جغرافیای افغانستان و حضور القاعده در کنار طالبان

عارف نظری

0 690

 القاعده یک سازمان تروریستی جهانی است و افغانستان از جغرافیای برخوردار نیست که پایگاههای دائمی تروریست ها بتواند در نجا دوام بیاورد،  این گروه که بیشتر جنگجویان آنها خارجی هستند ، هرگز نتوانسته اند در افغانستان فعالیت کنند ، اما با همکاری طالبان در برخی مناطق ، بودوباش دارند .

بیشتر جنگجویان القاعده از کشورهایی هستند که نه آب فراوانی دارند ، نه کوه و نه جنگل ، اما جغرافیای جنگ در افغانستان اغلب کوه و جنگل است، دلیل ناکامی القاعده در افغانستان این است که نمی تواند یک جنگ مداوم رو در رو داشته باشد.

القاعده در گذشته از افغانستان به عنوان پایگاه استفاده کرده آن هم زمانیکه اسامه بن لادن بنیانگذار سازمان القاعده ، توسط فشار آمریکا از سودان متواری شد و زمانی بود که اقتدار افغانستان در دست حکومت سیاه طالبانی بود و در آن زمان طالبان با آغوش باز او را پذیرفتند .

اسامه رهبر القاعده با استفاده از حامیان طالب شان توانست حملات فاجعه بار یازدهم سپتامبر را بر نیویورک و واشنگتن دی سی، از افغانستان سازماندهی کند ،درآن زمان آمریکا با حمایت هم پیمانان جهانی اش به دنبال طراح حمله یازدهم سپتامبر وارد افغانستان شدند تا لانه های تروریستان را در افغانستان نابود سازند ، که البته باعث آمدن امریکا ، طالبان بودن ، چون طالبان از اسامه حمایت کردن و از تسلیم نمودن آن به آمریکا ابا ورزیدند ، حالا که طالبان ادامه جنگ شان را بهانه ای میدانند و آن را نسبت میدهند به اینکه کشور توسط کفار اشغال شده ، آنها خوب میدانند که حمایت آنها از یک تروریست جهانی و دهشت افگن مشهور که به قساوت و بی رحمی در حداقل سه قارۀ جهان متهم است، باعث آمدن کفار به افغانستان شد .

بالاخره اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده با دستور باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده  در تاریخ ۱ مهٔ ۲۰۱۱ توسط نیروهای نظامی آمریکایی در ایبت‌آباد و در جریان تیراندازی در تاسیسات در داخل خاک پاکستان کشته شد.

اکنون جهان در مبارزه با این گروه و گروه های تروریستی دیگر در افغانستان متحد شده است ، تنها پاکستان است که از گروه القاعده و گروه های دیگر تروریستی حمایت مادی و معنوی می کند و در بیشتر موارد از آنها به نفع خود استفاده می کند.

در با لا تشریح کردیم که رهبر گروه خونخوار القاعده چگونه ودر کجا به هلاکت رسید ، این چیز جدیدی در آن زمان هم نبود، رابطه پاکستان و القاعده از زمان تجاوز جماهیر شوروی سابق به افغانستان ایجاده شده بود، از آن زمان الی اکنون استخبارات پاکستان اهداف زیادی خود را توسط القاعده و یا زیر نام القاعده در جهت منافع سیاست داخلی و خارجی بدست آورده .

معتبرترین آدرس  گروه القاعده ، اکنون پاکستان و طالبان در افغانستان است و برخی از رهبران القاعده نیز در وزیرستان ، آن سوی خط دیورند نگهداری می شوند. اما اینکه جغرافیا برای این گروه مناسب نیست ، آنها به طالبان پول می دهند و اهداف شان را از طریق طالبان میخواهند برآورده سازند ، اکنون مناطق امن در افغانستان برای القاعده وجود ندارد ، زیرا نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان توانایی اقدام عملیات در هر قسمت از افغانستان را دارند.

با این حال ، طالبان به سپری برای القاعده تبدیل شده اند ، که اغلب به رهبران آنها اجازه می دهند که در خانه هایشان بمانند نیروهای افغان غالباً تمایلی به انجام عملیات یا حملات هوایی ندارند بخاطریکه منجر به تلفات غیرنظامیان نشود.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply