انواع و راه های دفع زباله

شریف منصور

617

زباله ها به پنج دسته تقسیم میشوند:  

       خانگی و یا شهری

       صنعتی

       کشاورزی

       پزشکی

       خطرنا ک

 

برای دفع زباله از روش های زیر  استفاده میشود که من به صورت مختصر به آنها اشاره میکنم:  

 

       دفن زباله:  

یکی از راه های دفع زباله دفن آن است که در افغانستان زیاد انجام میشود بر اساس آماری که در سال ۱۳۹۷ از سوی اداره محیط زیست اعلام شد ۴.۵ میلیون تن زباله در منطقه گزگ در شرق شهر کابل دفن شده است.  

برای دفن زباله ابتدا محل مناسب خاک برداری شدهو سپس زباله ها در آن دفن شوند ، پس از دفن زباله پوشش آن فشرده شود تا هوای موجود در آن به حداقل برسد ، این کار جلوگیری از رشد و تکامل لارواها و نابودی آنها خواهد شد . ۱

ناگفته نباید گذاشت که دفن زباله های خطرناک خاک و آب های زیرزمینی را آلوده میکند

       بازیافت :

راه دیگر بازیافت زباله است اما بازیافت زباله هزینه نسبتا زیادی دارد و از آن بدتر این که در تمام مناطق کشور کودکان کار به زباله گردی مشغول هستند .

 

       تهیه کود کمپوست :

از زباله های تر و یا خیس میتوان کود کمپوست و یا پوسال تهیه کرد ، این کار در خانه هم انجام پذیر است و مزایای زیادی دارد:  

        خاک را غنی کرده و به حفظ رطوبت و جلوگیری از بیماری ها و آفات گیاهی کمک می کند .

        نیاز به کودهای شیمیایی را کاهش می دهد .

        باکتری ها و قارچ های  مفید  تجزیه  کننده خاک را تولید می کند و به دنبال آن باعث ایجاد ماده ای بنام هوموس (گیاه خا ک، ماده ای غنی از مواد مغذی) در خاک می شود. 

        انتشار متان و کربن از محل های دفن زباله را کاهش می دهد .

        رطوبت بیشتری برای گیاهان فراهم می کند .

        از فرسایش خا ک جلوگیری می کند. ۲

 

       سوزاندن زباله ها  : 

برای سوزاندن زباله ها باید از دستگاه های مخصوص این کار  استفاد ه  کرد  اگرچه در بعضی موارد سوزاندن زباله ها هم  خطرآفرین است به طور مثال  سوزاندن زباله هایی مانند پلاستی ک توصیه نمیشود زیرا  سوزاندن  آن اسید کلریدریک را به هوا میفرستد که یکی از عناصر باران اسیدی است  ، برای سوزاندن زباله ها باید از کوره های مخصوص استفاده کرد و به هیچ عنوان زباله ها را نباید در هوای باز سوزاند زیرا هوا را آلوده میکند و موجب بارش باران های اسیدی میشود  ، باران های اسیدی از ترکیب اسید کلریدریک و اکسیدهای گوگرد و ازت به وجود می آیند ، این باران های زیان بار در کنار آن که به گیاهان و موجودات آبزی آسیب میرسانند باعث فرسایش ساختمان ها هم میشوند ، از آن گذشته سوزاندن پلاستیک در کوره های زباله سوز هم گازهای بسیار سمی، سرطان زا و مخربی را آزاد میکنند . 

 

       صادرات زباله : 

یکی از راه های خلاص شدن از زباله ها صادر کردن آن به کشورهایی است که توانایی بازیافت آن را دارند ، افغانستان هم حتی الامکان زباله های خویش را به ایران صادر میکند.  

 

پی نوشت ها :

۱_ کتاب زباله ،سازمان حفاظت محیط زیست ایران ،  ص ۹

۲_ وبسایت رسمی مجمع فعالان زیست محیطی

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.