:»نامه به «امير المؤمنين

نجيب روشن

416
نامه به «امير المؤمنين»:
افغانستان،
کشورِ «تکرار های تاريــخ» است!
حادثهٔ «کله گوش» را خوانده ای؟
جنابِ اميرالمؤمنين!
چند روز قبل مديران معارف را به توسعهٔ علم و دانش در قندهار دعوت کردی، تا عرصهٔ آنرا در سراسر کشور توسعه بدهند. ظاهراً حرف ها، اوامر و مشوره هایی زيبایی بودند و «ما» اينجا در دور دست های اروپا، بفکر آن شديم که فردايش امر باز شدن مکاتب دختران را خواهيد داد، آنچه متأسفانه بوقوع نه پيوست و فکر می کنيم «بُزک در حال مُردن است و جو لغمان نمی رسد!»
بياد داشته باشيد:
گرچه در برخی مضامین نمراتِ اعلی «ده بر ده» گرفته ای، اما هنوز پارچهٔ «کاميابی» ات را امضاء نکرده ايم. آنقدر در فکر به رسميت شناسی جامعهٔ جهانی نباش، اول مردم ترا بايد به رسمت بشناسند که هنور نشناخته اند و خودت آنرا معطل ساخته ای. ايستادگی در برابر نيم پيکر جامعه، کارِ بجا و درستی نيست و اين مقاومت ات بدون مقاومتی ها(!)، در خاموشی مردم خواهد شکست!
قول معروفی داريم: «گر عيبش گوئی، هنرش نيز بگو!». در فوق اشاره کردم در بعضی مضامين نمراتِ بالایی را برده ای و «۲» ناممکن را ممکن ساختی:
«اشغال» پايان يافت که کارِ ساده ای نبود و بزرگترين طاقت و استکبار جهانی را، اگرهم به نوعی از بيرون ابراز موجوديت می کند، ظاهراً از قلمرو کشور راندی و کارِ بزرگِ دومی ات آن بود که مردم را از شرِ «دزدان و نظام لنده غری» و «فرعون های قومی» نجات دادی!
اما ايکاش يک کار را نمی کردی و در برابر مظلوم ترين قشر جامعه (زنان) که به قول شما روستائيان «عاجزه» خطابشان می کنيد، سرِ جنگ را نمی گرفتی. دختران و زنان افغانستان حاضر اند عوض چادر، حتی بوجی بر سر کنند، ولی می خواهند کار و تحصيل بکنند!
جنابِ امير المؤمنين!
آيا گاهی «تاريخ» کشور تان را باز کرده ايد؟… فکر نمی کنم، زيرا جز کتُب دينی، هيچ کتابی را حلال و مشروع نمی دانيد… اما يکبار اينکار را کنيد، تا بدانيد کسانيکه مانند شما سر مقاومت به پيشگاه خواست های مردم خم نمی کنند، چگونه از «درونِ خود»، نابود می شوند!
می خواهم پوست کننده وارد موضوع شوم:
دور نمی رويم، از آخرين امرای کشور «امير جبيب الله خان» را مثال می آورم، که چگونه مانع در برابر انکشاف و ترقی کشور و خواستهای مردم بود، ولی اولاده و اعضای خانوادهٔ خودش، او را بر اساس يک پلان در «شکار گاهِ کله کوش» در لغمان، در بستر خواب کُشتند!
نکنيد و نزديکترين اطرافيان تانرا که با شما در برخی موارد موافق نيستند، مجبور نسازيد چون «امير حبيب الله خان» با شما رفتار کنند. بياد داشته باشيد که افغانستان کشورِ «تکرار های تاريخ» است و بعيد نخواهد بود روزی بيرق های سفيد تان در قندهار، بحالت «نيمه افراشته» به اهتزار درآيند!
ولی اگر به مقاومت تان همچنان ادامه می دهيد، اين بدان معنی خواهد بود که خواهان رفتن مستقيم به «بهشت» هستيد، که در آن صورت حرفی ندارم!
نجيب روشن
چهارشنبه هفتم جون ۲۰۲۳

د دعوت رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. مننه

د دعوت بانکي پتهDNB Bank AC # 0530 2294668 :
له ناروې بهر د نړیوالو تادیاتو حساب: NO15 0530 2294 668
د ویپس شمېره Vipps: #557320 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DNB Bank AC # 0530 2294668
Account for international payments: NO15 0530 2294 668
Vipps: #557320

Comments are closed.