پاکستان با افغانستان، ایران و روسیه تجارت جنس به جنس می‌کند

412
7 ساعت قبل

وزارت تجارت پاکستان روز جمعه گفت مقرره ویژه‌ای را تصویب کرده که به این کشور اجازه می‌دهد با مبادله اجناس مشخص مانند مواد نفتی و گاز با افغانستان، ایران و روسیه تجارت کند.

حکومت پاکستان که به سختی ذخیره پولی کافی برای واردات یک ماهه در اختیار دارد، تلاش می‌کند تا بحران پرداخت بهای اجناس وارداتی را مدیریت کند و تورم را تحت کنترول در آورد که ماه گذشته به حدود ۳۸ درصد رسید.

این مقرره حکومت که به آن مدل تجارت به تجارت (بارتر) گفته می‌شود، از اول ماه جون اجناسی را فهرست کرده که قابل مبادله جنس به جنس هستند. نهادهای دولتی و خصوصی برای سهم گیری در این تجارت به تایید نیاز دارند.

میوه خشک و تازه، سبزیجات، مواد معدنی و فلزات، زغال سنگ و کتان در جمله اقلامی لیست شده است که پاکستان می‌تواند در این مدل تجارتی از افغانستان وارد کند.

پس از آن که پاکستان اولین بار در ماه اپریل نفت را با تخفیف از روسیه خرید، مصدق مالک به رویترز گفت که پاکستان براساس این قانون، فقط نفت خام می‌خرد، نه محصولات پالایش شده نفتی.

مشخص نشده است که پرداخت در بدل نفت چگونه صورت می‌گیرد. اما مالک گفت در صورتی که اولین معامله بدون مشکل انجام شود، خرید نفت ممکن است به ۱۰۰۰ بشکه در روز افزایش یابد.

آمار شرکت تحلیلی کپلر نشان داده است که پاکستان سال گذشته روزانه ۱۵۴ هزار بشکه نفت خام از روسیه وارد کرده که تفاوت اندکی با سال ۲۰۲۱ دارد.

اتحادیه فروشندگان نفت در ماه می شکایت کردند که بیش از ۳۵ درصد دیزل فروخته شده در پاکستان، از ایران قاچاق شده است.

حکومت پاکستان همچنین دستور منع قاچاق آرد، گندم، شکر و کود کیمیایی به افغانستان را صادر کرده است.

دویچه ویله

**************************************

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.