آیا اسلام حکم به کشتن انسانهای بی گناه کرده است؟

 توفیق عظیمی

0 587

یکی از گناهان کبیره قتل نفس انسان بی گناه است وقتی انسان بی گناهی، به ناحق کشته می شود حق حیات و زندگی از او گرفته می شود و او از بزرگ ترین حقی که دارد محروم می گردد.علاوه بر این قتل انسان بی گناه اطرافیان او خصوصاً اعضای خانواده مقتول را در شوک روحی و روانی قرار می دهد و شیرازه زندگی خانوادگی او را از هم می پاشد چه بسا ممکن است که همسر یا فرزندان مقتول در اثر بی سرپرست شدن مبتلا به انواع و اقسام گرفتاریها و مشکلات عدیده شوند و خدای ناخواسته از جاده درست زندگی، منحرف گردند و خلاصه این که، قتل انسان بی گناه، آثار مخرب فردی و اجتماعی فراوان دارد و به همین دلیل است که دین مقدس اسلام قتل انسان را شدیدا محکوم نموده است.

  • انواع قتل

فقها در کتاب قصاص از کتابهای فقهی با الهامی که از آیات و روایات اسلامی گرفته اند، قتل را به سه نوع تقسیم کرده اند: – قتل عمد، قتل شبه عمد و قتل خطا

1-            قتل عمد، قتلی است که با تصمیم قبلی و با استفاده از وسائل قتل، صورت گیرد، مثل این که: انسان به قصد کشتن دیگری از حربه یا چوب یا سنگ یا دست استفاده کند.

2-            قتل شبه عمد، آن است که: تصمیمی بر کشتن نباشد، اما تصمیم بر کاری در مورد مقتول داشته باشد، که بدون توجه منجر به قتل گردد، مثل این که: کسی را عمداً کتک می زند، بدون این که تصمیم کشتن او را داشته باشد، ولی این ضرب اتفاقاً منجر به قتل گردد.

3-            قتل خطا، آن است که: هیچ گونه تصمیمی نه به قتل داشته باشد، نه انجام عملی در مورد مقتول، مثل این که می خواهد حیوانی را شکار کند اما تیر خطا می رود، به انسانی می خورد و او را به قتل می رساند.

هر یک از این سه نوع، احکام مشروحی دارد که در کتب فقهی آمده است.همان طور که گفته شد قرآن کریم به حفظ و حرمت جان انسان های بی گناه اهمیت فراوان داده است.این اهمیت و ارزش به اندازه ای است که قتل یک انسان بی گناه را معادل قتل همه مردم دانسته و از این رهگذر بشدت مؤمنان را از ارتکاب گناه کبیره قتل عمد انسان بی گناه منع فرموده است و خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:- سوره مائده ۳۲

ترجمه:- به همین سبب بر بنی اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس انسانی را بدون اینکه مرتکب قتل نفس یا فسادی در زمین شده باشد؛ بکشد، چنان است که گویی همۀ مردم را کشته باشد و هر کس انسانی را از مرگ نجات دهد؛ چنان است که گویی همۀ مردم را زنده کرده است، و بی‌ گمان پیامبران ما، با دلایل روشن برای آن‌ها آمدند، بازهم بسیاری از آن‌ها پس از آن در روی زمین تجاوز و اسراف کردند.

ولی بدبختانه که گروه های تروریستی تحت نام ( طالبان،  داعش و …) برخلاف آموزه های دینی طی دو دهه اخیر با تداوم جنگ های خانمان سوز و ویرانگر با ارتکاب جنایات، قتل و کشتار مردم مظلوم و بی گناه ما و انجام اعمال تروریستی و تخریبی با سوء استفاده از نام دین و شریعت ملت مظلوم و درد دیده مان را بخاک و خون کشانده که این عمل آنان مورد خشم و غضب خداوند(ج) قرار گرفته در دنیا خوار و ذلیل و در آخرت به کیفر اعمال شان خواهند رسید که بدون شک اعمال این جنایتکاران در حقیقت جنایتی است نا بخشودنی و خداوند(ج) متجاوزین و ظالمین را نمی بخشد.

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Leave A Reply