سازمان ملل متحد از احتمال افزایش تلفات ناشی از رویداد های طبیعی در شرق افغانستان هشدار داد

31
یکی از مناطق روستایی آسیب دیده از طوفان و سیلاب در ولایت ننگرهار

سازمان ملل متحد از احتمال افزایش تلفات ناشی از رویداد های طبیعی در شرق افغانستان هشدار داد

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) می‌گوید، پس از سیلاب‌های ویرانگر در ولایات شرقی و شمال شرقی افغانستان، هنوز هم تیم‌های نجات به برخی مناطق دوردست دسترسی ندارند.

در اعلامیه‌ای که ویب سایت ملل متحد روز جمعه، ۱۹ جولای نشر کرده، بابر بلوچ، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) گفته که بسیاری از جاده‌ها، پل‌ها، خانه‌ها و تأسیسات عام‌المنفعه آسیب دیده یا ویران شده‌اند و از این رو ممکن است که با عدم دسترسی تیم‌های امدادرسان به مناطق بیشتر، آمار تلفات افزایش یابد.

بلوچ افزود که ولایت‌های ننگرهار، لغمان و کنر مناطقی هستند که اخیراً بیشترین آسیب را از سیلاب‌ها دیدند و این ولایت‌ها مناطقی اند که شمار زیادی از بیجاشدگان و مهاجرین برگشت کننده را در خود جا داده اند.

تخریبات ناشی از طوفان و سیلاب در ننگرهار
تخریبات ناشی از طوفان و سیلاب در ننگرهار

در همین حال برخی از سیلاب‌زدگان که سرپناه، اموال و کشت‌های خود را از دست داده‌اند، می‌گویند، باید به آن‌ها کمک‌های اساسی صورت گیرد.

عظیم‌الله، یکی از مهاجرین بازگشتی از پاکستان که در قریۀ چهل‌گزی ولسوالی سپین‌غر ولایت ننگرهار زندگی می‌‌کند، می‌گوید که به سختی زندگی‌اش را سروسامان داده بود، اما سیلاب‌ها و طوفان او را متاثیر ساخته است:

” وضعیت اقتصادی ما از یک سو بسیار خراب است و از سوی دیگر جواری که کاشته بودیم در اثر سیلاب و طوفان شدید خراب شد، امیدوارم که برای ما کمک شود.”

عظیم الله باشنده ننگرهار: وضعیت اقتصادی ما خراب است جواری که کاشته بودیم در اثر سیلاب و طوفان شدید خراب شد

عزت‌الله، یکی از آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در ولسوالی شینوار ننگرهار به رادیو آزادی می‌گوید:

“در باران‌ها و سیلاب‌های اخیر در قریۀ ما دو خانه ویران شد و یک زن زخمی شد. بیشتر کشت‌ها و غله‌های ما از بین رفته است. از حکومت طالبان و امارت اسلامی و موسسات می‌خواهم تیم‌های سروی را بفرستند و با مردم قریۀ ما کمک کنند.”

محمد کریم درانی، از ولسوالی سرخرود ننگرهار می‌گوید، تعداد زیادی از خانواده‌ها سرپناه خود را از دست داده‌اند و به کمک‌های اساسی نیاز دارند:

“خانواده‌هایی که زیان دیده ‌اند و اعضای خانواده‌شان را از دست داده‌اند، تا کنون از سوی موسسات خارجی کمک نشدند، تنها نهادهای خیریۀ داخلی برخی‌شان ۵ هزار و برخی‌شان دو هزار و یک هزار کمک کردند.”

این در حالیست که یو ان اچ سی ار می‌گوید، از آغاز سال روان میلادی تا اکنون ۱۴۵ هزار تن در ۳۳ ولایت افغانستان تحت تاثیر آفات طبیعی قرار گرفته‌اند.

سیلاب زده گان در ننگرهار شکایت دارند که کمک به آنان صورت نگرفته و در برخی موارد کمک ها بسیار اندک بوده است.
سیلاب زده گان در ننگرهار شکایت دارند که کمک به آنان صورت نگرفته و در برخی موارد کمک ها بسیار اندک بوده است.

بابر بلوچ، سخنگوی این ادارۀ ملل متحد گفته که در نتیجۀ سیلاب‌های هفتۀ گذشته دست کم ۴۰ نفر جان باختند، بیش از ۳۴۰ نفر دیگر زخمی و هزاران نفر آواره شده اند.

یو ان اچ سی ار افزوده که برای انجام برنامه‌های کمک‌رسانی در افغانستان در سال روان، به ۲۰۰ میلیون دالر بودجه نیاز دارد که تا به حال تنها ۴۴ درصد آن را به دست آورده است.

پیش از این دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) در گزارش اخیر خود گفته بود که بیش از ۷۰۰ خانوادۀ آسیب دیده از سیلاب‌های اخیر به کمک‌های فوری نیاز دارند.

این درحالیست که میزان نیازمندی‌ها در افغانستان زیاد است و بر اساس آمار ملل متحد، در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۲۴ میلیون تن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

رادیو ازادی

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.