می خواهند به مناطق هزاره نشین حمله کنند. او تاکید کرده است که طالبان در این اواخر به بخش هایی از مناطق مرکزی و هزاره جات حمله کرده‌ اند و ده‌ ها غیرنظامی را به شهادت رسانیده اند.
انتقاد ها این است که سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری به عنوان یک مقام عالی رتبه دولتی بجای اینکه بیاید از طالبان یک تعریف واضح ارایه کند، اما متاسفانه طالبان را دشمن مطلق هزاره جات عنوان کرده و هشدار می دهد که طالبان هزاره هارا نیست و نابود می کند. دانش با آنکه می داند طالبان یک گروه خون آشام، تروریست و دشمن مشترک مردم افغانستان است، اما در این شرایط حساس از قربانی های نیروهای امنیتی چشم پوشی کرده و دانسته یا ندانسته به موضع کوچک قومی و مذهبی متوصل می شود.
رئیس جمهور افغانستان بارها در موضع مشترک با مردم افغانستان از گروه طالبان یک تعریف واحد ارایه کرده و گفته است که این گروه در برابر مردم افغانستان قرار دارند و همه باید در برابر این گروه بسیج شوند. بربنیاد توافق نامه صلح، آتش بس طالبان با امریکا و تداوم خشونت این گروه با حکومت و مردم افغانستان، این موقف رئیس جمهور محمد اشرف غنی را بیشتر تقویت کرده و مردم را به حقانیت موضع گیری حکومت افغانستان نزدیکتر ساخته است.
قومی ساختن جنگ افغانستان بدست سرور دانش که بارها حکومت افغانستان آنرا یک جنگ تحمیلی عنوان کرده است، موقف حکومت افغانستان را در برابر گروه های تروریستی در سطح منطقه و جهان تحت پرسش جدی قرار داده است. موضع گیری قومی و مذهبی سرور دانش نشان میدهد که او از این واقعیت جنگ افغانستان چشم پوشی می کند و بگونه آگاهانه یا ناگاهانه تلاش بر آن دارد تا ذهنیت تبعیض و برتریت طلبی را در جامعه افغانی ترویج دهد و آتش جنگ مذهبی را در افغانستان بیفروزد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply