جواب نور به صالح: من هیچ غلام بچه یی را به خود سیال نگرفته و نمی گیرم

عبدالرقیب سایل

0 776

کابل (پژواک، ٤ قوس ٩٩): تنش و مشاجرۀ فيسبوکى بين امرالله صالح معاون رئيس جمهور وعطا محمدنور رئيس اجرايى جمعيت اسلامى و والى اسبق ولايت بلخ، شدت يافته است.

اين مشاجره فيسبوکى بعد آزان آغاز شد که عطا محمد نور، چند روز قبل در يک مصاحبه خصوصى تلويزيونى، بالاى کارهاى امرالله صالح انتقاد کرد و او را متهم به تداخل در امور ادارات دولتى، اخذ رشوه و دسيسه سازى کرد.

امر الله صالح معاون رييس جمهور، امروز در فيسبوک شخصى اش در راپور ساعت شش ونيم، نه تنها به انتقادات و اتهامات عطا محمد نور جواب داد، بلکه يک عده ادعاهايى را نيز بالاى وى کرد.

وى گفته است که بالای حیرتان، یک دوسیه ضخیم اطلاعاتی داریم که نشان میدهد کدام حلقات، چه مقدار امکانات ملت را ماهانه حیف و میل می نمایند. هر وقت خواستید آن دوسیۀ ضخیم نیز در اختیار تان قرار خواهد گرفت تا برای تان معلوم گردد که میدانیم.

صالح افزوده است که پاک کاری بندر حیرتان از وجود مامورین موریانه صفت که سالهاست نظام مالی کشور را از درون ضعیف و پوسیده کرده اند نیز شامل کار است.

موصوف گفته است: “در عین حال برای من معماست که مجاهدین کرام، چرا باید مانع مهار باجگیری و غصب باشند؟ یعنی چه! اگر فهرست این مجاهدین طرفدار مردم آزاری را دارید، برای ما ارسال نمایید که پژوهش کنیم مشکل شان چیست. ”

اما عطاء محمد نور، امروز در صفحه فيسبوک شخصى اش، به امر الله صالح جواب داده است.

موصوف به صالح نوشته است:  “از نخستین کسانی هستم که پایه‌های حکومت مرکزی را از بلخ تقویت کردم و برای مرکزی سازی عواید با طرح معروف ۱۳ فقره یی شورای امنیت مصوب جوزای سال ۱۳۸۲، بنای مرکزی سازی عواید در حکومت پس از طالبان از بلخ و به حمایت من آغاز شد. ”

وی گفته است بلخی که در دو دهه اخیر الگویی‌از امنیت، آرامش، توسعه و قانون مداری محسوب میگردید، حاصل تلاش واقعی حکومت محلی و مردم این ولایت بود نه جلسات تخیلی فیس بوکی.

والی اسبق بلخ گفته است حیرتان از بنادر بسیار مهم این کشور و تابع سیستم مرکزی است. وقتی وی به عنوان والی بلخ از سوی حامد کرزی رییس جمهور قبلی منصوب شد، فیصله نمود که در تقرر مسئولان ادارات عایداتی، هیچ گونه نظری ندارد که تا پایان کار چنان شد.

نور افزوده است: “پس هرگونه دوسیه یی که «ساختن دوسیه» بخشی از کار و ماموریت شما است، در مورد حیرتان نیز مصداق همان اصطلاح معروف و طنزی شما «به اطلاعات من شک نکنید» است. ”

موصوف به نوع هشدار گفته است به یاد داشته باشید که مردم بلخ به روی توطیه گران چنان سیلی محکمی بزنند که خواب پریشان شان برهم بخورد. حیرتان که به فساد محکوم نیست؛ اما فساد دور و برت گند زده است، استشمام میکنید و لذت میبرید.

نور به امرالله صالح گفته است: “دزدی پول های اوپراتیفی امنیت ملی در زمان تصدی ریاست امنیت ملی را اگر فراموش کرده اید، به یاد تان بیاورم که چه مقدار بود و در کجا سرمایه گذاری شده است؟ دزدی از نان خشک مردم فقیر و مظلوم در ایام شیوع ویروس کرونا توسط افراد منصوب به شما، در ذهن مردم حک شده است. از آن گذشته، چشم دوختن به حیف و میل ميلیون ها دالر از برنامه دسترخوان ملی توسط شما ‌‌و همکاران تان مشهود و شرم تاریخی است.”

وی به امر الله صالح گفته است وقتی از موقف معاونیت ریاست جمهوری تا سطح قومندان امنیه کابل تنزیل‌ کرده اید و در کنار آن، مسئولیت نوشتن فشار خون صبحانه رییس جمهور کشور را به دوش گرفته اید، حاصل جلسات کانون توطیه موسوم به شش و نیم صبح شما جز افزایش جرایم جنایی، گسترش فاصله میان مردم، احزاب سیاسی و حکومت و حتا آوردن موتر‌ مملو از راکت در داخل شهر کابل و در کنار آن نشر تصاویر برخی انسان‌های بی گناه در کنار تصاویر مجرمین تحت پیگرد، چه بوده است؟

موصوف بر اظهارات امر الله علیه پارلمان نیز انتقاد کرده و گفته است که پارلمان مظهر اراده مردم افغانستان است. بی باکانه به این نهاد ملی و مظهر اراده مردم اهانت شده و نمایندگان مردم فاسد خوانده شده اند.

عطاء محمد نور گفته است: “اهانت به رهبران سیاسی، اهانت به بزرگان کشور و توطیه علیه شخصیت‌ها و فرماندهان متنفذ که جزء اخلاق رفتاری شما است، جز ایجاد فاصله میان حکومت و نفرت پراگنی چه حاصلی دارد که اینها را همه روزه در دستور کار تان قرار داده اید؟ ”

وی گفته است شما با احزاب سیاسی یی درگیر شده اید که روند سبز، نمیتواند به اندازه هوا خواه یک ولسوالی آنها افراد داشته باشد. شما سند توطیه و دسیسه را به نام میثاق امنیتی به هدف ترور شخصیت دیگران و درگیری حکومت با شخصیت های سیاسی کشور طراحی کرده اید و هیچ حاصلى جز افتراق به دنبال ندارد.

نور گفته است: “من میثاق امنیتی ولایت بلخ را یاد نکردم، میثاق امنیتی یکی از ولایات همجوار منظور من بود که در لیست جنایتکاران، اسمای تمامی فرماندهانی را آورده اید که هم اکنون در خط نخست جبهه با طالبان مبارزه میکنند. این نهایت دشمنی و زبونی است، از مجرم نه حمایت کرده ام و نه حمایت خواهم کرد. میثاق امنیتی چه پیامی به کابل داشته، که این تجربه ناکام به ولایات منتقل شود. همان سخن معروف مصداق این امر است.”

والى اسبق بلخ گفته است: “میخواهم به شوخی ولی جدی بگویم؛ من هیچ غلام بچه یی را به خود سیال نگرفته و نمیگیرم. غلط نکنید. به صحبت های من دقت کنید، من شما را فرد دوم ارگ خطاب کردم، نه فرد دوم کشور.”

وی در آخر افزوده است که باد خس و خاشاک را باخود می آورد؛ همانطوریکه شما را تا اینجا آورد. ورنه نه سهمی در جهاد داشتید و نه مقاومت، ‌نه هم آدم مطرح و صاحب فهم بودید. تنها چند روزی در بخش نظامی سفارت افغانستان در دوشنبه امور کمپیوتر را به دوش داشتید و در جریان سفر زنده یاد مارشال محمد قسیم فهیم و اینجانب به فرانسه، مسئولیت ترجمانی را داشتید.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply