حمله بر مکتب و مسجد؛ تلاش برای ایجاد شکاف تفرقه مذهبی در کشور

عارف نظری

795

چند روز پس حمله خونین و شیطانی بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل که دست کم 100 کشته و بیش از 200 زخمی برجای گذاشت و همه کشته‌ها هم دختران خورد سن و نوجوانی بودند که تازه از مکتب رخصت شده و به سوی خانه‌های خویش روان بودند.

سه انفجار مرگبار و خونین نزدیک به 100 دختر را به کام مرگ کشاند و آرزوهای شان را برای ابد درگور مدفون کرد. این حمله خونین که تاکنون مسئولیت آن را هیچ طرف به دلیل بسیار شنیع بودن آن نپذیرفته و نمی‌تواند بپذیرد، از قومی خاص با مذهب و باوری خاص قربانی گرفت.

دختران هزاره که همه پیروی فقه جعفری بودند، حمله بر مسجدی در شمال کابل رخ می‌دهد، هنگام ادای نماز جمعه و در روز دوم عید. ظاهراً هدف حمله امام جماعت مسجد بوده، ملایی حنفی با دیدگاه‌های معتدل و باورمند به زندگی مسالمت آمیز و برادرانه پیروان تمام فرق اسلامی در کابل و دیگر نقاط کشور.

شکی در این نیست که تروریزم داعشی عمیق ترین و در عین حال زیبا ترین کلید همزیستی را در جامعه افغانستان هدف قرار داده است. از یک طرف پیروان فقه جعفری را قتل عام کردن و از جانب دیگر علمای حنفی را حذف کردن به یک نتیجه ملزوم می‌انجامد: ایجاد شکاف مذهبی میان اهل تشیع که هستی جمعی‌اش در خطر است و اهل سنت که علمای معادلش را از دست داده و زمام امور را یک عده ملا وهابی و تکفیری در دست گرفته است؛ تفرقه و شعله‌ور شدن جنگ مذهبی.

بنا بر این، حمله بر مکتب سیدالشهدا و مسجدی در شمال کابل، بدون شک یک هدف شیطانی را دنبال می‌کند و آن هم ایجاد تفرقه و جنگ مذهبی در میان شهروندان کشور تا تروریزم داعشی بر ویرانه‌ها و کشته‌ها حکومت تکفیری خویش را بنا کند.

هرچند در سال‌های اخیر از این نوع کشتارها و تلاش‌ها برای از بین بردن وحدت ملی و همزیستی مسالمت آمیز پیروان مذاهب مختلف اسلامی در افغانستان انجام شده، ولی با توجه به آگاهی علمای دینی هر دو جانب و عمق زندگی با همه مردم افغانستان، موفق به شعله ور کردن جنگ مذهبی و تفرقه آیینی نشده‌اند.

شکی در این نیست که دشمن داعشی و تکفیری همواره در تلاش بر هم زدن زندگی با همه و همدلی پیروان مختلف اسلامی در افغانستان است، ولی ما ملت همواره نشان داده‌ایم که هر قدر تروریزم و داعش و تفکر تکفیری تلاش در جدایی ما داشته باشد، با متحد تر و متفق‌تر و با هم زندگی بهتر خواهیم کرد و با هم خواهیم مرد.

بنابراین هر نوع تلاش تکفیری برای زدودن وحدت مردمی ما و ایجاد جنگ فرقه‌ای در این کشور از گذشته تاکنون محکوم به شکست بوده و در آینده نیز موفق نخواهد شد که به این آرزوی شوم و سیاهش برسد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.